Garantie: Ikea verwijst door

• 20 June 2021
  • 12 reacties
  • 126 Bekeken

Hallo,

Ongeveer een jaar geleden hebben wij een kookplaat van Ikea aangeschaft. Al vanaf het begin deed hij het slecht en nu zijn 2 twee pitten kapot gegaan. We willen graag de kookplaat omwisselen bij Ikea of dat een monteur komt kijken. Ikea zegt dat de garantie verloopt via Wirlpool omdat de kookplaat daarvan is, en we moeten daar voor de garantie zijn. Dit heb ik liever niet aangezien er dan weer een derde partij bij komt kijken.

Volgens mij is Ikea wettelijk verplicht om de garantie te leveren omdat zij het product geleverd hebben. Klopt dit? En hoe kan ik Ikea hier to “dwingen”? Ik heb dit namelijk aan kenbaar aan ze gemaakt maar de persoon aan de andere kant van de lijn reageert hier niet echt op. Zijn zij idd wettelijk verplicht om de garantie te leveren?

Kleinde side-note, Ikea is kort na de introductie van de kookplaat gestopt met de verkoop.

Groet,

Joep

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

de eerste 'hit’ van google geeft al het antwoord, vele malen sneller dan hier vragen: Hoelang heb ik garantie en welke rechten heb ik dan? | ACM ConsuWijzer (0,1 sec vs 5 min :wink: )

IKEA is verantwoordelijk maar mag daar wel andere partijen bij inschakelen. Ze kunnen u dus niet doorverwijzen naar Whirlpool maar ze kunnen wel een monteur van Whirlpool laten komen of u vragen een afspraak in te plannen met de monteur van Whirlpool.

Dank voor de link en de reacties. Had idd wat beter/langer kunnen googlen. Maar ook zeker bedankt voor het antwoord van A. Deen, zij kunnen dus een monteur langs laten komen van Wirlpool. Goede dingen om te weten. Nu kan ik met wat duidelijkere informatie terug naar Ikea. 

Bedankt! Hopelijk krijg ik het zo gefixt.

Badge +5

Hi @SwaggerJoe en welkom op onze Community. Via onze webpagina Garantie en Reparatie geven wij informatie over dit onderwerp. Met een lidmaatschap op het Geld en Recht of Volledig en Vertrouwd kun je tevens contact opnemen met ons juridisch team via 070 445 45 45 voor meer informatie. 

Top, ga ik onthouden, wellicht is het nodig.

Heel herkenbaar.
Het maakt niet uit waar je een Whirpool koopt, de garantie gaat via de eigen service dienst.
Hierin is dit merk niet uniek.
Ik heb zelf ook een apparaat gehad, dat na een hele korte tijd defect raakte.
Ze kwamen gewoon met een nieuwe. Die staat er al weer jaren.

Ah oke, dan zal het wel goed komen via hun. Ik was bang dat er moeilijk gedaan ging worden en Ikea doet meestal niet moeilijk over vervanging. We gaan zien wat ze zeggen, ze zijn inmiddels ook gemaild.

Bedankt voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +4

maar je had toch al contact gehad? dat was toch de hele aanleiding van je vraag?

Ik heb contact gehad met Ikea via de chat maar zij vertelden mij dat ik bij Wirlpool moet zijn. Inmiddels heb ik wirlpool gemaild maar nog geen reactie.

Reputatie 7
Badge +4

ikea moet dit regelen!

Waarom een mail?
Op hun website staat, dat je kunt bellen voor een afspraak.
076 - 530 64 00
En je kunt het ook zelf plannen.
http://service.whirlpool.eu/wp/NL

Reputatie 7
Badge +4

waarom whirlpool?

Reageer