Consumentenbond.nl

Garantie bij Bol

• 20 oktober 2019
  • 11 reacties
  • 456 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Mijn zoon heeft twee jaar geleden een DVD speler gekocht bij Bol.com.

Precies een maand na de (2 jaar) garantie geeft het ding de geest.
Bol wil er wel naar kijken en komt met de mededeling dat hij niet gerepareerd kan worden omdat de onderdelen niet meer te krijgen zijn.
Nu blijkt de bewuste speler overal nog te koop te zijn, ook bij Bol.
Gebrek aan onderdelen is dus niet meer dan een smoes.
De speler kan gratis afgevoerd worden, terug sturen kost 20 euro, nog al veel aangezien ze zelf bij aankoop gratis versturen.
En zou zo'n dvd speler niet makkelijk 5 jaar probleemloos moeten spelen?
Een andere speler tegen de kosten van twee jaar afschrijving is ook geen optie.

Waar een Bol bedrijf zo dun kan zijn.

Een winkel ons allemaal? Nee, niet echt

11 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Dit is een bekent verschijnsel.
Tot een bepaalde prijs, loont het zich niet om te repareren.
Van die modellen sturen ze je gewoon een nieuwe op.
Ik ben afgelopen jaren meerdere spelers kwijt geraakt aan exact hetzelfde probleem.
‘Goedkope elco's’
Dit is ook een bewuste keuze van de fabrikant.
Het is namelijk de bedoeling dat je blijft kopen.

Reputatie 1
Badge

Alles aan onderdelen is te koop(soms moet je iets verder zoeken … Aliexperess)  maar montage is veel te duur. Alleen voor High-end apparatuur loont het om het te repareren. Als je bereid ben 2 uur a 70 euro + onderdelen er in te investeren kan je hem waarschijnlijk wel repareren bij een lokaal reparatie bedrijf. 

Reputatie 2
Badge +3

DVD speler terug laten sturen.
Na enig speurwerk bleek een smd condensator overleden zijn, eentje met een secundaire functie.
Er uit solderen en de DVD speler werkte weer.
Een ervaren technicus had dit in een kwartiertje op kunnen lossen.
Sire moet nog wat harder aan de bel trekken wat de reparatie campagnes betreft.
De noodzaak om verspilling terug te dringen, dringt ook bij de grote jongens als Bol nog niet echt door.

Reputatie 6
Badge +6

Er zijn inderdaad acties om  waar mogelijk reparaties uit te voeren (SIRE), maar er moet nog meer aan de weg getimmerd worden. De meeste bedrijven vinden repareren te duur en vervangen liever. 

Zoals @Wortelstamper al aangeeft. Maar dan moet je weer net een joviale klantvriendelijk zaak hebben, en Bol.com is dat weer niet, in het algemeen weinig klantvriendelijk. Een nieuwe sturen ook al is de garantie voorbij is wel zo netjes en klantvriendelijk. En ook zijn er termijnen bekend hoe lang iets mee zou moeten gaan, zie bij @ADeen. Vooralsnog bij Bol.com langer volhouden, mails sturen, bekend maken dat wil daar allemaal helpen, maar zou ineens goed moeten afgehandeld worden. Groeten Leo.

Het hangt van de apparatuur af en de prijs maar er zijn normen bepaald voor de levensduur die u mag verwachten https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden en als het apparaat eerder de geest geeft mag u compensatie verwachten.

Reputatie 1
Badge +1

@ de Ruijter

Bol com geeft naar mijn ervaring en mening een zeer goede service.

Wat kost nu nog een dvd-speler en ja wat verwacht je dan voor dat geld?

5 jaar zoals te stelt is leuk voor een ding van honderden euro's maar niet reëel voor een ding van en paar tientjes.

Reputatie 6
Badge +6

Bedankt @Gebruiker1566772873 . Ik ben het helemaal met je eens. Wellicht een klein verschil omtrent de service en klantvriendelijkheid van Bol.com. Maar dat komt vaak voort uit een ervaring die je hebt meegemaakt, en is in feite voor al dat soort meningen, weinig objectief. Alleen ik koop veel bij Bol, maar er mankeert wel eens wat aan en dan heb ik de ervaring dat ze nauwelijks op mails reageren, als je al kan mailen. Groeten Leo.

Reputatie 2
Badge +3

@ de Ruijter

Bol com geeft naar mijn ervaring en mening een zeer goede service.

