Consumentenbond.nl

EU subsidie voor aanleg van glasvezel wel of niet voor provincie/gemeente beschikbaar ?

• 4 januari 2021
  • 3 reacties
  • 216 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Provincie Friesland en Gemeente Heerenveen beweren dat EU subsidie niet voor hen beschikbaar is. De in de EU kas beschikbare grote som geld voor de aanleg wordt volgens hen alleen als lening aan bedrijven beschikbaar gesteld. Dit maakt de aanleg voor inwoners kostbaar. Wie kent de feiten.

3 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Veel gemeenten zijn in recordtempo glasvezel aan het uitrollen 

Dus je mag aannemen dat het voor hen wel misschien binnen een bepaald tijd limit wel beschikbaar is

Reputatie 4
Badge +3

Provincie Friesland en Gemeente Heerenveen beweren dat EU subsidie niet voor hen beschikbaar is. De in de EU kas beschikbare grote som geld voor de aanleg wordt volgens hen alleen als lening aan bedrijven beschikbaar gesteld. Dit maakt de aanleg voor inwoners kostbaar. Wie kent de feiten.

Het fijne weet ik er ook niet van, maar het is opvallend dat Duitse gemeenten wel met subsidie glasvezel aanleggen. Het heeft te maken met het verbod op staatssteun, als ik het goed begrijp - er zijn websites gewijd aan het ‘staatssteunproof’ maken van subsidie-aanvragen.

In een interview uit 2018 stelt de directeur van Kabelnoord dat ze geen subsidie krijgen - over het recht daarop zwijgt hij: “Dat hangt af van hoelang wij die bijdrage moeten vragen. En dat is weer afhankelijk van het aantal deelnemers. De extra toelage is nodig vanwege de dure aanleg van glasvezel in het buitengebied. Zodra die extra kosten zijn afbetaald, verdwijnt de maandelijkse toeslag. Hoe meer mensen meedoen, hoe eerder dat is. In de praktijk ligt dat naar verwachting tussen de 10 en 20 jaar. Mensen die denken dat wij subsidie krijgen van de provincie voor dit project hebben het mis. Wel krijgen we een achtergestelde lening, maar die moeten we tot de laatste euro terugbetalen.” Zie https://sa24.nl/breed-levende-vragen-over-glasvezel-beantwoord/

Ik gun iedereen in het buitengebied van harte snel internet, al denk ik als stedeling ook dat het niet onredelijk is dat een zekere investering van inwoners van het buitengebied gevraagd mag worden - tenslotte zijn de voorzieningen in steden, van huizenhuur tot koopsom en erfpacht tot een pilsje op een terras vaak vele malen duurder dan in het buitengebied. 

Subsidie betekent dus eigenlijk dat inwoners van stedelijke gebieden meebetalen aan het internet in de provincie. Dat vind ik prima, maar op één voorwaarde: dat de bewoner van het buitengebied meebetaalt aan mijn erfpacht en mijn pilsje! :wink:

De vraag is natuurlijk of wij glasvezel nodig hebben.

Ik heb al jaren een aansluiting, maar gebruik hem niet.

Reageer