factuur youfone: nut van belplafond?

Goedendag,

Ik heb een 10GB/120 belminuten abonnement, waarbij ik een belplafond heb ingesteld.
Nu heb ik de factuur van april gekregen waarbij ik een rekening kreeg van € 20,50  in plaats van € 10,50.
Ik heb deze maand mijn belplafond bereikt en volgens de uitleg van het belplafond wordt je afgesloten zodra je de 120 belminuten hebt bereikt.

Nu zegt Youfone dat ik na de 120 belminuten nog 10 euro extra kosten kan maken.
Dus ik kan nog 2x zoveel kosten maken dan ik heb ingesteld.
Ik kan er ook nergens iets over vinden en vraag me dan af wat het nut is van een belplafond .

Wat zijn mijn rechten hierin?
Heeft het zin om hier een klacht over in te dienen?

Gr, Johan

14 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Heb je geen mail ontvangen dan? Dit staat namelijk op hun homepage 

Aankondiging via de mail
Hoe werkt het? Bij een verbruik van ongeveer 80% van het belplafond krijg je via de mail een waarschuwing. Pas bij een verbruik van 100% kun je niet meer bellen. 

https://www.youfone.nl/sim-only/belplafond

Als je die mail niet hebt ontvangen (kijk ook je spammap) dan zou ik zeker een klacht indienen, want dan houden zij zich niet aan de afspraak. 

Ja, ik heb zowel een mail gehad van 80% en 100% van het verbruik, maar desondanks heb ik toch nog kunnen bellen.

De website zegt: Wanneer het belplafond bereikt is, word je afgesloten en kun je niet meer bellen en dus ongewild buiten je bundel gaan.

Maar dat kan dus wel, dus bovenstaande zin klopt niet.

Reputatie 6
Badge +4

Er zijn providers die je nog wel het gesprek laten afmaken. Maar dat moet dan wel ergens vermeld staan. Youfone heeft volgens mij laatst ook al 'op hun kop gekregen' over het te laat waarschuwen bij overschrijding databundel.

Jouw klacht is vergelijkbaar. Je kunt een klacht indienen bij de Geschillencommissie, zie hun AV

https://www.youfone.nl/algemene-voorwaarden

Reputatie 7
Badge +5

Ja, ik heb zowel een mail gehad van 80% en 100% van het verbruik, maar desondanks heb ik toch nog kunnen bellen.

De website zegt: Wanneer het belplafond bereikt is, word je afgesloten en kun je niet meer bellen en dus ongewild buiten je bundel gaan.

Maar dat kan dus wel, dus bovenstaande zin klopt niet.

op de belplafond pagina staat die extra 10 eur gewoon genoemd, ik vind het wel raar dat er dus 10 eur exclusief je maandbedrag als belplafond is, maar het staat er wel gewoon.

Ja, ik lees het nu ook.

Reputatie 7
Badge +5

er lijken (Android) apps te zijn die hier wel iets in kunnen, deze bv: How to set call time limit || call timer setting || call time limit setting - YouTube ??

Je kunt een limiet gewoon met standaard Android instellen

Badge

Wat heeft het voor zin een plafond in te stellen als je weet dat je er verre en ver overheen komt. Stel iets reëels in of wees zelf reëel.

Reputatie 7
Badge +8

Sorry weer een totaal verkeerde inlog systeem. Wanneer gaat dat nou eens goed?

Reputatie 6
Badge +3

Het is het verdienmodel van de goedkoopste belproviders. Bij KPN en Vodophone heb je dat niet. Bij simpel en youfone verdienen ze daar geld mee.

Reputatie 7
Badge +7

Is prepaid niet een betere oplossing?

Ik wil niet kritisch zijn, ieder z'n ding, het is een vrij land, ik vraag het me alleen af. Dan heb je nooit last van extra kosten als je buiten je bundel belt of voor een belplafond. Betalen om een waarschuwing te krijgen als je teveel belt, jeetje die kende ik nog niet. Je kan toch gratis bellen via Whatsapp? 

Met prepaid betaal je gewoon wat je belt. Als je tegoed onder de €2 komt dan wordt er weer een vast bedrag bijgeschreven. Thuis, op het werk, het winkelcentrum en het openbaar vervoer is er altijd gratis wifi, dus ik heb er geen idee van waarom je dan nog een databundel van 10GB nodig hebt voor die momenten dat je geen wifi bereik hebt. Dat kan dan toch even wachten? Onder het rijden mag het toch niet. Bij mij is prepaid al sinds het begin gemiddeld €4,35 per maand.

Ik weet niet of KPN dit ook heeft, maar ik heb Ziggo en vanaf het trottoir is elk huis met een Ziggo modem een wifi hotspot. Met de smartwifi app kan ik zien welke huizen om me heen een hotspot hebben, waar ik ook ben.

Ik moet dan alleen zelf het toestel betalen, maar als ik zie wat ik dan bespaar verdien ik het dik terug.

Reputatie 6
Badge +4

Is het dan niet handiger om ‘onbeperkt bel/sms’ te nemen? Dat kost, afhankelijk van je contract, maar 1 of 2 euro meer, waar dan nog 0,50 vanaf gaat omdat je ‘dataplafond’ niet meer nodig hebt.

Reputatie 4
Badge +3

Ja ik heb ook al jaren prepaid en bel het meest via WiFi en Whats App
Er is echter een bezwaar, als je Google Maps of route planner wilt gebruiken heb je internetbundel nodig, of kan dat ook nog anders, goedkoper?
Ik heb in 2017 een Mitsubish Space Star gekocht met ingebouwde Tom Tom navigatie, die kun je updaten maar de updates lopen altijd vreselijk achter! 

Reputatie 6
Badge +3

Het probleem zit meestal niet in het bellen. Dat zijn vaak geen hoge bedragen, omdat er bijna niet meer gebeld wordt. Onbeperkte bundel voor bellen kost meestal niet veel. (reactie @Mazzel )

Het probleem zit vaak in de databundel. Goedkope abonnementen zijn vaak te klein voor het moderne gebruik. Vooral spelletjes, video's tikken nogal aan als er geen wifi is.

Is vaak ook wel te begrenzen, maar kost bij de goedkope providers ook weer geld. Is namelijk hun verdienmodel.

Reageer