Garantie en een tweedehands product

• 28 September 2021
  • 12 reacties
  • 108 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik wil graag even mijn probleem aankaarten en dit is: Onlangs een badkamer tweedehands gekocht bij een bedrijf en deze ook aanbetaald aangezien de badkamer nog eruit gehaald zou moeten worden en deze tot bij ons geleverd wordt. Ik heb de badkamer enkel op fotos gezien en ben er zelf mee akkoord gegaan dat de badkamer rechtstreeks aan ons geleverd mag worden.

Ze hebben wel voorgesteld om wij even wilde komen kijken en daar hadden wij helaas geen tijd voor. De badkamer is geleverd en nu is het probleem dat ik toch niet tevreden ben.

Wat kan ik hieraan doen? Ik heb de aanbetaling gedaan op rekening en het overige bedrag bij levering en dit binnen de 7 dagen zou ik dit moeten voldoen.

Ik wil de rekening niet betalen, heb ik recht om mijn aanbetaling terug te krijgen en dat ze de badkamer komen ophalen?

12 reacties

Deze spullen zijn toch niet enkel geleverd maar ook gemonteerd, dan is koop op afstand sowieso niet van toepassing. Dat je de keuken eerst uitprobeerde voordat je hem terugstuurt?🥴

Verder heeft TS natuurlijk recht op een goed product, daar waar dingen afwijken van de specificaties kunt je zeker reclameren. Over smaak valt niet te twisten.

nee enkel geleverd en niet gemonteerd dit doen wij echter zelf.

Zover ik het kan zien, als persoon zonder juridische kennis.
Op het moment dat u het kocht waren de producten nog een deel van het onroerend goed.
Onroerend goed valt niet onder de wet, koop op afstand.

Badge +5

Hi @Anne meijers en welkom! 

Ik zie dat er al flink is gereageerd. Fijn te lezen dat er mee wordt gedacht. 

Zelf heb ik de juridische kennis in deze kwestie niet. Dit is wel een kwestie waarover mijn collega's van het juridisch team kunnen adviseren. Als je lid bent (of lid wilt worden) met een Geld en Recht of Volledig en Vertrouwd lidmaatschap kan je dit met hen bespreken en denken zij graag met je mee :blush:

Uiteraard kan ook nog verder onder dit topic worden gereageerd :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

wat zegt de koopovereenkomst over deze situatie?

Wat is 'niet tevreden’?
Als de WC-pot dwars doormidden gebroken is tijdens het verwijderen heb je waarschijnlijk (maar niet zeker!) een punt.
Als de kleur je niet bevalt heb je pech.
Het is geen internetkoop die je terug kunt sturen. Je zult ook wel ergens met voorwaarden accoord zijn gegaan.

wat zegt de koopovereenkomst over deze situatie?

Ik heb de badkamer gekocht en aanbetaald , kreeg een mail van de bevestiging er van.

Ik heb geen overeenkomst getekend of dergelijke, wel een factuur gehad van de aanbetaling die wij gedaan hebben en voldaan hebben. Ook de algemene voorwaarden uiteraard geaccepteerd van hen tijdens het bestellen van de badkamer.

Wat is 'niet tevreden’?
Als de WC-pot dwars doormidden gebroken is tijdens het verwijderen heb je waarschijnlijk (maar niet zeker!) een punt.
Als de kleur je niet bevalt heb je pech.
Het is geen internetkoop die je terug kunt sturen. Je zult ook wel ergens met voorwaarden accoord zijn gegaan.

Met niet tevreden is eigenlijk dat het op de foto er mooier uitzag dan in werkelijkheid

Met niet tevreden is eigenlijk dat het op de foto er mooier uitzag dan in werkelijkheid

Dat klinkt niet erg feitelijk maar meer als een kwestie van smaak en dat laatste lijkt me geen reden tot ontbinding van een koop.
Dus tenzij er op de foto's dingen te zien zijn die feitelijk niet geleverd zijn denk ik dat je geen punt hebt. Denk aan een vergulde kraan die er op de foto perfect uitziet maar waar in werkelijkheid de bladders vanaf vallen, of de WC-pot die er prima uitziet maar waar in de achterkant een gat zit.

Dat klinkt niet erg feitelijk maar meer als een kwestie van smaak en dat laatste lijkt me geen reden tot ontbinding van een koop.
Dus tenzij er op de foto's dingen te zien zijn die feitelijk niet geleverd zijn denk ik dat je geen punt hebt. Denk aan een vergulde kraan die er op de foto perfect uitziet maar waar in werkelijkheid de bladders vanaf vallen, of de WC-pot die er prima uitziet maar waar in de achterkant een gat zit.

Oke, zo te horen wordt het een moeilijke zaak, de badkamer is wel wat ik gekregen heb maar heb die niet kunnen zien dan is dit toch een verkoop op afstand geweest?

de badkamer is wel wat ik gekregen heb maar heb die niet kunnen zien dan is dit toch een verkoop op afstand geweest?

O, op die manier. Ik weet niet of dit ook voor zo iets geldt en of de algemene voorwaarden van het bedrijf daar afbreuk aan kunnen doen.

Reputatie 7
Badge +4

ik begrijp dat je wel de kans hebt gehad om te kijken maar die niet genomen hebt. dan sta je volgens mij niet heel sterk want je hebt dan zelf het risico genomen

Deze spullen zijn toch niet enkel geleverd maar ook gemonteerd, dan is koop op afstand sowieso niet van toepassing. Dat je de keuken eerst uitprobeerde voordat je hem terugstuurt?🥴

Verder heeft TS natuurlijk recht op een goed product, daar waar dingen afwijken van de specificaties kunt je zeker reclameren. Over smaak valt niet te twisten.

Reageer