Door storing bestelling geannuleerd, mag dat zomaar?

• 9 October 2018
  • 18 reacties
  • 1922 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8
Door een storing bij de webshop waar ik iets besteld had, is deze bestelling geannuleerd. Kan dat zo maar? Hiermee maken ze het bekend: Door een storing in ons bestelproces zijn wij genoodzaakt om uw bestelling 13201002851320 van 04.10.2018 te annuleren. We willen onze oprechte excuses aanbieden voor het ongemak. Wij zullen in de komende dagen het door u betaalde bedrag met uw creditcard terug op uw kaart storten.

18 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Hi @L.J.F. de Ruiter,

Kan me voorstellen dat dit frustrerend is. Helaas kan een bestelling door verschillende redenen geannuleerd worden.
Je kunt het beste van de week even informeren of de storing al verholpen is, want een storing lijkt me niet permanent😉

Hou je ons op de hoogte?

Groet,
Celine
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @Celine CB , bedankt voor je snelle antwoord. Het is, denk ik, altijd frustrerend, in elk geval vervelend, als je bestelling niet door jezelf en buiten je schuld geannuleerd wordt. En mogelijk speelt ook een rol wat je besteld hebt. Als het een onderdeel voor 'iets' is, of een dusdanig belangrijk artikel, wat je echt nodig hebt, dan is het bijzonder vervelend dat het niet komt. In dit geval ging het daar niet om, maar is wel een verzamelobject, wat ik nog niet had en lang gezocht heb en nu dus toch niet komt. Frustrerend, maar er zijn erger zaken in de wereld. Wat het annuleren betreft wordt enerzijds een oprecht excuses aangeboden, anderzijds had ik wel wat meer verwacht, een alternatief bieden, of meedelen dat het op een nader moment wel besteld kan worden. In elk geval iets meer dan de mededeling die dus bij het beginbericht staat en aldus gemaild is. Meer niet. En ik kan inderdaad nog wel eens informeren wat er nu precies aan de hand is en of de storing voorbij is, maar gezien de reactie die er dan nog wel aan toegevoegd is, we storten uw geld terug ..... enz. Het is dus echt definitief, zo denk ik. Maar nogmaals dank voor je antwoord.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter Welke webwinkel is dit?
Dan kunnen anderen er rekening mee houden.
Reputatie 7
Badge +6
Een storing in de bestelprocedure betekent niet automatisch dat het niet opnieuw besteld kan worden. Ik zou wachten tot het geld is terug gestort . Daarna kijken of het nog leverbaar is en dan desgewenst nogmaals bestellen.
Reputatie 7
Badge +8
Beste @Bert en @E.T. Wiersum , dank voor jullie berichten. De webshop is Zalando, geen onbekende en geen kleine shop. Maar we bestellen er meer omdat ze in veel gevallen goed met de prijs zitten, en ook echte merkartikelen behoorlijk afgeprijsd. We kijken dus naar de prijs, mag best hypocriet genoemd worden want we vinden het verder niet zo'n klantvriendelijke webshop. Ze (de klantendienst, als die er al is) maken veel, zeg maar altijd, gebruik van standaard mails, standaard antwoorden
Wat de storing betreft ben ik het met E.T. Wiersum eens, dat het artikel opnieuw besteld moet kunnen worden. Maar dat ze het er al niet bijzetten, geeft te denken. Ook de reden van de annulering is toch niet sterk, wat zou nou de storing zijn? Bestellingen zijn wellicht niet binnengekomen, dan kan iedereen toch opnieuw bestellen. Maar ze weten exact wie er besteld heeft, er is zelfs een bestelnummer, ik vind het heel vreemd en daarom toch maar een topic gemaakt. Er klopt hier iets niet, althans vind ik.
Maar mede gezegd dat we er vaak kopen en al redelijk lange tijd, als ze iets niet (meer) leveren kunnen, krijg je echt een standaard brief, in verband met leveringsproblemen bij onze leverancier kunnen wij het artikel enz. Wij storten uw geld inclusief bezorgkosten terug. Waarom koop je er nog, kan een volgende vraag zijn, welnu het is ook weer geen schering en inslag maar 10 tot 20% van het bestelde zal een redelijke indicatie zijn. toch te weinig om er weg te lopen, te meer daar de prijs van de merk artikelen grote invloed heeft. Groeten Leo.
De enige mij bekende "storing" die aanleiding geeft een bestelling te annuleren is een out of stock situatie.
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @A. Deen , dat denk ik ook. Het is beslist geen halszaak, maar er klopt iets niet, wees eerlijk. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +3
Als ze goedkoop zijn runnen ze met minimale kosten (personeel) de zaak. Het is waarschijnlijk het eenvoudigste om in zo'n geval het geld terug te storten. Daartoe hoef je alleen de bank een opdracht te geven. Verloren order informatie opnieuw verzamelen kost waarschijnlijk veel meer tijd.

