Consumentenbond.nl

Dropshipping, trap er niet in

• 6 september 2020
  • 12 reacties
  • 2020 Bekeken

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 10 reacties

Op Facebook verschijnen steeds meer advertenties die leiden naar een webshop waar flink afgeprijsde artikelen worden aangeboden. Vaak met de vermelding dat er nog slechts enkele op voorraad zijn, vóór 23:00 uur besteld, nog dezelfde dag verzonden enz.

De aangeboden artikelen zijn meestal via Aliexpress te bestellen voor 1 of 2 euro en de andere webshop vraag vaak het 10 of 20 voudige of meer!

Ze bestellen de artikelen ook op jouw naam in China en dan gaat het uiteraard weken of maanden duren voordat dat artikel hier kan worden afgeleverd, als dat al gebeurt...vaak komt er niets aan, of is het een beschadigd en verfrommeld pakje!

Ik had laatst een ervaring met Dinson.nl. Na de bestelling ontvang je een mail, waarin gesproken wordt over aflevering binnen 5 dagen, met uitzonderingen) door Corona tot max 35 dagen.

Die 5 dagen zijn gewoon uit de duim gezogen, want de webshop weet natuurlijk al lang dat je nog weken of maanden op je pakje moet wachten.

Na enig speurwerk (waarbij o.a. Google je vriend is) kwam ik er achter, dat de eigenaar van Dinson eerder een zelfde werkwijze hanteerde met Beautyhunter.nl.

Nadat ik deze week flink in de weer ben geweest om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan zijn praktijken (Facebook, ACM, Fraudehelpdesk, aangifte politie) zijn de bestellingen via Dinson waarschijnlijk flink teruggelopen. Inmiddels is (door dezelfde eigenaar) Tampia.nl opgericht en begint het hele verhaal weer van voor af aan! Als hij (het gaat hier om * uit) en z'n conculega's niet gestopt worden, gaan er nog vele webshops volgen, vrees ik. 

Zoals deze webshop zijn er inmiddels honderden (https://www.dropshipopgelicht.nl/de-lijst/ ) en dat aantal zal waarschijnlijk nog dagelijks uitbreiden. Aan de voorwaarde dat je als webshop het inschrijvingsnummer in het handelsregister bij de KvK op de site moet vermelden, wordt meestal niet voldaan.

Dropshipping op zich is niet verboden. Je mag vragen wat je wilt voor je produkt en als er gekken zijn (zoals ik) die daar de hoofdprijs voor willen betalen, tja….

Onjuiste informatie over levertijden geven, helemaal niet leveren, slecht of niet bereikbaar zijn enz...maakt dat er toch sprake kan zijn van oplichting of misleiding.

Ik heb inmiddels ( na het doen van aangifte) mijn geld terug. Dat is zelfs binnen 2 uur na die aangifte al overgemaakt!

Mijn advies aan iedereen die klachten heeft over een dergelijke webshop: meldt het bij de ACM en doe aangifte!

Maar vooral: trap er niet in. Via Google is vaal al heel veel te vinden, ook op Trustpilot, klachtenkompas en via https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html is vaak al snel duidelijk, dat het slim is om met deze partij geen zaken te doen!

*Persoonsgegevens verwijderd door beheerder in verband met privacy.

12 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Banken hebben een zorgplicht, het rekeningnummer van Dinson is door mij al gemeld, dus zeggen dat ze van niets wisten kunnen ze iig niet meer.

Banken verlenen een dienst. Geld van de ene naar de andere rekening overboeken.

Of ik ook wil dat ze alle klanten en alle rekeningen in de gaten houden en zich steeds afvragen of het wel oke is. Ik weet het niet.

Ze moeten dat al doen voor grote bedragen voor de FIOD. Maar alle bedragen; voor mij hoeft het niet.

Onjuiste informatie over levertijden geven, helemaal niet leveren, slecht of niet bereikbaar zijn enz...maakt dat er toch sprake kan zijn van oplichting of misleiding.

