Fietswinkel kan en/of wil klacht niet verhelpen

• 22 juli 2021
  • 18 reacties
  • 186 Bekeken

Reputatie 1
  • Bezig Bondje
  • 9 reacties

Goedemiddag,

in december 2020 bracht ik mijn fiets naar de zaak waar ik deze gekocht heb om een onderhoudsbeurt te laten geven. Daar kreeg ik te horen dat er een terugroepactie op de elektromotor liep. Die moest opgestuurd worden naar Italië.

Na een paar weken kreeg ik die terug. Vanwege het slechte weer heb ik er niet meer op gereden tot in maart 2021. Toen viel me meteen op dat de koppeling van de motor met een harde klap de ondersteuning door gaf. Zo duidelijk dat je het door het hele frame voelt en zelfs hoort. Deze klap was er niet voor deze wijziging.
Terug bij de zaak werd deze vervelende eigenschap gelukkig ook waargenomen en de fiets ging weer retour fabrikant.
Helaas moest ik deze procedure nog 2x doen, en allemaal zonder verbetering of oplossen van mijn klacht.

Ik heb de winkel nu gesteld dat ze binnen 3 weken de klacht moeten hebben opgelost. Als zij daartoe niet bereid of niet toe in staat zijn, dan wil ik of een vergelijkbaar alternatief, of ontbinding van de koop.

Tot nu toe wacht ik nog steeds op hun reactie, en staat mijn fiets in hun zaak.

Hoe moet dit nu verder??

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

18 reacties

Ik heb de winkel nu gesteld dat ze binnen 3 weken de klacht moeten hebben opgelost. [knip]Tot nu toe wacht ik nog steeds op hun reactie, en staat mijn fiets in hun zaak.

Wanneer was de eerste “nu”?

Hoe oud is de fiets inmiddels?

Reputatie 1

Ik heb de winkel nu gesteld dat ze binnen 3 weken de klacht moeten hebben opgelost. [knip]Tot nu toe wacht ik nog steeds op hun reactie, en staat mijn fiets in hun zaak.

Wanneer was de eerste “nu”?

Hoe oud is de fiets inmiddels?

Hallo Harrie,

“Nu” is vandaag 3 weken geleden. 
Gekocht is de fiets in maart 2019.

Dan is het denk ik tijd om er naar toe te gaan om, alvorens hevig op je strepen te gaan staan, te vragen wat zij van de situatie vinden.

Ik ben het met je eens dat meer dan een half jaar aanmodderen helemaal nergens meer over gaat. Ik zou destijds direct om gelijkwaardig vervangend vervoer hebben gevraagd.

@RoyJ 

Je zult die fietsenwinkel ervan moeten overtuigen dat ze beter nu met een oplossing kunnen komen dan dat ze hun kansen nemen en het op een procedure aan laten komen. Sowieso ben je als ondernemer geen knip voor de neus waard als je je achter de fabrikant verschuilt en dat geeft denk ik het niveau van denken wel aan. Hij heeft overigens ook niets meer te verliezen, ik neem niet aan dat u ooit nog een fiets bij hem zal kopen, dus kan het verleidelijk zijn het maar op z'n beloop te laten. Het is aan u om die route zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. 

Badge +5

Hi @RoyJ Welkom op de Community. Vervelend dat je al zolang problemen hebt met je fiets! Heb je onze algemene info Garantie en reparatie al bekeken? Ik weet overigens niet of je lid bent van de Consumentenbond, maar als je dit bent kan je de vraag ook voorleggen aan mijn collega's van het adviesteam. Ze geven je graag persoonlijk advies! :blush:

Reputatie 1

Hi @RoyJ Welkom op de Community. Vervelend dat je al zolang problemen hebt met je fiets! Heb je onze algemene info Garantie en reparatie al bekeken? Ik weet overigens niet of je lid bent van de Consumentenbond, maar als je dit bent kan je de vraag ook voorleggen aan mijn collega's van het adviesteam. Ze geven je graag persoonlijk advies! :blush:

Hoi Isolda,

hartelijk dank (ook aan de andere mensen) voor jullie reacties. 
Lid van de Consumentenbond ben ik al een paar decennia 🙂. 
Ik zal mijn kwestie dan ook bin het Adviesteam voorleggen. Want deze fietsenzaak zou me eergisteren hun oplossing hebben voorgesteld. Hetgeen alwéér niet is nagekomen….

Reputatie 1

…, maar als je dit bent kan je de vraag ook voorleggen aan mijn collega's van het adviesteam. Ze geven je graag persoonlijk advies! :blush:

Hallo Isolda,

na een uitvoerig gesprek met je collega van de afdeling Juridische hulp heb ik zijn advies opgevolgd, opgezocht of de winkel bij de Bovag  is aangesloten. Dat bleek het geval. 
Daar heb ik nu officieel een klacht gedeponeerd. 
Wordt vervolgd. 

