Doe jij iets tegen ongewenste reclame via telefoon, post of aan de deur?

• 17 March 2017
  • 33 reacties
  • 2654 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Consumenten die zijn ingeschreven bij het Bel-me-niet Register worden toch regelmatig benaderd door telemarketeers. Wettelijk mag dat als zij eerder klant waren bij het bellende bedrijf, maar de Consumentenbond wil dat álle ingeschreven consumenten met rust gelaten worden, ex-klant of niet. Ook via de brievenbus of aan de deur kun je ongevraagd reclame krijgen. Met stickers op je deur of door je in te schrijven bij het Nationaal Postregister kun je dat verhinderen. Doe je zelf iets tegen ongewenste reclame via telefoon, post of aan de deur? Of maak je je er niet zo druk om? Laat het ons weten in een reactie!

33 reacties

Reputatie 1
Badge
Ik sta in het bel-me-niet-register.

Ik heb een nee-nee-sticker.

Een sticker tegen collectanten heb ik uiteraard niet, collectanten doen immers nuttig werk.

Aan de deur koop ik uiteraard niet en op straat uiteraard ook niet.
Ik ben ingeschreven in het bel me niet register, toch word ik nog opgebeld door b.v. een krant waar ik ooit een abonnement op heb gehad maar dat ik heb opgezegd wegens slechte bezorging. Op mijn brievenbus een sticker met: geen ongeadresseerd drukwerk, maar er wordt maar raak drukwerk in gestopt door meubelbekleders, opkopers van antiek, mensen die huizen ontruimen, etc.
Badge +2
Ik sta ingeschreven in het postregister en bij het belmenietregister en ik heb een sticker bij mijn voordeur dat ik geen verkopers aan de deur wil
Reputatie 1
Badge +2
Ik heb een Nee-Nee-sticker op de brievenbus. Er blijft eigenwijze post binnenkomen van restaurants, meubelstoffeerders, waarzeggers enzovoort, maar grotere bedrijven houden zich in. Ik ben ook ingeschreven in het bel-me-niet-register. Ook daar stoort niet ieder bedrijf zich aan. Van de week werd ik tweemaal gebeld door iemand van het MKB (midden- en kleinbedrijf) die energie wilde leveren. Het ergerlijkst vind ik de telefoontjes zogenaamd namens Microsoft: "I am calling you about your computer." Deze telefoontjes krijg ik zó vaak dat ik de bellers tegenwoordig afblaf omdat vriendelijkheid in het verleden niet heeft geloond. Het schrikt de Microsoft-telefonisten trouwens niet af; ze bellen onverdroten door.
Reputatie 2
Badge +2
Er zijn natuurlijk opties om al die reclame zooi te vermijden. Wij doen het anders. Ik verzamel alle weekbladen en folders van onszelf en een paar buren en verkoop het aan een handelaar, de opbrengst gaat naar een goed doel, in dit geval een weeshuis in Indonesië. Onze gemeente verzamelt ook, 1x per 14 dagen in een kliko met blauwe deksel, maar die krijgen het dus niet.
Bij de telefoon het gesprek snel afbreken. Aan de deur idem en met post retour afzender sturen.
Badge
ik mis nog een rubriek, ongewenste reclame op internet en tracking cookies.

Ik heb een ad blocker geïnstalleerd, ik heb de veiligeidsniveau van de browser verhoogd en heb een pihole geïnstalleerd die reclames en tracking cookies tegen houdt.

Wel lekker rustig
De post van de loterijen stuur ik terug met op de envelop:"ongewenst" retour

afzender. De ontvangers moeten hiervoor porti betalen!!!
"Goede middag! (geroezemoes van andere telefoneerders op de achtergrond) Spreek ik met de heer Assink?". "Waar gaat dit over?" "Ik bel namens de Firma Spamalot, wist u dat.." "Verwijder mij a.u.b. uit uw database en bel me niet meer op. *klik tuut tuut tuut...*"

