Garantie op een horloge

• 13 October 2022
  • 4 reacties
  • 84 Bekeken

Een analoge Boss horloge net een jaar geleden gekocht bij Siebeljuweliers in Eindhoven.  Het kleine sierkadertje rond de datum aanduiding komt los en raakt verstrikt tussen de wijzers: het horloge staat stil.

Zonder naar de horloge te kijken zegt de dame in de winkel dat er geen garantie op zit omdat het mijn fout zou kunnen zijn door bv een val. Van een val of stoten was geen spraken en de horlogekast en glas zien er nog als nieuw uit. Daarbij vertelt ze ook nog dat ik met de klacht bij de fabriek moet zijn en wanneer zij dat zouden regelen er flink wat kosten in rekening gebracht zouden worden.  Dit is nu de garantie van Siebeljuwieliers: tot de voordeur die ik nooit meer voor een aankoop zal openen. Ik kan niet lang zonder een horloge dus ben ik voor een toch al geplande Smartwatch naar de Media Markt gegaan.

Het sier kadertje van de Boss is intussen vrij van de wijzers en ligt onder op de wijzerplaat een troost het horloge doet het weer.

4 reacties

Toch nog één klein detail. Wat de verkoper hier doet is aannemen dat het wel door een val zal komen en zou u moeten bewijzen dat het door een fabricagefout komt. Die periode lag altijd op zes maanden en had de verkoper hier in zoverre gelijk dat de bewijslast inderdaad bij u zou liggen. Die grens is recent opgetrokken naar 12 maanden en er wordt nu tot 12 maanden na aankoop aangenomen dat het een fabricagefout betreft. Ik weet alleen niet precies wanneer dat ingegaan is en hoe het zit met terugwerkende kracht.

Ik weet alleen niet precies wanneer dat ingegaan is en hoe het zit met terugwerkende kracht.

Op consuwijzer lees ik de expliciete zin:

“Let op

Kocht u een product voor 27 april 2022? Dan heeft de verkoper 6 maanden de bewijslast in plaats van 1 jaar.”

Let op

Kocht u een product voor 27 april 2022? Dan heeft de verkoper 6 maanden de bewijslast in plaats van 1 jaar.

Daar was ik al bang voor

Reputatie 7
Badge +8

Voor mij een vorm van rechtlijnig interpreteren wat er staat, dat mag dan in orde zijn maar zou ook meer klantvriendelijker kunnen.

Reageer