Consumentenbond.nl

Fabrieksgarantie AEG en coulance

• 10 januari 2019
  • 6 reacties
  • 550 Bekeken

Ik kocht ruim drie jaar geleden een AEG gaskookplaat. Op de rekening stond: "Garantie: Fabrieksgarantie".
Bij een van de draaiknoppen begon de metalen coating af te bladderen.
De leverancier heeft in mijn aanwezigheid AEG (neem ik aan) gebeld en daar te horen heeft gekregen dat de garantietermijn verlopen was, plus een adres waar ik betreffende knop zou kunnen kopen.

Zelf contact gezocht met AEG en na enig heen en weer geschrijf wordt er nu een nieuwe knop opgestuurd, uit coulance.

Ik heb eigenlijk 2 vragen:

Waarom schrijft de leverancier (winkel) op de rekening "Garantie: Fabrieksgarantie".?
Waarom blijft AEG dit coulance noemen?

Met vriendelijke groet,

Karel GL Meijers

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Voor zover ik weet heeft AEG 24 maanden garantie of is er langer afgesproken in het contract/factuur/offerte?

Als het na de garantietermmijn is, dan is het altijd uit coulance om geen anderen de gelegenheid te geven om hier rechten aan te ontlenen.
Badge +6
Hi @Karel GL Meijers, misschien is deze informatie over fabrieksgarantie op onze website interessant voor je?
Dank. Vraag 2 is beantwoord. Je (maar ook alle anderen) kan (kunnen) geen rechten ontlenen aan het gratis vervangen van een afgebladderte knop.

Maar nu vraag 1 nog. Schuift daarmee de leverancier zijn verantwoordelijkheid af op de fabrikant? En mag dit? Trouwens als het niet mag, wat schiet je ermee op?

Karel
Waarde Imke. Ook hartelijk dank. Maar... het probleem is opgelost. Alleen terugdenkend viel mij deze 2 zaken op. Bijvoorbeeld, moet ik vragen wat de tekst (niet klein > luid en duidelijk) op de rekening eigenlijk betekend? Eigenlijk is de verwachting van garantie van de leverancier beter. Hij heeft (had?) een betere positie. Zoiets als ik verkoop 1000 gasplaten van jou, dus nu moet je mij helpen door gewoon niet te zeuren en een nieuwe knop leveren. Als door de tijd deze waarden helemaal zijn vervaagd is het ook niet meer zo interessant om een garantie te krijgen van de leverancier.

Groetjes,

Karel
Reputatie 7
Badge +6
Het afspreken van bepaalde procedures lijkt me niet verboden . Klanten hebben daar geen grip op . Leveranciers meestal ook niet . Gebruikelijk is dat dat de fabrikant bepaalt hoe en door wie de garantiezaken uitgevoerd worden . Waar het om draait is , dat ze de garantievoorwaarden correct uitvoeren en daarbij ook de wet niet overtreden . Toch gaat dat regelmatig mis en valt het niet mee om te krijgen waar we recht op hebben. Coulance is prettig , zeker als er goede redenen voor zijn maar geen verplichting.
Reputatie 7
Door het afbladderen van die coating is het apparaat niet kapot, alleen de knop is er niet mooier op geworden. Ik vind dat die fabrikant best een nieuwe knop kan sturen, het zal vast vaker voorkomen, de extra kosten die dat met zich meebrengt verhalen ze wel weer ergens anders maar ja, dat is alleen maar een mening. Misschien zegt AEG dat er een verkeerd onderhoudsmiddel is gebruikt,bewijs dan maar eens dat er niemand met aceton of iets dergelijks is bezig geweest.

Reageer