Consumentenbond.nl

Garantie occasion

Badge

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen hierin.

In Maart 2020 een 2ehands auto gekocht van 3,5 jaar oud met 55.000Dkm.

Nu is er afgelopen week een defect aan de auto ontstaan waardoor ik stil kwam te staan. Oorzaak is een kapotte Turbo en er zijn onderdelen afgebroken daardoor die in de motor geslagen zijn. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik 2 weken daarvoor een tuning heb laten doen aan de auto waardoor de schoepenwiel(onderdeel van de turbo) en de turbo zelf anders zijn gaan functioneren. Nu is het zo dat precies de turbo kapot is gegaan en er zijn dus metaalstukjes van het schoepenwiel in de motor terecht gekomen. Totale schade duizenden euro,s.

Bedrijf waar de auto vandaan komt zegt hierin zelf niks te kunnen betekenen aangezien er een tuning aan de auto is gedaan waardoor juist die kapotte onderdelen het begeven hebben. 

Wat heb ik nog voor rechten als ik dit juridisch aanpak?

alvast dank

M

18 reacties

Reputatie 3
Badge +2

@Mikester1979 Het Tuningsbedrijf is aansprakelijk… Heb je daar al contact mee opgenomen? 

Badge

@Mikester1979 Het Tuningsbedrijf is aansprakelijk… Heb je daar al contact mee opgenomen? 

Beste Chris,

Heb ik al contact mee gelegd ja en die geven aan dat het niet mogelijk is door hun montage aangezien het er pas 2,5 week in zit.

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat je dat moeilijk op de verkoper van de auto te verhalen is omdat het er op lijkt dat het door die tuning ontstaan is. Door die tuning is de turbo zwaarder belast en zijn de schoepen afgebroken. Je kunt proberen een gedeeltelijke vergoeding bij dat bedrijf te krijgen

Reputatie 3
Badge +3

Bij de meeste tuningbedtijvem doen ze alleen een chip herprogrammeren. Maar u heeft voor een stage 2 tuning gekozen. Een tuning vorm waar veel risico aan zit omdat er fysieke onderdelen worden aangepast of vervangen.

Daarnaast hebben de meeste tuners een soort van motorgarantie die je erbij kunt kopen, iets wat al aangeeft dat er een risicofactor aanwezig is.

Je kunt in ieder geval juridisch niet bij de verkoper aankloppen. Dat staat vast. U heeft een goed werkende auto zelf op kritieke onderdelen laten modificeren dat risico is voor u niet voor de verkoper.

Dus maar kijken of er bij de tuner iets te halen valt.

Badge

Bij de meeste tuningbedtijvem doen ze alleen een chip herprogrammeren. Maar u heeft voor een stage 2 tuning gekozen. Een tuning vorm waar veel risico aan zit omdat er fysieke onderdelen worden aangepast of vervangen.

Daarnaast hebben de meeste tuners een soort van motorgarantie die je erbij kunt kopen, iets wat al aangeeft dat er een risicofactor aanwezig is.

Je kunt in ieder geval juridisch niet bij de verkoper aankloppen. Dat staat vast. U heeft een goed werkende auto zelf op kritieke onderdelen laten modificeren dat risico is voor u niet voor de verkoper.

Dus maar kijken of er bij de tuner iets te halen valt.

Beste Gerard,

Bedankt voor je reactie en meedenken.

Stage 2 is het zeker niet maar wat er gedaan is aan de auto is dat er een Pops and Bangs op zit nu. En de middendemper is vervangen voor een cherrybomb. 

Oftewel een ALS systeem zoals ze dat ook wel noemen. 

Badge

Ik denk dat je dat moeilijk op de verkoper van de auto te verhalen is omdat het er op lijkt dat het door die tuning ontstaan is. Door die tuning is de turbo zwaarder belast en zijn de schoepen afgebroken. Je kunt proberen een gedeeltelijke vergoeding bij dat bedrijf te krijgen

Bedankt voor je antwoord Luiks. Ga maar is bij de Tuner verhaal ook halen denk ik.

Reputatie 7
Badge +7

Zie in elk geval bij o.a. de Bovag wanneer er recht is op garantie: https://www.bovag.nl/veelgestelde-vragen/garantie-en-voorwaarden#panel-vraag-2-16832?vehicle=none&dienst=none

Of bij autofabrikanten, importeurs e.d. en ANWB en andere organisaties hoe ze met ‘garanties’ handelen.

Bij nieuwe of gebruikte auto's is er normaliter onder verschillende voorwaarden recht op garantie. Echter deze vervalt indien buiten de fabrikant, importeur, dealer of verkoper van de auto om veranderingen aan de auto worden aangebracht. Dit is bij u gebeurd door een bedrijf waarvan de auto niet vandaan komt, noch gekocht is. Dan moet onderhavig bedrijf voor de service en garantie zorgen. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +2

Beste Chris,

Heb ik al contact mee gelegd ja en die geven aan dat het niet mogelijk is door hun montage aangezien het er pas 2,5 week in zit.

@Mikester1979 Auto heeft 3,5 jaar zonder problemen gewerkt na tuning turbo overbelast. Je bent niet de enige die dit overkomt. Software stuurt alles aan… van ontsteking tot turbo druk.. Welke merk/type/motor/jaar betreft dit? 

