Beantwoord

Eigenaar transportrisico garantieretour

• 6 October 2021
  • 4 reacties
  • 59 Bekeken

Hieronder een opsomming als situatiebeschrijving:

• Ik heb twee jaar geleden een product gekocht van een derde partij bij bol.com
  • Product betreft een airco van 800 euro
  • Product is binnen de fabrieksgarantietermijn kapot gegaan (een op de andere dag stuk zonder mijn toedoen en tevens altijd netjes onderhouden)
  • De leverancier heeft geregeerd en wil het artikel ophalen echter alleen als ik het inpak en het risico van het transport draag

Mijn vraag: ik denk zelf dat ik niet verantwoordelijk ben voor het transportrisico van de zending vanuit mij naar de leverancier toe bij een fabrieksgarantieretour omdat de leverancier dan altijd kan zeggen dat het defect tijdens transport is ontstaan, is dit ook echt waar?

Alvast bedankt voor gegeven hulp

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 7 October 2021, 19:22

Bekijk origineel

4 reacties

Weet u zeker dat u een beroep wil doen op fabrieksgarantie en niet op wettelijke garantie bij uw leverancier? Fabrieksgarantie is bovenwettelijke garantie en een soort gunst van de fabrikant, in tegenstelling tot de plicht van de leverancier, en daar kunnen zo'n beetje iedere voorwaarde aan koppelen die ze willen. 

Ik vind het een beetje dubieus om als ze het product op komen halen u verantwoordelijk te maken voor transport schade maar als ze een externe vervoerder inschakelen is die zeker niet verantwoordelijk en ze hebben er verder ook geen zicht op hoe u de zaak aangeboden heeft. Als u het zelf op zou sturen zou u ook verantwoordelijk zijn voor eventuele schade tijdens transport. Informeert u eens of u dat risico niet kunt afdekken met een verzekering.

Badge +2

Het lijkt me wel zeker dat u niet verantwoordelijk kunt zijn voor het vervoer, want u vervoert niet. Zodra de leverancier het ding bij u ophaalt is die zelf verantwoordelijk. Maar mogelijk is ze dat niet uit te leggen...

Het lijkt me wel zeker dat u niet verantwoordelijk kunt zijn voor het vervoer, want u vervoert niet. 

Het probleem met vervoer is dat vervoerders zelf niet aansprakelijk zijn voor de lading behoudens een klein bedrag. Je moet lading verzekeren als je eventuele schade af wil dekken. Striit genomen is de fabrikant nu de opdrachtgever en zou dus verantwoordelijk zijn maar die doet de klant eigenlijk een plezier door het op te laten halen waar hij niet toe verplicht is.

Je moet kijken welke garantie voorwaarden je afgesproken hebt bij de koop.
Zit transport er bij in of niet.
Je kunt ook nog bol.com vragen, hoe ze daar over denken.
Verkopers hebben ook regels met bol.com afgesproken.
Zit het transport er niet bij in, dan kun je vragen wat de meerprijs van het verzekeren is.
Maak in alle gevallen uitgebreid foto's van het inpak proces, mocht het toch mis gaan.
Degene die het transport betaald, is in principe ook verantwoordelijk voor de eventuele schade.
Dat ze nu vooraf zeggen dat ze dat niet verantwoordelijk zijn, maakt het extra ingewikkeld.

Zelf brengen, is ook een optie.

Reageer