Beantwoord

Dure elektrische fiets voldoet niet aan de normale verwachtingen

• 18 November 2022
  • 14 reacties
  • 292 Bekeken

• Bezig Bondje
  • 3 reacties

Mijn echtgenote en ik hebben in maart dit jaar twee nieuwe elektrische fietsen  van het merk Koga gekocht bij een erkende dealer. De kosten waren bijna 4000 euro per stuk. Al snel ( na enkele weken) waren er bij haar fiets problemen. Schurende en lawaaierige remmen . Daarvoor is de fiets twee keer teruggeweest en pas bij de tweede reparatie was het grotendeels verholpen. Ook zat er een tik in het stuur waarvoor de fiets ook terug is geweest. Ook dat is na twee reparaties verholpen. Na deze reparaties gaf mijn echtnote aan dat in  de trappers een afwijkende tik te horen was. De fiets is daarop weer terug gegaan en onderzocht. Het probleem leek opgelost. De fiets was toen 6 maanden oud. Gisteravond wilde mijn echtgenote vanaf haar werk naar huis fietsen en bij het vertrek brak de linker pedaal af. Zij kwam ten van en brak daarbij haar elleboog. Ze is nu waarschijnlijk een maand of twee niet in staat om  haar werk in de gezondheidszorg te doen. Haar vertrouwen in de, toch dure, fiets is helemaal weg. Kan zij haar geld terug eisen of een andere fiets eisen? Dus geen reparatie maar vervanging. Zijn er verder nog mogelijkheden?

icon

Beste antwoord door Gebruiker1644596728 18 November 2022, 22:03

Bekijk origineel

14 reacties

Met de hele voorgeschiedenis zou ik serieus overwegen direct een advocaat te gaan zoeken. Je hebt ook nog eens letselschade. Waarschijnlijk moet je de dealer aansprakelijk stellen en kun je daar ook ontbinding eisen of wat dan ook, ik ben geen jurist, maar die dealers trekken meestal de “ik ben ook maar afhankelijk van de fabrikant kaart” en voor je het weet is het één grote kluwe en gebeurt er niets.  Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben schakel die dan in.

Sterkte ermee en beterschap voor je vrouw.

dealers trekken meestal de “ik ben ook maar afhankelijk van de fabrikant kaart”

Omgekeerd is ook waar: de fabrikant is voor een aardig deel overgeleverd aan de (on)kundigheid van de plaatselijke fietsenmaker.
Qua garantie heb je rechtelijk gezien vrijwel uitsluitend te maken met de winkelier in dit geval, maar als die niet over de brug komt zou het geen kwaad kunnen om ook met Koga contact op te nemen. Wie weet zijn zij er niet blij mee dat er zomaar een trapper breekt, want dat is zeldzaam maar inderdaad erg onprettig.
Zorg dat je de gebroken trapper zelf houdt. Ik zou wel eens willen zien wat daar mee is gebeurd. Die dingen breken niet vanzelf; ook stevig gebouwde (> 100 kg) wielrenners en mountainbikers staan er vaak met hun gewicht vele honderden uren op te stoempen.

Reputatie 5

Zo te lezen had uw vrouw al lang en breed een andere , nieuwe fiets moeten krijgen. Na alle onderzoeken en reparaties aan de fiets waarna er vervolgens toch telkens weer lijken uit de kast komen met uiteindelijk als gevolg een valpartij met serieus letsel.

Het vertrouwen in de veiligheid van de fiets is natuurlijk volledig naar de knoppen, voor zover er nog eventueel sprake zou zijn van reparatie.

U zal denk ik toch eerst ( schriftelijk) uw beklag moeten doen bij de dealer  (fietsenwinkel )waar de fietsen zijn gekocht . 

Als de dealer aangesloten is bij de Bovag kunt u ook uw klacht voor leggen bij de https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/tweewielers/

Mocht u lid zijn van de consumentenbond kunt u daar eventueel bij de juridische afdeling advies vragen hoe het beste te handelen.

Komkom, de andere andere problemen met de fiets waren geen drama en waarschijnlijk niet gevaarlijk. Een e-bike, hoe duur ook, is naast het electrische deel namelijk ook nog gewoon een fiets, met alle onderdelen die daar aan zitten. Zelfs met de beste fiets is af en toe wat, zeker in het begin. Als er schijfremmen op zitten, en dat is vrijwel standaard tegenwoordig, is wat geschuur helemaal niet vreemd in het begin. En een tikkend stuur kan gewoon wijzen op speling door nieuwigheid die door een goede fietsenmaker in minuten is op te lossen. Helaas zijn niet alle fietsenmakers even bedreven.

Een afbrekende trapper is echter wél een probleem.

Reputatie 6
Badge +7

@OFRH Dit is denk ik een technisch verhaal wat voor u moeilijk is te bewijzen,

info: voor alle fietsen,

Een rechter pedaal heeft "rechtse” schroefdraad, dat voorkomt dat het pedaal door het rijden wordt "los” gedraaid. (R indicatie op pedaal)

Het linker pedaal heef "linkse” schroefdraad, dat voorkomt dat het pedaal door het rijden wordt "los” gedraaid. (L indicatie op pedaal)

Op de site van Koga fietsen heb ik gezien, dat er dames fietsen zijn waarbij de "crank” voor links en rechts idem is.

