Dubbele servicekosten Ticketswap

• 17 September 2022
  • 4 reacties
  • 141 Bekeken

Badge

Zojuist viel mij op dat bij de verkoop van een ticket op Ticketswap, er dubbele servicekosten worden berekend. Hier is twee jaar geleden dankzij de Consumentenbond een precedent voor geschept in de zaak tegen Airbnb bij het gerechtshof in Amsterdam, zoals ook terug te vinden op: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/airbnb-moet-voorwaarden-aanpassen-en-servicekosten-terugbetalen.

Ticketswap hanteert dus dezelfde nare praktijken. Een ticket dat bijvoorbeeld voor €33,33 wordt aangeboden, zal door Ticketswap als €36.05 worden verkocht. Hier gaat voor de koper eerst 5% servicekosten overheen en vervolgens nog eens 3% transactiekosten. Vervolgens wordt voor de verkoper nog eens 5% extra servicekosten ingehouden waarna ‘slechts’ €31.66 overblijft. In totaal wordt er dus 12.18% afgeroomd door Ticketswap waaronder dubbele servicekosten. Zou fijn zijn als iemand iets van een actie kan starten tegen deze oplichterspraktijken.

4 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ze verlenen u gewoon een dienst. Ik verkoop mijn ticket omdat ik bijvoorbeeld niet kan  gaan. Ipv te leuren zet ik het op TicketSwap.

U kom niet meer aan een kaartje komen en kan via TicketSwap  mijn kaartje overnemen . Het is logisch dat ze hier aan moeten verdienen. AirBnB is van een andere orde, daar boek je zelf en gaat het niet om een geannuleerd verblijf.

TicketSwap heeft een dure site, met dito beveiliging en ook mensen in dienst. Als u het kaartje te duur vindt laat het dan voor wat het is. Het is uw eigen keuze om deze kosten voor lief te nemen.

Badge

Ze verlenen u gewoon een dienst. Ik verkoop mijn ticket omdat ik bijvoorbeeld niet kan  gaan. Ipv te leuren zet ik het op TicketSwap.

U kom niet meer aan een kaartje komen en kan via TicketSwap  mijn kaartje overnemen . Het is logisch dat ze hier aan moeten verdienen. AirBnB is van een andere orde, daar boek je zelf en gaat het niet om een geannuleerd verblijf.

TicketSwap heeft een dure site, met dito beveiliging en ook mensen in dienst. Als u het kaartje te duur vindt laat het dan voor wat het is. Het is uw eigen keuze om deze kosten voor lief te nemen.

Volgens mij heb je mijn bericht niet inhoudelijk gelezen.

Allereerst maakt de service/het product niet uit. Daarnaast gaat het niet om de hoogte van de servicekosten. Het gaat enkel en alleen om servicekosten berekenen aan zowel de koper als de verkoper, terwijl servicekosten slechts eenmalig gerekend mogen worden.

Reputatie 6
Badge +4

Hier is twee jaar geleden dankzij de Consumentenbond een precedent voor geschept in de zaak tegen Airbnb bij het gerechtshof in Amsterdam

Die uitspraak is overruled door de uitspraak van de Hoge Raad. Allemaal weggegooid (claim)geld dus.

Airbnb hoeft geen servicekosten terug te betalen aan huurders van vakantiewoningen. Het platform handelt niet in strijd met de wet door zowel aan huurders als verhuurders kosten in rekening te brengen. Dat heeft de Hoge Raad in Den Haag vrijdag bepaald.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/airbnb-wint-onverwacht-bij-de-hoge-raad-huurders-krijgen-servicekosten-niet-terug~bd727479/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 

Uitspraak Hoge Raad https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2021:1725 

Zou fijn zijn als iemand iets van een actie kan starten tegen deze oplichterspraktijken. 

Wat let je? Succes!

@Mazzel 

Zo, die uitspraak had ik even gemist, het laat maar weer eens zien dat de mensen die je precies kunnen vertellen waarom dat dan juridisch niet zou mogen ook maar een mening met een bijbehorende redenering hebben, en dat het gelijk pas komt met de definitieve uitspraak.

Wat die tickets betreft wordt ik een beetje iebel van mensen die bij alle situaties waar een bedrijf überhaupt ergens aan verdiend onmiddellijk het woord oplichting gebruiken. Niet dat er geen oneerlijke handelspraktijken bestaan maar sowieso zou dat verdelen van de opslag over beide partijen geen oplichting zijn. (Zag je de frame trouwens? In plaats van dubbele kosten rekenen kun je het equivalent kosten verdelen gebruiken en ineens klinkt het heel anders terwijl de totale opbrengst gelijk blijft)

Reageer