Een bedrijf in China mag in Nederland een .nl website maken in de Nederlandse taal. Dat is niet verboden en dat is geen oplichting. Je herkent ze aan het feit dat een fysiek adres of telefoonnummer of KvK nummer ontbreekt

Waarbij opgemerkt dient te worden dat Dinson juist wél een KvK-nummer vermeldt. Je hebt gelijk dat het hier gaat om burgerlijk recht bij geschillen. Al houdt de politie dus wel degelijk een lijst bij van bedrijven die er dit soort praktijken op na houden. Dat bedrijven zich niet houden aan de wet lijkt me in eerste instantie iets voor de ACM.

Je legt hierbij een verkeerde link richting de bestaande KvK inschrijving. De eenmanszaak Dinson in Amsterdam staat al 2 jaar geregistreerd bij de KvK en heeft andere bedrijfsactiviteiten. 

Het betreft hierbij of een bewuste misleidingsactie om boze klanten van * te herleiden naar een ander bedrijf, òf keiharde pech dat * een naam heeft gekozen die al reeds geregistreerd stond.

*Persoonsgegevens verwijderd door beheerder.

Reputatie 3
Badge +2

Een bedrijf in China mag in Nederland een .nl website maken in de Nederlandse taal. Dat is niet verboden en dat is geen oplichting. Je herkent ze aan het feit dat een fysiek adres of telefoonnummer of KvK nummer ontbreekt

Waarbij opgemerkt dient te worden dat Dinson juist wél een KvK-nummer vermeldt. Je hebt gelijk dat het hier gaat om burgerlijk recht bij geschillen. Al houdt de politie dus wel degelijk een lijst bij van bedrijven die er dit soort praktijken op na houden. Dat bedrijven zich niet houden aan de wet lijkt me in eerste instantie iets voor de ACM.

Reputatie 7
Badge +6

Het is al eerder geschreven dat de levertijd is wanneer het pakket aan de post in China wordt aangeboden. Dat de post er dan vijf weken over doet is geen strafbaar feit maar een civiele kwestie waar de politie niets mee doet. Die aangiftes neemt de politie niet aan. Niet leveren is dat een pakket in de post is kwijtgeraakt. Ook dat is een civiele kwestie die de politie niet aanneemt. Er is altijd een emailadres, dus is het bedrijf bereikbaar. Geen antwoord krijgen is helemaal niet leuk maar dat is niet strafbaar. Ook dat is een civiele zaak. De andere kant hoeft maar te roepen dat ze wel geantwoord heeft en sta je nergens meer met je aangifte.

Vrije internationale handel is juist wat de EU wil, het is de motor van de economie. Dinson in Uden krijgt juist alle lof om een dropship bedrijf op te richten in Uden. Daar is niets mis mee. De overheid wil ook minder betuttelend zijn en de mensen meer zelf laten doen. Dus de consument moet zijn schoolopleiding gebruiken om goed te lezen wat er staat en snappen dat de levertijd via de douane en al wel vijf weken kan duren. 

Het product is ook niet afgeprijsd! Het product kost in China maar €1,87 of zo. Maar door al die douane en transport dinges is het in Nederland €19,95 of zo. Die mensen daar verdienen bijna niks en wij in Eueopa juist heel veel!

Een bedrijf in China mag in Nederland een .nl website maken in de Nederlandse taal. Dat is niet verboden en dat is geen oplichting. Je herkent ze aan het feit dat een fysiek adres of telefoonnummer of KvK nummer ontbreekt. Op Facebook zitten de meeste klanten en daar adverteren ze dan. Het is aan de consument om te snappen dat ze bij een dropshipper bestellen. Lees altijd goed: levertijd aan de post (in China) of levertijd bij jou aan huis. Als ze gaan zetten: "levertijd langer dan 5 weken" verkopen ze natuurlijk niets meer in Nederland. Dat ze dat weglaten is geen misleiding. Het is meer dat dropshipping nog een nieuwe ontwikkeling is en nog niet zo bekend is bij de consument. Maar het staat al wel uitgebreid op internet!

Zie https://opgelicht.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=40589&p=123220#p123220

Reputatie 3
Badge +2

@Sandokanfirst Zoek nog eens op de website van de politie op Dinson.nl. 

Je hebt gelijk. Ik zocht op Dinson, zonder .NL. zo noemt het bedrijf zichzelf ook wel, dus een beetje raar dat dat geen resultaat geeft.