Wat kost nu nog een dvd-speler en ja wat verwacht je dan voor dat geld?

5 jaar zoals te stelt is leuk voor een ding van honderden euro's maar niet reëel voor een ding van en paar tientjes.

Deze zat er met 110 euro een beetje tussen is.
Maar in de laatste CB gids komt ook zo'n garantie geval aan de beurt.
Er wordt duidelijk gesteld dat je ook vlak na de garantie niet rechteloos bent.
Dat is dan theorie, de praktijk is wat weerbarstiger.
Er valt nog een hoop te winnen aan consumenten recht.
Een firma als Bol heeft er weinig boodschap aan en is ook echt niet de enige.
Firma’s sturen je de mailbox vol om hun te waarderen over de snelle verzending.
Maar met dit soort gevallen leer de de ware aard van een firma kennen.

Reputatie 1
Badge +1

En dat is dus precies wat ik tegenspreek. BOL heeft meermalen mijn verwachtingen overtroffen met hun service.

Zo mocht ik een door mij verkeerd bestelde lamp behouden en kreeg mijn geld terug. Ook konden ze een keer iets niet repareren of vervangen en ook toen kreeg ik mijn volledige aankoopbedrag terug, kreeg iets later alsnog een vervangend artikel.

Dus prima.

Reputatie 6
Badge +6

Het is volgens mij nu net de bedoeling van dit forum om dit soort verschillende meningen te uiten. En ik spreek er geen tegen, ik geloof erin wat de diverse leden naar voren brengen, al is het dus vaak heel tegenstrijdig.

Elders in een andere topic, sorry ik ben het even niet nagegaan, maar heb onthouden dat een forumlid meedeelde ik ben geen fan van Bol.com, ze zijn me veel te duur. En dat komt omdat ze via wederverkopers werken en die weer verplichten afdracht te doen aan Bol enz. enz. en daarom is Bol altijd duurder.

Ik geef dan wel mijn mening, dus wat ik meegemaakt heb, maar zal nooit stellen dat het andere forumlid het volkomen mis heeft. Het zijn zijn/haar ervaringen. En ik heb die niet maar juist tegenovergesteld. Wat ik wel altijd doe, en dat weet ik dus echt wel van mezelf, ik ga altijd overal vergelijken voordat ik tot de koop overga. En juist aldus doende is mijn ervaring dat Bol.com beslist niet altijd duurder is.  Ik heb tot mijn verbazing er artikelen gezien (zelfde merk, kwaliteit e.d. eerlijk vergelijken) die stukken goedkoper waren dan elders. ik ben ook overgegaan tot aanschaf bij Bol. Is het toeval, is het uitzondering? Dat weet ik niet, ik weet wel dan anderen totaal tot andere conclusies kunnen komen. Daar mag je dan je eigen ervaring tegenoverstellen en het dus oneens zijn met je mede forumlid, maar behoudt het respect.

En aldus zie ik voordelen van Bol, maar ook nadelen en die zijn bij mij, slecht antwoorden op problemen, moeilijk bereikbaar per mail, echt niet zo klantvriendelijk,  o.a. een voorbeeldje bij betalen altijd staat daar vul uw kortingcode in…. ik koop nu al bijna 20 jaar bij Bol maar heb nog nooit een kortingcode gehad. Wel daarover gereclameerd maar …… juist nooit antwoord. Groeten Leo.

Reputatie 1
Badge

DVD speler terug laten sturen.
Na enig speurwerk bleek een smd condensator overleden zijn, eentje met een secundaire functie.
Er uit solderen en de DVD speler werkte weer.
Een ervaren technicus had dit in een kwartiertje op kunnen lossen.

Goed dat de DVD speler gefixed is(als je het gevonden heb zet er dan direct een condensator overheen) . Zeker het vinden van een probleem kan met ervaring snel worden gevonden. Maar er zijn meer kosten als het vinden: Klant te woord staan, klacht omschrijving maken, uitpakken, aansluiten , oplossen/component opzoeken en eventueel bestellen, reparatie, factuur maken, en bij een klacht nog een keer. Ook de kosten voor eventueel zieke collega… en gebouw moeten allemaal mee genomen worden … reparatie kost zo al snel 100-150 euro… maar dat willen de meeste mensen niet betalen voor een DVD speler van bv 150-200 euro. helaas 

Reageer