Badge

Beste Chris,

@Mikester1979 Auto heeft 3,5 jaar zonder problemen gewerkt na tuning turbo overbelast. Je bent niet de enige die dit overkomt. Software stuurt alles aan… van ontsteking tot turbo druk.. Welke merk/type/motor/jaar betreft dit? 

Beste Chris,

Het gaat hier om een Golf 7 GTI Performance uit 12/2016.

2.0 TFSI 230Pk

Reputatie 7
Badge +6

Rare keuze om een auto die al zo veel vermogen heeft te willen tunen . En dan ook nog in een tijd dat we niet sneller dan 100 km/u mogen. En dit is het resultaat . Maar ja , daar heb je achteraf niet veel aan . Ook zonder tuning zijn er meldingen van ernstige motorschade nadat brokstukken van de turbo in de cilinders terecht kwamen. Dan had je nog wel recht gehad op de normale garantie . Wat het tuningsbedrijf zegt , dat het niet mogelijk is na 2,5 week , is kletskoek . Ze willen de schade gewoon niet vergoeden . Ik zou als ik een tuningsbedrijf had ten allen tijde nooit enige vorm van garantie willen geven op de mogelijke gevolgen van tuning . Het is altijd riskant. 

Reputatie 3
Badge +2

Beste Chris,

Beste Chris,

2.0 TFSI 230Pk

@Mikester1979  Kijk eens:

https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/the-turbo-issue.339832/

Badge

Beste Chris,

Beste Chris,

2.0 TFSI 230Pk

@Mikester1979  Kijk eens:

https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/the-turbo-issue.339832/

Bedankt voor de link Chris. Veel van mijn vrienden hebben ook dezelfde tuning die ik gedaan heb en die hebben geen enkel probleem. En precies ik krijg dit. Na 2,5 week heel de motor in de soep. Was de motor ook in de soep gedraaid na 3 weken als de tuning niet gedaan was! Dealer waar die vandaan komt wil uit coulance met VW nederland(pon) kijken wat ze kunnen betekenen voor reparatie/coulance zodat de kosten minder worden. 

Reputatie 7
Badge +6

Een algemene opmerking betreft motoren : Nooit een koude motor direct vol belasten en na volle belasting niet onmiddellijk uitzetten . Bij turbomotoren is dat nog belangrijker . Je kunt het een beetje vergelijken met een warming-up en cooling-down van sporters. Ik krijg de indruk dat niet veel automobilisten dan doen . Dat kan de kans op schade en levensduur flink beinvloeden.  @Mikester1979  Dus  hoe de vorige eigenaar met deze auto omgegaan is kan ook een flinke rol gespeeld  hebben in wat je overkomen is.

Badge

Een algemene opmerking betreft motoren : Nooit een koude motor direct vol belasten en na volle belasting niet onmiddellijk uitzetten . Bij turbomotoren is dat nog belangrijker . Je kunt het een beetje vergelijken met een warming-up en cooling-down van sporters. Ik krijg de indruk dat niet veel automobilisten dan doen . Dat kan de kans op schade en levensduur flink beinvloeden.  @Mikester1979  Dus  hoe de vorige eigenaar met deze auto omgegaan is kan ook een flinke rol gespeeld  hebben in wat je overkomen is.

Beste,

klopt helemaal wat u zegt hier. Het is alleen op geen enkele manier te controleren hoe de vorige eigenaar deze auto heeft gebruikt. Gaat nu om het feit dat de hele auto in de soep gelopen is en dat de verkopende partij zelf niks hier mee kan aangezien ik aanpassingen hebben laten doen aan de auto waardoor de onderdelen defect zijn geraakt die juist met de tuning een andere werkwijze hebben gekregen. 

Reputatie 7
Badge +7

De tip van @E.T. Wiersum is een goede en volop bekend bij beroepschauffeurs. Deze, de vrachtautochauffeurs, rijden meestal een diesel, waar deze tip ook geldt en je de chauffeurs een tijdje rustig ziet wegrijden tot alles warm is gedraaid. Dat geldt eigenlijk ook voor alle motoren, benzine maar zeker ook voor turbo en getunede motoren.  Overigens goed dat met de dealer en importeur gecontact is en hopelijk volgt en een coulance oplossing. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Dat weet je inderdaad niet , @Mikester1979 , maar zou het  ( deels of helemaal ) kunnen verklaren . Verder zit er veel verschil in motoren onderling wat ze kunnen verdragen. Ik hoop dat er nog een coulance-regeling voor je in beeld komt.

Reputatie 3
Badge +2

Bedankt voor de link Chris. Veel van mijn vrienden hebben ook dezelfde tuning die ik gedaan heb en die hebben geen enkel probleem. En precies ik krijg dit. Na 2,5 week heel de motor in de soep. Was de motor ook in de soep gedraaid na 3 weken als de tuning niet gedaan was! Dealer waar die vandaan komt wil uit coulance met VW nederland(pon) kijken wat ze kunnen betekenen voor reparatie/coulance zodat de kosten minder worden. 

@Mikester1979 

Heb je de turbo compressor nog ? kijk eens hier:

https://www.musclecardiy.com/performance/turbocharger-failure-analysis-went-wrong-fix/

Let ook op het olieniveau niet te hoog is en niet te oud. . 

Badge

@Mikester1979

Heb je de turbo compressor nog ? kijk eens hier:

https://www.musclecardiy.com/performance/turbocharger-failure-analysis-went-wrong-fix/

Let ook op het olieniveau niet te hoog is en niet te oud. . 

Bedankt ga het is goed lezen allemaal. 

Reageer