De site is weer/nog in lucht neem ik aan dus je kunt kijken of je het product opnieuw kunt bestellen. Als dat zo is, is het waarschijnlijk inderdaad een kwestie van verloren order informatie.
Reputatie 7
Badge +8
Beste @Jan H. De site van Zalando is er nog altijd, het is een grote zaak in Duitsland. Niet dat die niet failliet kunnen gaan, maar vooralsnog lijkt het er niet op. Ik zal er nog eens op kijken, heb er uiteraard ook een "Mijn Zalando" daar kan ik alle bestellingen nog zien. Maar gezien de prijzen van die merkartikelen, zwaar onder de prijs, werken ze volgens mij met partijen en het kan best zijn dat een leverancier niet aan zijn verplichtingen voldoet. Maar dat weet ik dus niet, ga er nog wel kijken, doe het bijna iedere dag. Groeten Leo.
PS. ik denk dat ik nu even ga zitten en iets drinken. Ik zit al vanaf 19 uur achter de computer, aan één stuk door. Ik denk dat ik het voor vanavond maar laat.
Reputatie 4
Badge +5
Een nieuwe dag, én nieuwe kansen @L.J.F. de Ruiter ! Is het begeerde artikel nog/weer op voorraad bij Zalando?

Groeten
Wendy
Reputatie 7
Badge +8
Hallo @Wendy van den Elshout . Ik heb vanmorgen nog gekeken, maar het was nergens meer te vinden.
Je moet een beetje weten hoe Zalando werkt. Er is een aparte afdeling Zalando Lounge. En die komen iedere dag 's morgen om 07.00 uur met aanbiedingen " ïn de lucht". Als je naar Zalando gaat, gewoon zalando.nl, kan je van daaruit naar Zalando Lounge, staat ergens onder aanbiedingen of kortingen. Ik heb een log in account kan dus meteen naar Lounge. Maar dat doet er niet toe. Lounge heeft allerlei merkartikelen, dus kleding, schoenen, maar ook tassen, portemonnees, allerlei huishoudelijke goederen, wel kleinwaren, ook sieraden en horloges, die ik spaar, enz. Het is om 07.00 uur al enorm druk, maar zoals gezegd het scheelt vaak 50, 60 tot 70% aan korting. Als consumenten bond moet je dan op je 'qui-vive' zijn, maar als consument ook. Ik google altijd die producten en kan zo zien wat ze bij andere winkels of webshops kosten. Moet je eigenlijk altijd doen, zeker bij aanbiedingen. En dan geen appels met peren vergelijken, hetzelfde artikel, merk, type evt. nummer enz. En dat tig keer gedaan en echt elders allemaal veel duurder.
Ik denk dat het 'partijen'zijn, die ze waarschijnlijk al vroeg met een leverancier moeten afspreken. En ik neem aan dat het daar fout is gegaan. Die leverancier haakt dan af of kan niet leveren, en daar wordt de klant dan de dupe van. Ik heb nog niet gebeld, doe dat nog wel, maar het gaat dan om precies te weten wat er aan de hand is, en de vraag is dan of je dat echt te horen krijgt. In elk geval vanmorgen heb ik nog overal gezocht, ze staan nergens meer als leverbaar, ze zijn er helemaal niet. Maar ik heb al gezegd ik vind het niet fraai, maar het is geen halszaak, gewoon pech gehad. En via een review bij Google Maps heb ik al laten weten hoe ik over Zalando denk. Groeten Leo.
Geachte @A. Deen , dat denk ik ook. Het is beslist geen halszaak, maar er klopt iets niet, wees eerlijk. Groeten Leo.

