E-bike Trek: motor en accu kapot binnen 2,5 jaar, en dan?

  • 19 April 2018
  • 16 reacties
  • 10083 Bekeken

2,5 jaar gelden heb ik een Trek E-bike gekocht. Na 2 jaar en 2 maanden was de accu kapot. Door ondeugdelijk gebruik volgens fabrikant Trek. Nu, 3 maanden verder is de motor kapot. De garantie op de fiets was 2 jaar. Dus op garantie kan ik niet terug vallen. Voor beide onderdelen wilt Trek Nederland dan ook een "coulance-regeling"geven van 20% korting.Op mijn Trek-accu moest ik nog bijna 600 euro betalen. Op de motor zal dit een zelfde bedrag zijn.
Op een fiets die in 2015 2300 euro kostte, vind ik dit veel. Heeft iemand hier ervaring mee?

16 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Niet leuk , maar dit soort zaken komen vaker voor helaas. En met een niet al te geweldige coulanceregeling blijft het een fikse teleurstelling. Zeker van een fiets in de duurdere prijsklasse zou je meer mogen verwachten. De beste koop uit de test van de Consumentenbond heeft een hogere score dan de onlangs geteste Trek LM 2 + van € 2500,- en kost slechts € 1325,- Nauwelijks meer dan die € 1200,- die je kwijt bent aan reparatie. Natuurlijk zeggen die testen weinig over kwaliteit en levensduur , maar hier blijkt wel ,dat je fiks pech kunt hebben en dat duurder niet altijd ook beter is.......Misschien is er meer uit te slepen , door een klacht neer te zetten op klachtenkompas . Zie hieronder op de pagina.
Reputatie 7
Badge +4
Dit valt mij erg tegen van Trek want volgens mij staan zij algemeen bekend als goed merk.
Overigens is het toch zo dat iemand ook na de garantieperiode nog rechten heeft omdat een fabrikant of leverancier moet zorgen dat men een redelijke termijn van een product gebruik moet kunnen maken. 2 jaar en 2 maanden is natuurlijk véél te kort en niet redelijk.
Ik raadt u aan de juridische afdeling van de Consumentenbond om advies te vragen wat uw rechten zijn en hoe hier een oplossing voor te zoeken.
Reputatie 7
Badge +6
Persoonlijk zou ik een coulanceregeling van minimaal 50% aanvaardbaarder vinden aangezien een batterij gemiddeld 5 jaar mee moet kunnen en een motor veel langer. Ondeugdelijk gebruik verschuilen ze zich heel vaak achter . Meestal zonder dat daar een spoortje bewijs van is.
Dank jullie wel.
Ik heb inmiddels een klacht ingevuld in het "klachtenkompas'. Even afwachten! .
Reputatie 7
Badge +7
Vervelend dat je je e-bike na zo'n korte tijd weer aan de haak moet hangen @marc61.
Heb je toevallig deze pagina al bekeken? Hier vind je informatie over garantie op een product buiten de garantietermijn. Ook kan ik je van harte aanbevelen om gebruik te maken van onze Garantiechecker. Hier kan je namelijk bekijken of je nog recht hebt op garantie, of niet. Daarnaast zijn hier ook voorbeeldbrieven te vinden die je kunt gebruiken bij het aanschrijven van Trek.

Het viel mij overigens op dat Trek (nog) niet actief is op Klachtenkompas. Ik hoop natuurlijk dat ze de uitnodiging snel accepteren, en met alle klachten aan de slag gaan.

Hou je ons op de hoogte van het verloop? Alvast heel veel succes toegewenst!
Net een mail van Trek ontvangen: zij schuilen zich achter de garantie-periode van 2 jaar en vinden dan ook dat ze, met een coulance-regeling van 20%, mij toch,meer dan ik kon verwachten, tegemoet komen.
Een nieuwe motor is trouwens bijna 700 euro.
Mijn advies: koop geen Trek E-bike, want de service is 0,0%!!!
😡
Reputatie 7
Badge +6
Schande @marc61 en in strijd met de wet zoals ze ongetwijfeld zelf ook weten . Met die 20 % verdienen ze ook nog een 2e keer aan je want de winstmarge is vrijwel zeker meer dan 20% . Daarbij is het nog maar afwachten of na reparatie de nieuwe accu en motor het niet opnieuw onaanvaardbaar snel begeven. Mogelijk zijn er lezers die hier meer over weten.
Reputatie 7
Badge +4
Nou dat is geen goede beurt van Trek en ook niet erg verstandig want een dergelijke omgang met klanten kost hen meer dan dat zij het goed en correct afhandelen. Een tevreden klant blijft vaak trouw aan een merk of bedrijf en maakt gratis reclame voor hun producten.
Een zeer ontevreden klant maakt negatieve reclame voor hen dus dat is niet erg slim.
Maar in de commercie draait het helaas nog altijd vaak om korte termijn winsten.
Talloze autobedrijven zijn er door failliet gegaan.
Reputatie 7
Badge +7
Heb je de Garantiechecker al gedaan en de stappen gevolgd die daar worden geadviseerd @marc61?
Ook na de garantieperiode kun je recht hebben op garantie, ongeacht wat een fabrikant daar zelf van zegt. 😉
Ook ik negatieve ervaring met de "duurzaamheid" van hun product zoals in de site aangegeven.
In 2011 Trek T500+ gekocht voor 2300 euro na drie jaar nieuwe accu 600 euro, Nu is de motor stuk.
Volgens Trek is de fabrikant al geruime tijd failliet en een nieuwe motor niet leverbaar, Hierdoor kan de fiets dus niet meer gerepareerd worden. Hun advies: uitkijken naar een andere fiets. Uiteraard na 7 jaar geen garantie. In 7 jaar dus zo'n 2900 euro weg. Dat is een afschrijving van ruim 400 euro per jaar.
Reputatie 3
Badge +3
Beste ChristinaB,

