Op Facebook verschijnen steeds meer advertenties die leiden naar een webshop waar flink afgeprijsde artikelen worden aangeboden. Vaak met de vermelding dat er nog slechts enkele op voorraad zijn, vóór 23:00 uur besteld, nog dezelfde dag verzonden enz.
De aangeboden artikelen zijn meestal via Aliexpress te bestellen voor 1 of 2 euro en de andere webshop vraag vaak het 10 of 20 voudige of meer!
Ze bestellen de artikelen ook op jouw naam in China en dan gaat het uiteraard weken of maanden duren voordat dat artikel hier kan worden afgeleverd, als dat al gebeurt...vaak komt er niets aan, of is het een beschadigd en verfrommeld pakje!
Ik had laatst een ervaring met Dinson.nl. Na de bestelling ontvang je een mail, waarin gesproken wordt over aflevering binnen 5 dagen, met uitzonderingen) door Corona tot max 35 dagen.
Die 5 dagen zijn gewoon uit de duim gezogen, want de webshop weet natuurlijk al lang dat je nog weken of maanden op je pakje moet wachten.
Na enig speurwerk (waarbij o.a. Google je vriend is) kwam ik er achter, dat de eigenaar van Dinson eerder een zelfde werkwijze hanteerde met Beautyhunter.nl.
Nadat ik deze week flink in de weer ben geweest om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan zijn praktijken (Facebook, ACM, Fraudehelpdesk, aangifte politie) zijn de bestellingen via Dinson waarschijnlijk flink teruggelopen. Inmiddels is (door dezelfde eigenaar) Tampia.nl opgericht en begint het hele verhaal weer van voor af aan! Als hij (het gaat hier om * uit) en z'n conculega's niet gestopt worden, gaan er nog vele webshops volgen, vrees ik.
Zoals deze webshop zijn er inmiddels honderden (https://www.dropshipopgelicht.nl/de-lijst/ ) en dat aantal zal waarschijnlijk nog dagelijks uitbreiden. Aan de voorwaarde dat je als webshop het inschrijvingsnummer in het handelsregister bij de KvK op de site moet vermelden, wordt meestal niet voldaan.
Dropshipping op zich is niet verboden. Je mag vragen wat je wilt voor je produkt en als er gekken zijn (zoals ik) die daar de hoofdprijs voor willen betalen, tja….
Onjuiste informatie over levertijden geven, helemaal niet leveren, slecht of niet bereikbaar zijn enz...maakt dat er toch sprake kan zijn van oplichting of misleiding.
Ik heb inmiddels ( na het doen van aangifte) mijn geld terug. Dat is zelfs binnen 2 uur na die aangifte al overgemaakt!
Mijn advies aan iedereen die klachten heeft over een dergelijke webshop: meldt het bij de ACM en doe aangifte!
Maar vooral: trap er niet in. Via Google is vaal al heel veel te vinden, ook op Trustpilot, klachtenkompas en via https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html is vaak al snel duidelijk, dat het slim is om met deze partij geen zaken te doen!
*Persoonsgegevens verwijderd door beheerder in verband met privacy.