Badge +5

Fijn @RoyJ ! Heel veel succes. Houd je ons op de hoogte als er verdere ontwikkelingen zijn? :blush:

Reputatie 1

Fijn @RoyJ ! Heel veel succes. Houd je ons op de hoogte als er verdere ontwikkelingen zijn? :blush:

Dankjewel Isolda,

ik hou jullie op de hoogte.
Woensdag ga ik alvast mijn fiets terug halen. Vind het prettiger dat die in míjn garage staat, in afwachting van het onderzoek van de Bovag. 

Reputatie 1

Fijn @RoyJ ! Heel veel succes. Houd je ons op de hoogte als er verdere ontwikkelingen zijn? :blush:

Dat valt tegen!
Bovag stuurde me zojuist al hun antwoord per e-mail. Ze kunnen hierin niks voor me betekenen, omdat de fiets, volgens de winkelier, terug gegaan is naar een derde partij; 
de importeur en de fabrikant.
De Bovag beschikt niet over onafhankelijke experts die een consument kunnen assisteren om hetgeen de winkelier beweert te weerleggen.
Ik sta er dus alleen voor en kreeg het advies om de DEKRA in te schakelen voor een keuring. De kosten daarvan zijn wel voor eigen rekening. En die kunnen in de honderden Euros lopen.

Klassiek gevalletje David tegen Goliath.

Waarom een keuring? De fietsenwinkel bestrijd de klacht toch niet, ze doen er alleen veel te lang over om het op (te laten) oplossen. Ik zou reclameren bij de BOVAG dat ze het verkeerde probleem oppakken of eigenlijk niet oppakken. Afijn de fietsenzaak laat het er dus op aankomen en u kunt een advocaat gaan zoeken.

Reputatie 1

Waarom een keuring? De fietsenwinkel bestrijd de klacht toch niet, ze doen er alleen veel te lang over om het op (te laten) oplossen. Ik zou reclameren bij de BOVAG dat ze het verkeerde probleem oppakken of eigenlijk niet oppakken. Afijn de fietsenzaak laat het er dus op aankomen en u kunt een advocaat gaan zoeken.

De winkel bestrijdt de klacht in 2e instantie wél. 
Ik heb gereclameerd bij de Bovag en die heeft me vanmiddag heel netjes en uitvoerig te woord gestaan. En me daarbij uitgelegd dat ik in een hele vervelende positie zit, maar niks voor me kunnen betekenen. 
Zojuist nog eens met de afdeling Juridische Hulp gesproken. We gaan nu een bemiddelingsprocedure opstarten. 
Kost wat, maar hoop dat ‘t me nu wél verder brengt. 

De winkel bestrijdt de klacht in 2e instantie wél. 
Ik heb gereclameerd bij de Bovag en die heeft me vanmiddag heel netjes en uitvoerig te woord gestaan. En me daarbij uitgelegd dat ik in een hele vervelende positie zit, maar niks voor me kunnen betekenen. 
Zojuist nog eens met de afdeling Juridische Hulp gesproken. We gaan nu een bemiddelingsprocedure opstarten. 
Kost wat, maar hoop dat ‘t me nu wél verder brengt. 

Nog nooit gedaan, ik neem aan ipv een advocaat? Ik ben wel benieuwd hoe het afloopt.

Reputatie 1

Alsof de duvel heeft meegeluisterd…

Nadat ik eerst bot gevangen had bij de Bovag, heb ik gisteren dus een procedure opgestart bij de Consumentenbond. Meteen de centjes overgemaakt daarvoor. 
Wie schetst mijn verbazing; vanmorgen belt de fietsenwinkel me op om te vertellen dat ze nu toch maar akkoord gaan met mijn inruilvoorstel!

Waar dat inzicht, deze ommezwaai vandaan komt???? 

Meteen de Consumentenbond hierover geïnformeerd. En die reageert ook direct. De overgemaakte centjes worden volledig terug gestort. 🙂👍🏻 

Volgende week zou ik de nieuwe fiets kunnen afhalen. Dan zijn ook alle accessoires van de oude fiets overgezet. 

Hopelijk dan een happy end…

Je wilt niet weten hoeveel mensen het er uiteindelijk maar bij laten zitten en dan kan het voor een fietsenwinkel aantrekkelijk zijn het er dan maar op aan te laten komen. Je hebt laten zien dat je er werk van gaat maken en nu hebben ze een nieuwe afweging gemaakt.

Reputatie 1

Je wilt niet weten hoeveel mensen het er uiteindelijk maar bij laten zitten en dan kan het voor een fietsenwinkel aantrekkelijk zijn het er dan maar op aan te laten komen. Je hebt laten zien dat je er werk van gaat maken en nu hebben ze een nieuwe afweging gemaakt.

Daar zou je heel goed gelijk in kunnen hebben. 
Dat ze gewoon hebben afgewacht tot hoe ver ze het konden opdrijven. 

Egaal. 
Zojuist heb ik de nieuwe fiets opgehaald, nieuwe papieren, nieuwe garantie. Klaar!

All’s well that ends well. 🙂

Badge +5

@RoyJ Wat goed te lezen dat dit is opgelost! Super! :smile:

Reputatie 1

@RoyJ Wat goed te lezen dat dit is opgelost! Super! :smile:

Ja, eindelijk tot een fatsoenlijk compromis kunnen komen. 😌🙂

Reageer