Defecte motor Kia sportage 2015

• 19 August 2021
  • 4 reacties
  • 77 Bekeken

Ik heb een Kia Sportage van 2015 gekocht op 23-09-2020, en nu is binnen 10 maanden na aanschaf bij een kilometerstand van 78556 de waterpomp stuk gegaan, met als gevolg onherstelbare motorschade.

De laatste beurt is niet bij de dealer gebeurd, waarop deze zegt niets voor mij te kunnen doen.

Zo blijf ik met een schadepost van 5000 euro zitten.

Geen coulance of enige tegemoetkoming van KIA Nederland of de dealer waar deze auto gekocht is.

Heeft iemand een tip of oplossing voor mijn geval?

4 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Kia geeft alleen garantie of coulance als de auto exact volgens schema bij een Kia dealer is onderhouden.

De dealer heeft gelijk. Als iemand anders aan uw auto sleutelt doet u afstand van uw rechten. Hij kan immers niet weten wat er exact met uw voertuig is gebeurd. Ga zeker tijdens de garantieperiode naar de officiële dealer, dat is misschien nu even duurder maar op termijn in dit soort gevallen veel voordeliger.

Badge +5

Hi @johankia en welkom! Ik weet niet of je lid bent van de Consumentenbond, maar als je lid bent neem dan even contact op met mijn collega's via 070 445 45 45. Zij denken graag met je mee en wijzen je op je rechten!

Reputatie 7
Badge +8

Er is momenteel een uitgebreide reclame actie op TV o.a. Jord Kelder, bekijk dat eens op kijk op internet. Er wordt gesteld:  De auto goed onderhouden is een belangrijk punt. Om aanspraak te maken op garantie moet je het onderhoud aan de auto wel hebben uitgevoerd volgens de voorschriften van de fabrikant. Dat betekent níet dat je verplicht bent om naar de merkdealer te gaan. De garantie blijft van toepassing zolang een garagebedrijf het onderhoud maar uitvoert volgens diezelfde specificaties van de fabrikant. Een monteur mag dan wel onderdelen gebruiken van een andere toeleverancier. Een olie- of luchtfilter mag worden vervangen door een onderdeel van bijvoorbeeld Bosch, zolang dat maar voldoet aan de specificaties van de autofabrikant. Een nieuwe auto voor onderhoud bij een universeel Bosch Car Service-bedrijf brengen, is dus geen probleem en heeft geen invloed op de geldigheid van de fabrieksgarantie. Het enige wat een universeel bedrijf niet kan en mag doen, is het uitvoeren van de werkzaamheden die horen bij een terugroepactie. Dat moet door de fabrikant zelf worden gedaan.

Dat je niet binnen de garantie naar (grof gezegd) de beun moet gaat geldt uiteraard niet alleen voor auto’s.

Ik vindt het wel bitter dat een motor in de soep loopt als de waterpomp kapot gaat. Ik heb vroeger meerdere waterpompen stuk gehad maar toen waren en nog oranje en rode lampjes en desnoods een stoomwolk voordat er echt iets kapot ging behalve de pomp.

Reageer