Fietsenwinkel.nl respecteert de garantie niet!

• 21 August 2018
  • 37 reacties
  • 2591 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Sedert een vonnis van 16 april 2018 kan fietsenwinkel.nl geen fietsen en onderdelen meer bekomen bij Accell BV, de verdeler van Batavus, Sparta en Koga. Jullie hebben reeds gemerkt dat zij deze merken niet meer verkopen.
Maar hoe zit het nu met de duizenden klanten die in het verleden wel zo'n fiets kochten bij fietsenwinkel.nl en die nu beroep willen doen op hun garantie om een euvel bij hun aankoop op te lossen?
Ik heb hier een hele slechte ervaring mee. De klantendienst is niet op de hoogte van het vonnis ofwel hebben ze verbod gekregen om de klanten juist te informeren. Ik heb herhaaldelijk de belofte gekregen dat een leidinggevende mij zou terug contacteren, tevergeefs!
Mijn twee Sparta-fietsen staan nu ruim 3 maanden aan de kant, in afwachting dat de beloofde onderdelen door fietsenwinkel.nl verstuurd worden naar het servicepunt. Negenmaal heeft men mij beloofd dat de stukken zullen verstuurd worden, tevergeefs. Bij contactname met verschillende servicepunten heb ik vernomen dat het hopeloos is. Zij hebben reeds vele weken tientallen fietsen staan van de gekende merken, die wachten op de onderdelen van fietsenwinkel.nl. Zij hebben verbod gekregen om de onderdelen rechtstreeks aan te kopen, hetgeen gemiddeld slechts 2 tot 3 dagen duurt.
Het is hartverscheurend om te zien hoe een Nederlandse webwinkel ongestoord de wettelijke garantieverplichtingen naast zich neerlegt en de klanten niet informeert over de ware toedracht en integendeel de mensen voor de zot houdt.
Hoeveel consumenten moeten er nog bedot worden alvorens de overheid ingrijpt?

37 reacties

Waarom moet de overheid ingrijpen, voldoet de bestaande wetgeving dan niet?
Reputatie 7
Om wat voor vonnis gaat het? Faillissement?
Reputatie 1
Badge
Ik ga ervan uit dat indien er aangetoond kan worden dat een webwinkel moedwillig de garantieverplichtingen naast zich neerlegt, deze een verbod moet krijgen om nog langer te opereren om de consumenten te beschermen.
Reputatie 7
Boek 7 BW art. 21.
Reputatie 1
Badge
Om wat voor vonnis gaat het? Faillissement?
https://www.tweewieler.nl/ondernemen/nieuws/2017/12/accell-mag-stoppen-met-leveren-aan-fietsenwinkel-nl-10133166
https://retailtrends.nl/news/52286/accell-ziet-fietsenwinkel-nl-als-directe-concurrent
Enz.
Reputatie 7
Accel is een heel grote speler op de markt. Is er nog geen sprake van het sluiten van een overeenkomst met een ander Nederlands bedrijf? Nu zijn veel mensen de dupe door het niet leveren, kennelijk wordt daar geen rekening mee gehouden.
Reputatie 1
Badge
Accel is een heel grote speler op de markt. Is er nog geen sprake van het sluiten van een overeenkomst met een ander Nederlands bedrijf? Nu zijn veel mensen de dupe door het niet leveren, kennelijk wordt daar geen rekening mee gehouden.
Als ik het goed voor heb assembleert fietsenwinkel.nl nu zelf Brinckers. Maar wat indien Gazelle hetzelfde doet als Accell? Dan zullen ze de boeken moeten dichtdoen. Tja en dat blijft iedere consument die ooit een fiets kocht bij fietsenwinkel.nl in de kou staan.
De verantwoordelijkheid voor de garantie ligt bij fietsenwinkel en niet bij Accell. Ik heb géén idee welke afspraken fabrikanten en handel met elkaar hebben over het afhandelen van garantie en ik zou niet weten waarom fietsenwinkel geen nieuwe afspraken met Accell kan maken specifiek voor reserveonderdelen. Ze hebben een garantieverplichting na te komen en daar doen ze dan maar wat moeite voor.
Reputatie 1
Badge
De verantwoordelijkheid voor de garantie ligt bij fietsenwinkel en niet bij Accell. Ik heb géén idee welke afspraken fabrikanten en handel met elkaar hebben over het afhandelen van garantie en ik zou niet weten waarom fietsenwinkel geen nieuwe afspraken met Accell kan maken specifiek voor reserveonderdelen. Ze hebben een garantieverplichting na te komen en daar doen ze dan maar wat moeite voor.
Ik denk dat daar juist het schoentje wringt. Fietsenwinkel wordt beschouwd als een concurrent, lees marktverstoorder, die de gangbare prijzen naar beneden haalt door bulkaankopen. Verkopen is hun vak, maar garantie bieden is hun vreemd. Ik vrees dat ze die onderdelen niet meer kunnen aankopen in bulk. En dan komen ze af met niet originele onderdelen, waarmee de consument niet gebaat is.
I
k denk dat daar juist het schoentje wringt. Fietsenwinkel wordt beschouwd als een concurrent, lees marktverstoorder, die de gangbare prijzen naar beneden haalt door bulkaankopen. Verkopen is hun vak, maar garantie bieden is hun vreemd. Ik vrees dat ze die onderdelen niet meer kunnen aankopen in bulk. En dan komen ze af met niet originele onderdelen, waarmee de consument niet gebaat is.