Ach, voor de koopjeskelder en de uitverkoop geldt wat mij betreft altijd op = op, dat kan ik prima accepteren en hoeven ze van mij geen "technische storing" te noemen maar het zal juridisch of marketingtechnisch zo wel "beter" zijn.
Reputatie 7
Misschien is de leverancier van het product failliet of verkeert hij in surseance. Zalando zal dan een andere leverancier moeten zoeken maar als het een specifiek product is van die leverancier is dat misschien moeilijk.
Reputatie 7
Badge +8
Beste @A. Deen en @MrsJones . Voor mij is het ook gissen, alleen wat je zegt noem man en paard, zegt gewoon eerlijk wat er aan de hand is. Het is even niet leuk als je je bestelling, die nauwkeurig is uitgezocht, niet krijgt. Maar voor mij is het alweer over. Blijft wel mijn mening dat Zalando zich met allerhande standaard briefjes en mailtjes er vanaf maakt.
En Mrs Jones wat je oppert kan ook allemaal, maar zegt gewoon wat er aan de hand is en dat je de bestelde artikelen ook niet meer krijgt (voorlopig, dus deel ook mee wanneer weer wel) enz. Groeten Leo.
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter , Zalando heeft in ieder geval het geld teruggestort. Daarmee geven ze, zonder het te zeggen, aan dat je maar beter verder kunt zoeken naar het betreffende artikel. Ze hadden het geld ook onder zich kunnen houden met de belofte dat het artikel, zodra het weer voorradig was, zou worden opgestuurd. Dat kan volgende week zijn maar net zo goed volgend jaar dinsdag.
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @MrsJones . Dat is ook helemaal waar. Persoonlijk vind ik Zalando niet klantvriendelijk. Als je ze iets vraagt, of iets op te merken hebt, of zelfs een klacht hebt, dan trekken ze zich er weinig van aan, je krijgt altijd een standaard mailtje. Na iedere bestelling vragen zij ook hen te beoordelen, qua artikelen, qua verzending e.d. Als je dat doet en wat tips hebt, krijg je ook een standaard mail, we bespreken het in ons overleg enz. Het gaat er mij niet om dat ze mijn voorstellen moeten overnemen, maar geef een eerlijk en persoonlijk antwoord. Verder lijkt het mij een grote firma die er geen smerige praktijken op na houdt. Je moet vooruit betalen en ook altijd 5,95 bezorgkosten, maar als er iets niet is en niet komt, krijg je je geld terug. Groeten Leo.
Tja een technische storing is in dit geval heel wel mogelijk, al zal dit voor u niet direct overkomen als zodanig:

Stel u aast met een aantal mensen op hetzelfde product, waar er maar 1 of 2 van op voorraad zijn. Nu drukken jullie met 3-4-5-6 of zelfs meer tegelijk op de bestelknop. Door de natuur van het internet, komen niet al die bestellingen gelijktijdig aan. Maar mogelijkerwijs een aantal ook wel: Dat is de eerste schifting: De tijd waarmee het bij de leverancier aankomt als je te laat was, kan je bestelling niet doorgaan. Vervolgens zijn er nog een aantal over die wél tegelijkertijd aankomen. Dan krijg je te maken met een "race condition": Er komen gelijktijdig identieke singalen binnen, en het systeem zou een methode moeten hebben om dat af te handelen. Soms is dat echter niet het geval, en dan krijg je met negatieve voorraad te maken... Daar moet dan een mens aan te pas komen om dat te corrigeren.
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @Ronaldvr . Wat u stelt is heel wel mogelijk. Ik weet uiteraard niet waarom de firma de bestelling annuleert. Maar ik vraag alleen om een goede uitleg, een eerlijk antwoord. Als ze de uitleg van u gegeven hadden, was het me duidelijk. Maar vanwege een technische storing, dan denk ik heel ergens anders aan, wellicht niet juist. Groeten Leo.

Reageer