Consumentenbond.nl
Vraag

Foutief product geleverd gekregen, retourneren naar China

• 6 mei 2020
  • 2 reacties
  • 298 Bekeken

Badge

Goedemiddag,

Ruim een maand geleden het ik een jurk besteld via een NL website. Tot na de betaling was ik niet op de hoogte dat dit vanuit China verstuurd zou worden. Dit stond wel aangegeven in de algemene voorwaarden. Verder staat dit nergens duidelijkop de website.

Vandaag krijg ik de jurk binnen maar dit is niet de jurk die ik gekocht heb. Hij lijkt erop maar de kleur komt niet overeen en heeft lange mouwen, terwijl ik met korte mouwen had besteld. Ik ben niet tevreden met dit product. Daarom heb ik de webshop een mail gestuurd met de vraag hoe dit op te lossen is. De webshop geeft aan dat ik het product kan retourneren naar China, op eigen kosten. Zij zullen dan het juiste product toesturen zodra dit allemaal verwerkt is. Gezien de leveringstijd ga ik er vanuit dat ik pas over minimaal 2 maanden het (dit keer hopelijk) juiste product geleverd zal krijgen. Dit betekent dat het product voor mij 2 keer zo duur is.

Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ga met deze oplossing maar loop nu tegen een muur aan. Ze bieden nu 20% korting aan als ik het product wil behouden. Echter wil ik dit niet. Ik heb een redelijk prijs betaald en wil niet met een jurk opgescheept zitten die ik nooit zal dragen omdat 1: de kleur me niet aanstaat, en 2: het net een pyjama is door de lange mouwen.

Ik heb de herroepingsinstructie bekeken. Hier wordt vermeld dat de kosten van retourneren voor koper zijn. Echter staat hier niet bij vermeld dat dit naar China moet. 

Ik vraag me af wat hierin mijn rechten zijn.

Ik zie nu dat er een fout in de titel staat die ik (volgens mij) niet kan wijzigen..

2 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Terug sturen naar China is duur. Loont zich voor een goedkoop ding niet.

Kom je er niet uit met de koper, moet je de refund procedure starten.
Maak screenshots van de advertentie en maak foto's van het product.
Die moet je in de refund procedure vermelden.
Dan gaat er een klok lopen en ben je er dan nog niet uit beslist iemand van Aliexpress wat er gaat gebeuren.
Als je echt iets anders gekregen hebt als belooft, win je de procedure.
Wees vooral duidelijk met de foto's ga er van uit dat tekst nog wel eens fout gaat met de vertaal machine in het systeem.

Als je via Aliexpress hebt besteld kan je een procedure starten daar. Meestal gaat dat wel goed.

Maar het is besteld bij een “Nederlandse winkel” en dan verstuurd uit China. Of een Chinese winkel met een Nederlandse website?

Bij een Nederlandse winkel moeten ze het gratis omruilen (want verkeerd geleverd). En als het bedrijf erachter toevallig Chinees is, of ze sturen uit Verweggistan, dat is dan hun probleem. (Jysk stuurde mijn tafel ook direct vanuit Denemarken, maar toen er wat mis mee heeft het Nederlandse bedrijf dat keurig opgelost).

Enfin, het kan best moeilijk worden. Maak een claim aan, eis gratis omruiling of geld terug. En ik hoop dat je met de creditcard betaald hebt… want als ze dan “nee” zeggen kan je altijd nog bij de creditcard terecht (die hebben vaak een verzekering voor dit soort dingen).

Reageer