Dan moeten alle juridische middelen aangewend worden om ze te dwingen hun verplichtingen na te komen. Nogmaals ik denk dat de wet daar prima in voorziet. Het wordt een andere zaak als je dit soort dingen wilt voorkomen maar dàt is een heel andere discussie.

P.S. het is een beetje vloeken in de "consumentenkerk" hier maar ik snap Accell wel en ik ben tevens best verbaasd dat de rechter hier in mee is gegaan. Er waait blijkbaar toch een iets andere wind.
Reputatie 7
Accel is bepaald geen kleine jongen maar heeft de winst met 68 % zien dalen in 2017, Accel heeft het distributiebeleid aangescherpt. Dat kan een reden zijn levering aan Fietsenwinkel (die behoorlijk groeit) van die onderdelen te stoppen. Er zal toch een andere distributeur moeten zijn of komen, anders blijft Accell met al die onderdelen zitten.
Fietsenwinkel kan een geduchte concurrent worden op de Europese markt en daarmee van Accell. Het lijkt er echter wel op dat Fietsenwinkel een beetje scheve schaats rijdt.

Stella fietsen heeft een kort geding aangespannen tegen Fietsenwinkel.nl omdat ze op hun site met de fietsen van Stella adverteren maar Stella levert geen fietsen aan FW. Inmiddels zijn ze wel van de site verwijderd. Stella vindt het geen eerlijke manier van zaken doen en misleiding van de consument. Het kg dient op 30 augustus a.s.
Reputatie 1
Badge

I
k denk dat daar juist het schoentje wringt. Fietsenwinkel wordt beschouwd als een concurrent, lees marktverstoorder, die de gangbare prijzen naar beneden haalt door bulkaankopen. Verkopen is hun vak, maar garantie bieden is hun vreemd. Ik vrees dat ze die onderdelen niet meer kunnen aankopen in bulk. En dan komen ze af met niet originele onderdelen, waarmee de consument niet gebaat is.
Dan moeten alle juridische middelen aangewend worden om ze te dwingen hun verplichtingen na te komen. Nogmaals ik denk dat de wet daar prima in voorziet. Het wordt een andere zaak als je dit soort dingen wilt voorkomen maar dàt is een heel andere discussie.

P.S. het is een beetje vloeken in de "consumentenkerk" hier maar ik snap Accell wel en ik ben tevens best verbaasd dat de rechter hier in mee is gegaan. Er waait blijkbaar toch een iets andere wind.