Zo ga ik dus met onbekende opbellers om. Heb ooit eens meegemaakt dat ik toch werd teruggebeld. Toen legde ik onmiddelijk weer op. Werd weer gebeld. Heb toen een tijdje naar het geroezemoes geluisterd zonder iets te zeggen (de andere kant zei ook niks). Toen weer opgehangen. Werd weer gebeld.. toen hoorn naast de telefoon gelegd en doorgegaan met waar ik mee bezig was (als zij zo graag belkosten willen maken kan dat).
Badge +1
Op geadresseerde reclame zet ik altijd 'ongevraagd = ongewenst. retour afzender'. Bij het bel-me-niet register sta ik al eeuwen ingeschreven. Na een reclametelefoontje mag ik dat altijd weer opnieuw doen. De keus: het bandje helemaal afluisteren anders werkt het niet, of het kan ook via de site waar ik dan het bericht krijg dat ik al ingeschreven stond. Ik doe dat bandje tegenwoordig niet meer. Soms zeg ik meteen al nee voordat de callmedewerker de eerste zin heeft afgemaakt, soms vind ik het leuk om te luisteren en dan die medewerker met zijn eigen woorden klem te zetten.
Heb zojuist gestemd, maar heb maar één optie kunnen aangeven. Heb ik iets verkeerd gedaan? Wij hebben ons lang geleden ingeschreven bij het bel-me-niet register. Dat haperde in het begin nogal, maar wij zijn inmiddels verlost van commerciële bellers.Met de andere optie waarop ik wilde stemmen (wij hebben een Nee/Ja-sticker op de brievenbus) is wel iets aan de hand. Losse reclamefolders krijgen we niet meer. In die zin "lijkt" het te werken. Maar we hebben nog wel de huis-aan-huis bladen en kennelijk is iemand "creatief" geworden. We krijgen al een hele tijd dikkere huis-aan-huis bladen ... want in die bladen zitten nu hele pakken losse reclamefolders. Dan de bladen er ook maar uit!
Een sticker tegen ongeadresseerde post helpt tegenwoordig ook niet meer. Dit wordt omzeild door naamloos post te zenden aan"De bewoner van : volgt adres met postcode en huisnummer.
Kunnen de stickers niet worden uitgebreid met de tekst: Alleen post op naam?
als ik telefonisch benaderd word met de vraag of ik geld wil verdienen antwoord ik: Ik heb er genoeg van en ik weet nu al niet hoe ik het op moet krijgen. Dan zijn we snel uitgepraat.

onbekende telefoonnummers google ik op internet. Vaak staat het nummer bekend als irritant. en als ze dan weer bellen neem ik niet op. De aanhouder wint.

Ongewenste post plaats ik een grote pijl naar de afzender en retourneer met de vermelding: retour afzender, ongewenste post!
Reputatie 4
Badge +3
Het meest hinderlijk, de telefoon cold calls...
Belmeniet register werkt NIET, ik sta er in, kan me blijkbaar niet nogmaals aanmelden, maar wordt toch gebeld.
Inmiddels als ik de tijd heb en zin heb hou ik het bedrijf aan het lijntje scheelt weer een paar andere telefoontjes.... anders breek ik voor de eerste zin uitgesproken is in.
Steevast komt nog wat gepruttel als Maar ik heb een beter xxx (meestal energie) aanbod.
Antwoord: kunt u beter dan gratis? is meestal het einde van het gesprek.
Badge
Ik heb na de orkaan Irma geld gedoneerd aan het Rode Kruis.
Tot mijn verbazing werd ik laatst gebeld door hen om "te bedanken". Ik vond het al niet prettig om "s avonds gestoord te worden.
Maar al gauw kwam de aap uit de mouw. Het was een bedeltelefoontje voor meer geld of een vaste maandelijkse bijdrage.
Ze hebben dus op slinkse manier mijn persoonlijke gegevens achterhaald. ING verzekert mij dat die gegevens niet van hen komen.
Een week later kreeg ik ook nog een geadresseerde brief.
Na mijn heftige protest bleek dat zij met (louche) partijen in zee gaan die deze privegegevens leveren aan de hand van mijn naam en banknummer.
Dit zou verboden moeten worden.
Op hoog niveau kreeg ik antwoord van ene Ruud Waage van het Rode Kruis.
*
Zij zouden mij schrappen maar op de principieel foute handelswijze gaan ze niet in.
Duidelijk iets voor de Consumentenbond, denk ik.