Dit is wel appels en peren vergelijken, het door u genoemde systeem is reeds enige tijd niet meer leverbaar en is niet hetzelfde type als van Ekokok.

Hoe vervelend uw situatie ook is, het failliet gaan van een leverancier kunt u Trek niet aanrekenen. Ook andere fabrikanten hebben deze systemen gebruikt en kunnen hun klanten inmiddels niet meer voorzien van onderdelen. De door u genoemde motor is door diverse specialisten nog wel te reviseren, in deze is google uw vriend.

De melding van Topic-starter vraagt nog een nadere toelichting. De gebruikte systemen kunnen nauwkeurig worden uitgelezen, op basis waarvan is de garantie dan afgewezen? Wanneer het om een bosch systeem gaat is garantie namelijk ook via Bosch aan te spreken. Bosch kan precies zien hoe er met accu en motor is omgegaan. Dus bij normaal gebruik zou garantie geen issue mogen zijn. De diagnose-rapporten zijn ook via uw lokale dealer op te vragen en kunnen u eventueel helpen bij uw garantie. Het aantal ladingen, gebruik van ondersteuning etc etc zijn allemaal uit te lezen.

Ik heb ook een Trek Ebike waarvan de accu na 2 jaar en 10 maanden kapot is gegaan. Bij de winkel hoorde ik dat BionX, de leverancier van de accu failliet is en dat ik geen vervangaccu meer kan kopen. Ik kan hem laten reviseren, maar als volgende week de fietscomputer kapot gaat kan ik die ook niet vervangen en is de revisie voor niets geweest. De enige oplossing volgens de verkoper is een nieuwe fiets kopen en Trek geeft me 30 procent korting omdat zij het ook heel vervelend vinden dat BionX failliet is, maar zij er ook niets aan kunnen doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste mensen, ook ik heb een Trekfiets en heb moeilijkheden met batterij (al voor de 2 keer ge-updated).

BionX failliet! Motoren van Trek gaan stuk etc…

Ik dacht dat Trek een super betrouwbaar merk was. En dus heb ik met tegenzin deze Amerikaanse fiets gekocht.

Tegenzin, omdat ik al bij aanvang vond: Waarom bezet dit Amerikaans merk onze markt, terwijl de lage landen altijd

haast een monopoly hebben gehad op de fietsen-fabrikatie.

VOLGENDE KEER KOOP IK EEN FIETS VAN EEN MERK DAT HIER WORDT GEPRODUCEERD!!!!!

 

 

Beste Trek bezitters ; Het is nu zelfs zo dat de dealers helemaal niets meer kunnen doen, want de Bionx software op hun computers hebben ze niet meer. Al de fietsen die nu nog goed werken kunnen ze dus geen update meer geven en of iets aan de instellingen veranderen. Dat is heel jammer want er rijden er nog best veel denk ik. De trek fietsen met de Bionx motor zijn heel stil en geven een krachtige ondersteuning . Een fiets met een midden motor moet meer dan 50 nm hebben wil hij dezelfde ondersteuning geven.  

In april 2012 kocht ik een nieuwe Trek T500+ : 2.006 euro (gelukkig veel korting gehad, dus)

Na enkele jaren heb ik de batterij moeten laten vervangen: Daar heb ik geen kassaticket meer van, maar als ik me niet vergis was dit 700-800 euro

In juli 2018 moest de motor (met achterwiel) vervangen worden: 875 euro.

Alles bij mekaar opgeteld, had ik dus een kostenplaatje van om en bij de 3.500 euro, of +-450 per maand.

Nu, vandaag, na 1,5 jaar ziekte (de nieuwe motor heeft dus weinig kunnen rijden), zegt het systeem: No motor detected! Ik veronderstel dat ik op die motor dus nog garantie heb, he!

Benieuwd wat de fietsenhandel daar op te zeggen heeft…

Ik had beter een taxi genomen dan een e-bike!

(jammer genoeg, woon ik in Belgie; ik kan van de diensten van de Consumentenbond dus geen gebruik maken...)

TM+500 met 7750 km op de teller aangedreven Bionx Motor is reeds stuk, de verdeler van Trek Kortrijk België weigert zelf te onderzoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn, hun suggestie is een nieuwe Trek fiets te kopen met Loyaliteit korting van 20% !!!!!!!!!! Dat is nogal eens een service …………….. en dit voor een Wereld Merk!!!!!!!!!

Reageer