Niet zo eenvoudig als je, gelijk ik, in België woont. Ik overweeg gerechtelijke stappen. Doch ik heb geen zicht over hoeveel consumenten momenteel in de kou blijven staan. Vandaar dit forum. Ik weet niet of een class action mogelijk is via de Nederlandse consumentenbond. Ik wacht nog even op hun reactie. Samen sterk.
Reputatie 1
Badge
Accel is bepaald geen kleine jongen maar heeft de winst met 68 % zien dalen in 2017, Accel heeft het distributiebeleid aangescherpt. Dat kan een reden zijn levering aan Fietsenwinkel (die behoorlijk groeit) van die onderdelen te stoppen. Er zal toch een andere distributeur moeten zijn of komen, anders blijft Accell met al die onderdelen zitten.
Fietsenwinkel kan een geduchte concurrent worden op de Europese markt en daarmee van Accell. Het lijkt er echter wel op dat Fietsenwinkel een beetje scheve schaats rijdt.

Stella fietsen heeft een kort geding aangespannen tegen Fietsenwinkel.nl omdat ze op hun site met de fietsen van Stella adverteren maar Stella levert geen fietsen aan FW. Inmiddels zijn ze wel van de site verwijderd. Stella vindt het geen eerlijke manier van zaken doen en misleiding van de consument. Het kg dient op 30 augustus a.s.

Thanks voor de bijkomende info.
Maar wat met de fietsenconstructeurs? In mijn geval had ik 2 elektrische Sparta-fietsen gekocht. Bij de 2 fietsen heb ik tweemaal de trapas en crakset moeten laten vervangen. Duidelijk een assemblageprobleem zou je denken. Bij contactname bij Sparta verwezen ze mij enkel door naar de verkoper, zonder verder commentaar. Ook hier vang je bot. Jammer voor de beste fiets van 2017, volgens de Nederlandse fietsersbond.
Reputatie 7
Fietsenwinkel kan zijn verplichtingen niet nakomen en dat heeft een reden. Sparta zou daarvan op de hoogte moeten zijn.
Als Sparta die onderdelen wel heeft en weet dat Accell geen zaken meer doet met Fietsenwinkel lijkt het me een zeer klantvriendelijk gebaar van de fabrikant van Sparta fietsen om met u naar een oplossing te zoeken. Daar heeft u nu niets aan maar er (nog) een (zoveelste?) mailtje aan wagen kan misschien geen kwaad.
Reputatie 1
Badge
Fietsenwinkel kan zijn verplichtingen niet nakomen en dat heeft een reden. Sparta zou daarvan op de hoogte moeten zijn.
Als Sparta die onderdelen wel heeft en weet dat Accell geen zaken meer doet met Fietsenwinkel lijkt het me een zeer klantvriendelijk gebaar van de fabrikant van Sparta fietsen om met u naar een oplossing te zoeken. Daar heeft u nu niets aan maar er (nog) een (zoveelste?) mailtje aan wagen kan misschien geen kwaad.

Ik volg jouw redenering. Ik vrees echter dat de Accell-group, waaronder Sparta valt, me met plezier door zullen verwijzen naar de verkoper, die ze liever uit de markt zien verdwijnen. Maar ik zal nog eens een mailtje sturen😋

Niet zo eenvoudig als je, gelijk ik, in België woont. Ik overweeg gerechtelijke stappen. Doch ik heb geen zicht over hoeveel consumenten momenteel in de kou blijven staan. Vandaar dit forum. Ik weet niet of een class action mogelijk is via de Nederlandse consumentenbond. Ik wacht nog even op hun reactie. Samen sterk.

Goeie vraag, het heeft de kranten in ieder geval nog niet gehaald maar dit forum wil via Google nog wel eens lotgenoten aantrekken. Ik ben alleen wel bang dat je zelf sowieso eerst de geijkte stappen moet doorlopen, dus eerste moet je een beroep op garantie doen en als ze dan niet thuis geven aanschrijven, sommeren, in gebreke stellen en wat daar verder allemaal zo bij komt kijken, je kunt het niet voor zijn omdat je je zorgen maakt.

