Consumentenbond.nl

Ervaring met Experience Events in Eemnes. Informatie en advies.

Reputatie 2
Badge +4
Met een cadeaubon van GiftForYou (ook genoemd in een artikel in de laatste Consumentengids over slechte ervaringen met cadeaubonnen) heb ik een paar weken geleden een helikoptervlucht geboekt bij Experience Events in Eemnes. Dit bedrijf biedt diensten ook aan onder de namen Heliwens.nl en Experiencewens.nl. Voor de helivluchten hebben ze geen eigen vloot maar huren helikopters en piloten in bij ‘derden’ zoals Heli Holland in Emmercompascuum. Dit bedrijf heeft gelukkig het verplichte Air Operator Certificate (AOC). Op de site van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat een lijstje met de vergelijkbare andere luchtvaartbedrijfjes in NL die in het bezit zijn van een dergelijk certificaat.
Mijn advies is om helikoptervluchten rechtstreeks bij hen te boeken. Ze zijn goedkoper en er zijn veel meer vluchtdata en locaties om uit te kiezen. En er worden waarschijnlijk geen knollen voor citroenen verkocht. Experience Events doet dat wel door ontijdige, onduidelijke en onvolledige informatie. Er gaat in de planning kennelijk nog wel eens wat mis of waar extra voor betaald is wordt uiteindelijk niet (extra) geleverd/ hoort feitelijk gewoon bij een standaard vlucht. Er is sprake van geldklopperij. Wij zouden bovenop de reeds betaalde 398 € voor 2 personen nog eens 40 € extra moeten betalen als we een window- en cockpit seat willen reserveren. Uit tekst en foto’s in div. brochures valt op te maken dat er maar 3 bruikbare passagiersstoelen zijn, 1 in de cockpit en 2 daarachter elk aan een raam. Extra kosten waarvoor dan? Voorts kun je boeken voor een ‘touchedownbeleving’. Moeten we er anders tijdens het landen al uitspringen, dus voordat de helikopter weer aan de grond staat? ‘Fast check in’? Hoe ziet een ‘slow check in’ er dan uit? Ticket een jaar geldig (+25€)? Wat moet ik me daarbij voorstellen, we hebben toch al voor een locatie en datum geboekt?
En wat als deze club failliet gaat omdat bij (potentiele) klanten door dit soort acties vooral argwaan wordt gewekt i.p.v. vertrouwen. Op Klachtenkompas en op de sites van Radar en Klacht.nl staan verhalen die er niet om liegen en het draait steeds om hetzelfde. Mensen voelen zich bekocht, misleid en opgelicht. Ik ook. Na mijn kritische vragen aan de eigenaar van het bedrijf en mijn weigering om extra te betalen voor zaken die naar mijn oordeel helemaal geen extra’s zijn, heb ik nog steeds geen bevestiging van de reservering gekregen. Van een juriste van de CB begreep ik dat ik kan annuleren, maar dat kost me dan minimaal 70€. Al zal Experience- Events vast ook hier wel weer extra kosten in rekening willen brengen i.v.m. allerlei werkzaamheden die ze zogenaamd al verricht hebben.
Het lijkt er op dat het bedrijf onder een andere naam (Traffic Control) een aantal jaren geleden failliet ging en daarna de praktijken gewoon heeft voortgezet onder de huidige naam. Omdat ik liever niet wil dat het cadeau dat we kregen helemaal in rook opgaat, aarzel ik om dit verhaal op Klachtenkompas te zetten. Dat kan een druppel zijn die tot een nieuw faillissement kan leiden. Plaatsing op dit forum is een tussenweg. Ik moet nog beslissen wat ik doe, annuleren of door laten gaan met alle risico’s van dien. Nader bericht volgt.

6 reacties

Reputatie 2
Badge +4
We hebben besloten te annuleren. En dat is gelukt.
Vervolgens zegt Experienceevents dat zij geen geld kregen overgemaakt van GiftForYou en ze ons dat geld dus ook niet kunnen terugbetalen.
NB Wettelijk is het ze niet toegestaan dit af te handelen met een tegoedbon. En dat willen we ook niet.
GiftForYou zegt dat ze wél aan Experienceevents betaald hebben.
Nog een keer advies gevraagd aan de CB. Dat luidde een betalingsbewijs vragen aan GiftForYou.
Dat heb ik gedaan. Die houden vol dat ze aan Experienceevents betaald hebben en sturen een screenshot van ons ‘boekingsdossier’. Een echt bewijs van een overboeking van bank naar bank blijft vooralsnog uit. Komt het bewijs er niet, dan moet ik de claim bij GiftForYou leggen.

Overigens bedraagt mijn claim bij Experienceevents slechts 240 euro (van de 400 die ik in totaal betaald heb). 160 Euro (!) steekt GiftForYou (volgens Experienceevents) sowieso in eigen zak bij wijze van commissie. Die moet ik dus daar claimen. En krijg ik waarschijnlijk geen geld terug maar een nieuwe vreselijke cadeaubon ter waarde van 160 euro. Als ze al bereid zijn die te geven.

In een eerstvolgende uitnodiging voor een feestelijke gelegenheid zet ik onderaan een envelopje met het opschrift Cadeaubon en daar een dikke rode streep doorheen.
Reputatie 2
Badge +4
Tip.
Koop een hele mooie, passende wenskaart (niet goedkoop) of maak er zelf een. Maak aan de binnenkant een zakje met een papiertje dat je aan drie kanten lijmt en aan de bovenkant open laat. Stop daar je tientjes of honderdjes in, zet er CADEAUBON boven. En doe er een lijstje bij met suggesties voor aanschaffen die je wel bij de krijgers vindt passen. Niets is dan te gek. Steel desnoods ideeën van al die cadeaubonnensites met hun gebakken lucht en miljoenenwinsten. Met een klein beetje inbreng van jezelf lossen dan alle problemen en dilemma's vanzelf op.
Reputatie 2
Badge +4
Waarschuwing.
Daarnet reclame op TV. GiftForYou gaat kennelijk verder onder de naam Wonderbox (de naam van het Franse bedrijf dat in 2017 eigenaar werd). Hetzelfde laken en pak, oude wijn in nieuwe zak.
Het wordt dit bedrijf kennelijk heet onder de voeten.
Reputatie 7
Badge +7
Goed dat je dit doorgeeft, @Luctor. Bedankt!
Reputatie 2
Badge +4
Resultaat.
Experienceevents en Giftforyou hebben de koppen bij elkaar gestoken en eieren voor hun geld gekozen. Ik krijg het volledige bedrag van 398 € terug van Giftforyou, dat ze dan onderling verrekenen. Mooi, zo met kerst in zicht.

De aanhouder wint. Ook met dank aan de CB. Het voelt goed je gesteund en desgewenst ondersteund te weten. Samen sta je sterk. Het geld van de bon gaan we besteden aan iets heel anders dan een helikoptervlucht. We gaan komend voorjaar snorkelen ergens in de Middellandse Zee en hebben daar nog wat nieuwe uitrusting voor nodig.
Zullen deze bedrijven hun leven beteren? Ik ben daar niet optimistisch over. Maar wie dit lezen zijn gewaarschuwd. Olievlekwerking, sneeuwbaleffect doen de rest. Voor mij nooit meer cadeaubonnen. Deze windhandel mag wat mij betreft snel zijn Waterloo vinden
Reputatie 2
Badge +4
Hallo Natalie, de layout is weer normaal. En als deze testtekst verschijnt kan ik dus ook weer reageren.

Reageer