Je bent zo te lezen niet over één nacht ijs gegaan bij je aanpak - mijn complimenten!

Banken hebben een zorgplicht, het rekeningnummer van Dinson is door mij al gemeld, dus zeggen dat ze van niets wisten kunnen ze iig niet meer.

Precies, zorgplicht, nee dit is een rare uitgave, legt u dat eens uit. Dat lijkt ons onverstandig. Hoe eerder we dat invoeren hoe beter.

Badge

de website is je belangrijkste graadmeter. geen keurmerken? geen fysieke contactgevens? minimale gegevens? dan staan bij mij de alarmlichten op rood.

en uiteraard maakt het ook uit om hoeveel geld het gaat. 

werkt over het algemeen best aardig.

En toch zijn er blijkbaar hele volksstammen die er met boter en suiker ingaan. Ik denk aan een systeem waarbij je toezicht krijgt op je bankrekening en waarbij je na het maken van testen meer vrijheden krijgt. Als ze het dan maar niet net als bij het rijbewijs het doel is dat iedereen het kan halen, dan zijn we niets opgeschoten.

Daar is nog een mooi verdienmodel mogelijk voor banken, die hoeven dat toezicht niet gratis te leveren. Puur win win, als ik lees wat mensen zich allemaal zouden kunnen besparen.

Badge

@Sandokanfirst Zoek nog eens op de website van de politie op Dinson.nl. Dat Tampia.nl daar ook te vinden is, zeg ik ook niet. Lijkt me overigens een kwestie van tijd :grinning:

Dat de bestellingen bij Dinson zijn teruggelopen zeg ik ook niet, daar staat nog het woordje “waarschijnlijk” tussen. Dat de advertenties op de Facebooksite al sinds 28 aug niet zijn aangepast, zegt mij genoeg. Als er voorheen een aantal “boze” likes stond, werd de hele advertentie verwijderd en gelijk opnieuw geplaatst, om met een blanco lijst aan likes te kunnen beginnen. Zo ging dat ook bij Beautyhunter. De naam wordt te “bekend” en dan kun je beter met een nieuwe naam beginnen., die nog geheel onbekend is! Het is dat ik mensen op deze manier niet wil bedonderen, maar het is gouden handel!

Reputatie 7
Badge +4

de website is je belangrijkste graadmeter. geen keurmerken? geen fysieke contactgevens? minimale gegevens? dan staan bij mij de alarmlichten op rood.

en uiteraard maakt het ook uit om hoeveel geld het gaat. 

werkt over het algemeen best aardig.

Reputatie 3
Badge +2

Dank voor je bericht. Hopelijk doen mensen goed onderzoek voordat ze een aankoop doen. Ik vraag me af of veel consumenten van die lijst afweten. Het lijkt me handig als consumenten meer op de hoogte zijn van het verschijnsel dropshipping. De formules op de website zijn vaak hetzelfde, iets in de trant van “ΒEDRIJFSCONSTRUCTIE  Het aanbod van roerende zaken op Website wordt niet verkocht door Websitehouder, maar door Verkoper. Bij aankoop van roerende zaken wordt daarom een contract gesloten tussen Koper en Verkoper. Websitehouder is dus zelf geen partij bij deze verkoopovereenkomst.“ De verkoper wordt niet vermeld op de website. 

Ik denk dat een aantal dingen die je zegt niet kloppen. O.a. je bewering dat het aantal verkopen door dinson wel zal zijn teruggelopen. Op de site van de politie worden dinson en tampia niet genoemd.

Verder geldt de verplichting om een KvK-nummer op de site te zetten natuurlijk alleen voor een Nederlands of Europees bedrijf. Als het bedrijf niet Europees is, hoeft het niet aan Europese wetgeving te voldoen en (dus mogelijk) niet het KvK-nummer te vermelden. Een .nl-domein betekent niet dat een bedrijf Nederlands is. Maar de constructie die dinson toepast, wél een KvK-nummer vermelden maar niet de Nederlandse voorwaarden toepassen als “Verkoper” niet Nederlands is lijkt me niet in de haak. 

JCL Ecommerce | Dinson.nl | Beautyhunter.nl

• KVK 77895606
  • Vestigingsnr. 000045559457

Reageer