Niet dat je daar ene pepernoot mee opschiet maar als ontwikkeling van de retail in Europa en de vraag hoe gaan de dingen in de toekomst nu verder gaan is dit wel mega interessant. De fietsenbranche is best bijzonder omdat je regelmatig onderhoud nodig hebt en er echt wel zoiets bestaat als internetwinkels die "de markt" verstoren en daarmee ook de nazorg de nek om kunnen draaien. Het is een van de weinige branches waarbij mensen ook op dit forum nog aangeven wel naar een stenen winkel te willen omdat ze die de business gunnen.
Reputatie 1
Badge

Niet zo eenvoudig als je, gelijk ik, in België woont. Ik overweeg gerechtelijke stappen. Doch ik heb geen zicht over hoeveel consumenten momenteel in de kou blijven staan. Vandaar dit forum. Ik weet niet of een class action mogelijk is via de Nederlandse consumentenbond. Ik wacht nog even op hun reactie. Samen sterk.Goeie vraag, het heeft de kranten in ieder geval nog niet gehaald maar dit forum wil via Google nog wel eens lotgenoten aantrekken. Ik ben alleen wel bang dat je zelf sowieso eerst de geijkte stappen moet doorlopen, dus eerste moet je een beroep op garantie doen en als ze dan niet thuis geven aanschrijven, sommeren, in gebreke stellen en wat daar verder allemaal zo bij komt kijken, je kunt het niet voor zijn omdat je je zorgen maakt.

Niet dat je daar ene pepernoot mee opschiet maar als ontwikkeling van de retail in Europa en de vraag hoe gaan de dingen in de toekomst nu verder gaan is dit wel mega interessant. De fietsenbranche is best bijzonder omdat je regelmatig onderhoud nodig hebt en er echt wel zoiets bestaat als internetwinkels die "de markt" verstoren en daarmee ook de nazorg de nek om kunnen draaien. Het is een van de weinige branches waarbij mensen ook op dit forum nog aangeven wel naar een stenen winkel te willen omdat ze die de business gunnen.

Tja, dit forum is mijn laatste strohalm om niet alleen te staan. Niet dat dat mij zal weerhouden om te produceren. De verschillende stappen, zoal je aangaf, heb ik zo goed als mogelijk vervuld. Het slimme aan het systeem bij fietsenwinkel.nl ( en ook bij andere webwinkels) is dat je via een e-mail formulier moet dialogeren. Als je jouw verzonden teksten niet bewaard heb je geen bewijs meer.
De raad voor de andere consumenten is inderdaad, koop bij de handelaar om de hoek, die je wel kan vertrouwen.
Kop op, je staat pas aan het begin. Je kunt je klacht ook nog melden op klachtenkompas.nl. Veel leveranciers houden dat ook in de gaten en het levert misschien ook lotgenoten op.
Reputatie 1
Badge
Kop op, je staat pas aan het begin. Je kunt je klacht ook nog melden op klachtenkompas.nl. Veel leveranciers houden dat ook in de gaten en het levert misschien ook lotgenoten op.
Thanks voor de tip. Ik zal dat zeker doen. Hup Holland ...fietsland 😎
Reputatie 7
En we hebben in Nederland nog wat leuke TV programma's die misstanden aan de kaak stellen, te weten Radar, Kassa, Max, Opgelicht en Kanniewaarzijn, het kan al helpen als je daar alleen maar mee dreigt.
Reputatie 4
Badge +5
Zijn er meerdere communityleden die tegen ditzelfde probleem aanlopen? Laat ons weten @DeConsumentBe of je mail aan de fabrikant nog wat oplevert - zou prettig zijn als zij je verder helpen in deze....