* Privacygevoelige gegevens verwijderd door beheerder.
Reputatie 1
Badge
Door omstandigheden heb ik een geheim nummer Er was een bedrijf dat regelmatig via dat nummer tegen mijn zin reclame maakte, ik had het zelf gegeven, toen heb ik dat nummer bij het bel-me-niet register opgegeven.
Aan instanties geef ik in het algemeen mijn 06-nummer door.
Maar als onderwerpen te persoonlijk zijn geef ik mijn geheime nummer.
Die handel ik liever niet af op straat of in de supermarkt.
Op mijn nummer thuis heb ik nooit meer een ongewenst telefoontje, en op mijn 06-nummer dat niet in de telefoongids staat zelden.
Toen ik nog gewoon in de telefoongids stond had ik meer met telefonische reclame te maken.
Wij hebben een nee/ja sticker op de brievenbus en ontvangen zelden ongevraagde reclame. Wat me wel stoort is dat in deze regeling voor 'ongevraagd drukwerk' niet-commerciële informatie is inbegrepen. Bijvoorbeeld van de gemeente, wijkgroepen, politieke partijen. Dat verstoort naar mijn mening het democratisch proces. Iedereen moet zijn of haar opvattingen toch vrij kunnen verspreiden, dacht ik, Dit moet je niet uitsluitend vanuit het oogpunt van de 'consument' zien. We zijn ook burger.
Reputatie 3
Badge +1
Het meest hinderlijk, de telefoon cold calls...
Belmeniet register werkt NIET, ik sta er in, kan me blijkbaar niet nogmaals aanmelden, maar wordt toch gebeld.
Inmiddels als ik de tijd heb en zin heb hou ik het bedrijf aan het lijntje scheelt weer een paar andere telefoontjes.... anders breek ik voor de eerste zin uitgesproken is in.
Steevast komt nog wat gepruttel als Maar ik heb een beter xxx (meestal energie) aanbod.
Antwoord: kunt u beter dan gratis? is meestal het einde van het gesprek.

Inderdaad, nog steeds gebeld worden ondanks je inschrijving in het Bel-me-niet Register zorgt voor frustratie bij veel consumenten. Lees in ons gratis artikel tips hoe je van deze bedrijven afkomt en waarom het Bel-me-niet Register niet waterdicht is. Neem ook een kijkje in het nieuwe topic Ongewenste verkooptelefoontjes, wat doe je ermee?
Reputatie 7
Badge +6
Ik sta al jaren in het bel me niet - register , maar werd toch tamelijk vaak gebeld op het vaste nummer. Na verhuizing en een nieuw nummer heb ik gekozen voor niet opnemen in het telefoonboek. Sindsdien is het al jaren zalig rustig gebleven. Alleen de laatste weken de bekende belletjes zogenaamd van Microsoft. Reclamepost komt in pakketten . Dat kan ik niet tegenhouden want er zit meestal wel wat bij waar ik wat aan heb, maar het merendeel gaat ongelezen in de oud papier. Gezeur aan de deur heb ik weinig. Overweeg wel een sticker met de tekst : Jehova's , hoepel op en blijf voortaan weg .
Badge
Ik had weer eens een gift gedaan aan het Rode Kruis of aanverwant goed doe. Vlak daarna begint de irritante ongevraagde brievenbus mail. Direct maar weer een mail gestuurd om mijn geregistreerde persoon en adresgegevens te laten verwijderen. Helaas is het niet mogelijk om dit te voorkomen. Eigenlijk is alleen de collectebus aan de deur nog een manier om anoniem te doneren en zonder vervelende mailconsequenties te moeten ondergaan.
hier komen ook veel instanties om een goededoelenabonnement te verkopen. Stickers hiertegen worden helaas door deze verkopers niet gerespecteerd, dus maar weer de discussie aangaan. Zodra ze hun voorgeprogrammeerde tekst uitspreken snoer ik ze op ietwat grove wijze de mond en vraag waarom ze de boodschap sticker niet opvolgen. Hierover heb ik ook de wijkwethouder aangesproken omdat de frequentie hier de spuigaten uitliep.
waarschijnlijk is er veel te verdienen door goede doelen, kosten nog moeite worden gespaard om zoveel mogelijk post in mijn brievenbus te kunnen deponeren. Als dat geld nu eens besteed zou worden aan de hulpverlening dan zou ik er iets positiever tegen aan kijken. Gelukkig heb ik nog persoonlijke sponsoracties waarbij mensen bijv. de Alp d’Huez oplopen voor kankerbestrijding. Deze vrienden kunnen op een forse bijdrage rekenen. Het Rode Kruis staat nu op mijn “Niet-meer-doneren” lijst, behalve als de collectebus langskomt.
Ik vraag mij ik vaak af hoeveel geld er in het management en beheer gaat zitten van deze verkwistende instanties.
Reputatie 7
Badge +6
Herkenbaar @S.M. Dekker . Ze verpesten het zelf door ongevraagd ons met bedelbrieven te bombarderen als we een keertje zo goed zijn geweest om geld over te maken. Voortaan alleen in de collectebus en anders maar niet. En waarom zouden we beleefd die hele ingestudeerde verkoopgesprekken ongevraagd moeten uitzitten ? Zelfs als ik zeg : Geen interesse , ratelen de meesten gewoon door . Dan zeg ik nogmaals geen interesse en gooi de haak erop of de deur dicht. En reken maar dat er smakken geld verspild worden met die opdringerigheid . Mijn dochter krijgt al vier jaar bedelbrieven van liefdadigheidsinstellingen gericht aan de overleden vorige bewoonster van haar huis . Ze heeft alles geprobeerd maar niets heeft geholpen.
Reputatie 7
Als iemand me belt ga ik heel domme vragen stellen, daar zijn ze niet dol op. Iemand heeft mijn sticker van de brievenbus gepeuterd, bij een paar anderen ook, ik heb er nog steeds geen andere op geplakt maar eigenlijk is een deel van die reclamepost wel leuk. Wat per mail binnenkomt geef ik meteen aan als spam, dan kan ik als ik wil alsnog kijken voor ik het wegmik.
Badge
Ik sta in het bel-me-niet register, en ik heb mij ook geregistreerd bij postfilter en heb een JA-NEE sticker naast de deur. Toch krijg ik zo nu en dan reclame in de bus. Ik heb daarop Axender benaderd, met het verzoek mij hiervan te vrijwaren.
Dat zouden ze doen. De week daarop weer reclame, weer Axender gebeld. De tweede keer heeft geholpen. En toen kreeg ik ook het plaatselijke sufferdje niet meer....
Daar ook meerdere malen over moeten bellen, echter nu met een ander bedrijf.
De bezorger van het sufferdje blijkt dezelfde te zijn als die van de reclame..

