Consumentenbond.nl
Vraag

Fiets gekocht, niet geleverd

• 14 april 2020
  • 7 reacties
  • 397 Bekeken

L.S.

Ik Heb op 8 april via de website bij een grote fietsenzaak  een merkfiets gekocht

Dit was een afgeprijsd model (jaar 2019) in de outlet en laatste in voorraad voor 769 euro.

Nadat de koop is gedaan en betaald  is deze aanbieding  verdwenen van de website.

Hierna betalingsbevestiging gehad ,  een inplanbevestiging en de bevestiging dat de fiets gereserveerd is.

Hierna nog een mailtje  dat de fiets klaar zou zijn in de winkel op vrijdagmiddag 10/4 na 15:00 hr

Krijg ik 9/4 smiddags een mailtje dat de leverancier fiets niet kan leveren en dat zij de koop willen annuleren of ze geven een aantal alternatieven op.

Deze  alternatieven liggen qua prijs  in de buurt van de door mij gekochte fiets maar zijn wel veel minder in uitrusting dan de fiets welke ik gekocht heb bij hun.

Wil ik een fiets met dezelfde specificaties als de fiets die ik gekocht heb ben ik honderden euro’s meer kwijt.(het zou dan gaan om het model 2020 van dezelfde fiets).

Wat zijn mijn rechten in deze en wat zijn verplichtingen van de fietsenzaak.

Joost

7 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Zou proberen te overleggen met die zaak om tot een middeling te krijgen, dus een oplossing om tot een oplossing te komen waarbij beide partijen tot elkaar komen. Uiteindelijk moeten zij die fiets verkocht hebben terwijl die voor u gereserveerd was.

Reputatie 3
Badge +2

Zoek op Koop en Wanprestatie… Je moet wel een hele harde afspraak met de verkoper hebben en aantoonbaar schade hebben gehad voor een uitkering van de verkoper. 

Koop is koop behalve bij overmacht. Wie bepaalt uiteindelijk of het inderdaad overmacht is? De rechter. En daarin zit de kern van het probleem, u kunt iets vinden en de andere partij kan ook iets vinden en als u het oneens bent is het in het belang van beide partijen een oplossing te bereiken want als “het recht” eraan te pas moet komen kost het meer geld dan de hele waarde van het conflict. U kunt inderdaad zoals @Luiks zegt het beste het overleg zoeken en als dat niet lukt besluiten uw fietsen in het vervolg bij een ander te kopen want rechten loont gewoon niet en dan staat nog niet eens vast dat u in het gelijk gesteld wordt. Daarnaast kunt u de druk natuurlijk ook een beetje opvoeren want als de winkel u niet tegemoet wil komen zou ik eens beginnen met een klacht op klachtenkompas. Let wel, onderhandelen is een delicaat proces waarbij het lijntje ook zo kan breken en dan bent u weer terug bij af.

Reputatie 3
Badge +3

Ik kan me goed voorstellen dat er niet geleverd wordt als het niet meer beschikbaar is.

Geld terug vragen of een goede prijs zien te regelen zijn uw beste opties.

Zoals @A. Deen al aangeeft is uw kans bij een rechtzaak die veel meer gaat kosten 50/50.

Het is misschien niet zo netjes maar in voorraden kunnen nu eenmaal verschillen ontstaan waardoor de fabrikant ook niet kon leveren waartoe hij wel de intentie had.

Maar waarom begint iedereen tegenwoordig gelijk over rechten en  plichten. Vroeger had je gewoon Lech en accepteerde men dat. Men ging dan bij de fietsenzaak een ander uitzoeken en kreeg ter compensatie iets leuks.

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben het helemaal met de voorgaande raadgevers eens, kun je er samen op een goede manier uitkomen moet kun je dat het beste doen. En inderdaad een beetje druk, maar net niet te veel, kan ook goed zijn. Veel succes

Reputatie 6
Badge +5

Ik zou daar niet zo moeilijk over doen.
Gewoon geld terug en zoeken bij een andere winkel.

Reputatie 2
Badge +2

Maar waarom begint iedereen tegenwoordig gelijk over rechten en  plichten.

Omdat er een overeenkomst gesloten is wellicht?

(van overmacht kan er volgens mij overigens geen sprake zijn).

Reageer