Kop op, je staat pas aan het begin. Je kunt je klacht ook nog melden op klachtenkompas.nl. Veel leveranciers houden dat ook in de gaten en het levert misschien ook lotgenoten op.Thanks voor de tip. Ik zal dat zeker doen. Hup Holland ...fietsland 😎

Het helpt u natuurlijk ook niet echt, Klachtenkompas.nl en soortgelijke sites gaan vooralsnog uit van goede bedoelingen bij internetbedrijven, en munten daarom uit in beleefdheid bij het doorspelen van klachten. Bij goedbedoelende bedrijven helpt dat doorgaans ook wel.

Maar met alle gelezen en deels ook zelf ervaren ellende bij fietsenwinkel.nl (één enkel halfuurtje websurfen geeft een ontluisterend beeld over de werkwijze van deze firma) zou het toch mogelijk moeten zijn om middels een consumentenforum zo'n bedrijf op een, ik noem maar wat, zwarte lijst van web-bedrijven te plaatsten die voor alle consumenten toegankelijk is.
Verzekeraars en kredietverlenende instellingen doen dit al jaren (waarbij consumenten worden getoetst via het ROY-register en de BKR). Dus waarom zouden consumenten (verenigd in de consumentenbond, NL en/of BE) dit niet kunnen m.b.t. via internet opererende bedrijven. Individuele consumenten zijn, gemiddeld genomen, echt niet onfatsoenlijker dan internetbedrijven Breed gecommuniceerde "zwarte lijsten" lijken me een effectief wapen tegen het boerenbedrog van web-firma's als fietsenwinkel.nl (en er zijn er ongetwijfeld meer).
Reputatie 1
Badge

Mailtje nogmaals gestuurd naar. Sparta op hoop van zegen😉
Reputatie 1
Badge

Kop op, je staat pas aan het begin. Je kunt je klacht ook nog melden op klachtenkompas.nl. Veel leveranciers houden dat ook in de gaten en het levert misschien ook lotgenoten op.Thanks voor de tip. Ik zal dat zeker doen. Hup Holland ...fietsland 😎
Het helpt u natuurlijk ook niet echt, Klachtenkompas.nl en soortgelijke sites gaan vooralsnog uit van goede bedoelingen bij internetbedrijven, en munten daarom uit in beleefdheid bij het doorspelen van klachten. Bij goedbedoelende bedrijven helpt dat doorgaans ook wel.

Maar met alle gelezen en deels ook zelf ervaren ellende bij fietsenwinkel.nl (één enkel halfuurtje websurfen geeft een ontluisterend beeld over de werkwijze van deze firma) zou het toch mogelijk moeten zijn om middels een consumentenforum zo'n bedrijf op een, ik noem maar wat, zwarte lijst van web-bedrijven te plaatsten die voor alle consumenten toegankelijk is.
Verzekeraars en kredietverlenende instellingen doen dit al jaren (waarbij consumenten worden getoetst via het ROY-register en de BKR). Dus waarom zouden consumenten (verenigd in de consumentenbond, NL en/of BE) dit niet kunnen m.b.t. via internet opererende bedrijven. Individuele consumenten zijn, gemiddeld genomen, echt niet onfatsoenlijker dan internetbedrijven Breed gecommuniceerde "zwarte lijsten" lijken me een effectief wapen tegen het boerenbedrog van web-firma's als fietsenwinkel.nl (en er zijn er ongetwijfeld meer).

Ik heb ondertussen ook een verduidelijking gestuurd naar de Consumentenbond.nl en een beoordeling via Truspilot op de site van Fietsenwinkel.nl geplaatst in de hoop dat de andere gedupeerden zich melden. Maar het zal niet eenvoudig zijn, vrees ik.
Reputatie 7
Badge +5
Ik zou contact opnemen met mijn rechtsbijstandverzekeraar. In overleg met hen kun je dan een aangetekende brief overwegen waarin je voor het laatst aanbiedt om de garantie na te komen dan wel de fiets te repareren. Graag binnen drie weken. Doet u dat niet, ook goed dan laat ik hem elders repareren en krijgt u straks de rekening. Die kunt u dan goedschiks betalen of kwaadschiks via de rechter. U mag zelf kiezen waar u de voorkeur aan geeft, ik sta voor elke oplossing open.

Reageer