Op een ander adres, waar ik zo nu en dan woon, heb ik een NEE-NEE sticker.
Probleem daar is, dat het ongeadresseerd drukwerk opeens geadresseerd blijkt te zijn: Ik krijg nu reclame van energiebedrijven en goede doelen "aan de bewoners van [straatnaam] [huisnummer]".
Daar ben ik dus echt niet blij mee.

De postcodeloterij benadert me inmiddels niet meer op deze wijze: ik heb hun enveloppen open gemaakt, en er een natte krant in een plastic zak bijgedaan, weer dichtgeplakt en retour afzender gestuurd. Die natte krant verhoogt de portokosten behoorlijk, en de ontvangende partij moet dat betalen. Dat heeft dus geholpen.

Verkooppraatjes, die ik ondanks het bel-me-niet register krijg, laat ik lekker lang wachten, door te zeggen dat ik mijn man even roep zonder dat ook werkelijk te doen, en dan leg ik de hoorn onder een kussen op de bank. Ze bellen later nog eens terug, maar in de wachttijd kunnen ze tenminste geen anderen lastigvallen.

Ellende heb ik alleen met de Volkskrant: daar heb ik een jaar geleden een proefabonnement gehad, maar geen Volkskrant ontvangen. Gek genoeg begon ik opeens het Limburgs Dagblad te ontvangen.
Na vier dagen de Volkskrant maar eens gebeld. Ze zouden erachteraan gaan. Afijn, een keer een Volkskrant gekregen, en daarna eindeloos schriftelijke en telefonische aanbiedingen.
En die kan ik niet stopzetten, want ik schijn ex-klant te zijn, ofschoon ik alleen een proefabonnement heb gehad, waar ik maar één krant van heb ontvangen.

Ik weet inmiddels, dat zowel de Volkskrant, als het Limburgs Dagblad, als het plaatselijk sufferdje en de reclame en de hemel mag weten wat nog meer, allemaal door dezelfde persoon bezorgd wordt....
Reputatie 7
Badge +5
@P. Verbeet Dat is een lastige.
Is het nu alles of niets?

Of is er toch: het één wel en het andere niet?

Reageer