“ Na deze reparaties gaf mijn echtnote aan dat in  de trappers een afwijkende tik te horen was”

Als na de reparatie de "cranks” voor links en rechts zijn verwisseld is het niet uitgesloten dat het pedaal "los” loopt.

Het afbreken van een pedaal is bijna onmogelijk!

Als de fiets nog in uw beheer is zou ik dat eerts proberen vast te stellen.

Als er een montage fout is gemaakt kunt zeker aanspraak maken op (Koga garantie voorwaarden 1992-2022) zie 2010-2022

Als het echt is afgebroken zal er zeker ook garantie op moeten zijn.

Als er letsel-loonderving schade is onstaan, zal dat een lange moeizame procedure worden om dat te verhalen.

Ik ga morgen de fiets ophalen. Hij staat nog op het werk van mijn echtgenote. Ik ga zeker proberen te ontdekken of er een montagefout is gemaakt met de pedaal/crank. Dank voor alle reacties!

Ik heb zojuist de fiets opgehaald. Er is geen spoor van breuk aan de pedaal. Dus kennelijk is de pedaal gewoon losgeraakt. Op de crank/pedaal staat 2x de letter R, terwijl het de linkerpedaal betreft. Mogelijk dan toch een montagefout? 

Reputatie 7
Badge +5

de andere kant is dan de L? zou inderdaad verkeerd om zijn: Fietstrappers vervangen | ANWB

Bizar dat een trapper losgaat tijdens het fietsen. De schroefdraad is van keihard staal, dus dat een trapper is "afgebroken" is moeilijk te begrijpen. De schroefdraad was waarschijnlijk slechts handvast en waren ze vergeten die nog strak aan te draaien. Links en rechts zijn nooit te verwisselen want bij de een is de schroefdraad linksom en bij de ander rechtsom. Daar slaat die l en r op.

Het is bewust tegengesteld aan de draairichting van de trappers tijdens het fietsen zodat de schroefdraad altijd richting strak draait en niet richting los. Dus ook hier onbegrijpelijk dat de trapper heeft kunnen loskomen.

Reputatie 7
Badge +5

het cranckstel kun je verwisselen, als ik deze mag geloven: Koga crankset Bosch motor dunne as. Verkrijgbaar bij Martens Tweewielers Rucphen! (martens-tweewielers.nl) en dan icm niet al te vast draaien van de trapper….

Ik heb eerder dingen geschreven over afbrekende trappers. Ik trek dat terug. TS heeft verkeerde informatie gegeven. De trapper was immers helemaan niet gebroken terwijl hij dat wel expliciet schreef
Verder speculeren is lastig, want ook nu weten we een heleboel dingen niet.
Misschien heeft 1644 gelijk en zijn de crancks verwisseld of zitten er twee rechtercancks op de fiets.

De schroefdraad van trappers gaat tegenwoordig nooit meer kapot omdat crancks bijna altijd van aluminium zijn en de draad daarvan is minder sterk.

Reputatie 6
Badge +7

@

Ik heb zojuist de fiets opgehaald. Er is geen spoor van breuk aan de pedaal. Dus kennelijk is de pedaal gewoon losgeraakt. Op de crank/pedaal staat 2x de letter R, terwijl het de linkerpedaal betreft. Mogelijk dan toch een montagefout? 

@OFRH Daar lijkt het inderdaad op zoals ik al eerder had vast gesteld, nog even voor @A. Deen de rechter crank is dan  met de rechter pedaal links geplaatst, dat kan zelfs een dronken fietsenmaker nog wel begrijpen dat het anders niet gaat😳u nu ook?

Dan is het ook verklaarbaar dat door de kracht van de draaiende beweging het pedaal wordt “los” gedraaid.

Als uw 2e fiets hetzelfde is kunt kijken, of dit bij deze fiets ook zo is.

De garantie op de fiets zal niet vervallen zijn, met de reparatie garantie bij de dealer fietshandelaar, daar kunt wel misschien wel aanspraak op de vervolgschade van de service/reparatie.

Met foto’s van de fiets en het los gelopen pedaal, de locatie van het ongeluk, de letsel schade, eigen risico zorgverz. de ziekenhuis opname, misschien is er ook een proces verbaal opgemaakt? Hoe meer gegevens u vast legt hoe beter.

Ik hoop dat uw vrouw snel geneest en de vervelende situatie goed wordt afgehandeld.

Nogmaals dank iedereen. Zojuist is de fiets door dealer opgehaald. Hij gaf aan de oorzaak te gaan onderzoeken. Ook gaf hij aan dat, indien het vertrouwen in de fiets verdwenen is, hij bereid is een nieuwe fiets te leveren. Ook eventuele gevolg- en letselschade vond hij binnen zijn (of die van Koga) verantwoordelijkheid vallen. De bos bloemen had hij ook bij zich. Klinkt voorlopig erg servicegericht. 

Reputatie 5
Badge +4

Off topic reacties zijn verwijderd/aangepast.

Reageer