Consumentenbond.nl
Vraag

Garantie overdraagbaar?

• 2 oktober 2019
  • 19 reacties
  • 803 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Normaal gesproken krijg je één of twee jaar garantie als je een product koopt.
Nu zijn er ook firma's die in hun algemene voorwaarden zetten dat de garantie niet overdraagbaar is.
Als je het product dus binnen de garantie periode verkoopt kan de koper dan geen aanspraak meer maken op de garantie.
Dit vind ik raar, omdat je in mijn ogen niet als persoon garantie krijgt, maar de kwaliteit van het product wordt gegarandeerd, ongeacht wie de eigenaar is.
Mag een dergelijke voorwaarde?

19 reacties

Reputatie 7
Als je op het Internet gaat zoeken raak je de draad kwijt, soms mag het als de factuur erbij zit, soms mag het niet maar dan moet dat wel in de voorwaarden staan. Ik denk dat je dat eerst moet uitzoeken al je iets van iemand overneemt zodat je na een week niet voor een onaangename verrassing komt te staan.
Toevallig heb ik hierover een item gezien op TV. Ik denk nog geen week geleden op NL1 of 2. Kassa of Radar?
Er zat een jurist die stelde dat garantie wel degelijk overdraagbaar is.
Zo heb ik het ook begrepen, garantie van de leverancier is overdraagbaar, fabrieksgarantie vaak niet.
Reputatie 1
Badge +2
Toevallig heb ik hierover een item gezien op TV. Ik denk nog geen week geleden op NL1 of 2. Kassa of Radar?
Er zat een jurist die stelde dat garantie wel degelijk overdraagbaar is.

Gevonden, Kassa, inderdaad toevallig.
Er staat wel wat bij "wanneer niet anders vermeld in de algemene voorwaarden"
En dat is dus het punt, het staat in de voorwaarden dat de garantie niet overdraagbaar is.
Als het wel altijd overdraagbaar is, dan zou ik graag willen weten: waar staat dat?
Zijn die firma's (incl importeurs) dan in overtreding?
In mijn geval verschuild de firma op zijn beurt zich weer achter de importeur die het ook in zijn voorwaarden heeft staan.
@Free Spirit wat voor garantie claim je nu, de wettelijke garantie binnen twee jaar, die is overdraagbaar of fabrieksgarantie via de importeur, die mag overdraagbaarheid uitsluiten?
Free Spirit claimt niets maar vraagt of uitsluiting van het recht op garantie bij verkoop rechtsgeldig is. (En hoe zit dat dan als je iets kado krijgt?).

Ik denk dat veel meer mensen dit wel graag willen weten.
Ik zou de Consumentenbond eens bellen voor het juiste juridisch onderbouwde antwoord 😉
Free Spirit claimt niets maar vraagt of uitsluiting van het recht op garantie bij verkoop rechtsgeldig is.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat ik die vraag nou twee keer beantwoord heb. Gelooft u me niet of begrijpt u me niet?
Mijn reactie gold uitsluitend uw vraag

wat voor garantie claim je nu [...].
Hij claimt helemaal niets, hij stelt een algemene vraag.

En wat betreft "geloven": er wordt een hoop onzin verkocht op internet.
Het is niet mijn bedoeling u te beledigen, maar ik weet niet wie u bent en wat uw achtergrond is. Ik beweer niet dat u ernaast zit of er geen verstand van heeft, maar het zou handig zijn als u uw antwoord zou staven met betrouwbaar bronvermelding.
@C. Houben Kunt u dat staven is geen gekke vraag.

Ik quote de Consumentenbond: "Als het product van eigenaar verwisselt, verhuist de wettelijke garantie en de extra garantie van de verkoper (voor de overgebleven duur) in principe mee naar de nieuwe eigenaar. Voor fabrieksgarantie kan dat anders zijn: raadpleeg de garantievoorwaarden van de fabrikant."

Omdat @Free Spirit het heeft over de importeur is het mij nog steeds niet duidelijk of we nou hebben over garantie van de verkoper, die overdraagbaar is, of fabrieksgarantie.
Reputatie 1
Badge +2
@Free Spirit wat voor garantie claim je nu, de wettelijke garantie binnen twee jaar, die is overdraagbaar of fabrieksgarantie via de importeur, die mag overdraagbaarheid uitsluiten?

De wettelijke garantie is in Nederland maar een half jaar.
Dat is op zich al raar omdat in de rest van de EU 2 jaar geldt, al krijg je hier meestal ook 2 jaar.
De rest is in mijn ogen fabrieksgarantie, tenzij de verkoper (meestal tegen betaling) er zelf een paar jaar aan vast knoopt.

Maar voor mij maakt dit eigenlijk niet uit, er zit m.i. garantie op een product en niet op de eigenaar van het product.
Dus zouden voorwaarden van het niet overdraagbaar zijn van de garantie niet moeten mogen.
Maar kennelijk zijn de regels zo vaag dat je dit met verwijzing naar de wet niet kunt afdwingen.

De wettelijke garantie is in Nederland maar een half jaar.
Dat is op zich al raar omdat in de rest van de EU 2 jaar geldt, al krijg je hier meestal ook 2 jaar.

Neen, het is twee jaar maar de eerste zes maanden wordt aangenomen dat het apparaat bij levering al niet in orde was en daarna moet je aantonen dat je het probleem niet zelf veroorzaakt hebt in plaats van dat dat aangenomen wordt. Dit soort bepalingen zijn binnen de EU geharmoniseerd dus zouden nauwelijks af moeten wijken.

De rest is in mijn ogen fabrieksgarantie, tenzij de verkoper (meestal tegen betaling) er zelf een paar jaar aan vast knoopt.

Maar voor mij maakt dit eigenlijk niet uit, er zit m.i. garantie op een product en niet op de eigenaar van het product.
Dus zouden voorwaarden van het niet overdraagbaar zijn van de garantie niet moeten mogen.
Maar kennelijk zijn de regels zo vaag dat je dit met verwijzing naar de wet niet kunt afdwingen.

Contractueel kan een importeur aanbieden en uitsluiten wat hij wil als hij maar nakomt wat hij beloofd. De wet vereist geen garantie van de importeur en stelt ook geen eisen aan de garantie van een importeur. Wat is daar vaag aan?
Reputatie 1
Badge +2
Zoals ik al eerder schreef: je krijgt garantie op een product en niet op de eigenaar van het product.
Doet het er wat toe wie garantie geeft?

Voor een garantie claim klop je aan bij de verkoper.
Die zegt wel dat je garantie hebt, maar geeft zelf geen garantie, hij claimt die garantie zelf weer bij zijn leverancier, dat kan een groothandel of importeur zijn, tot uiteindelijk de fabriek.

Ik blijf het raar vinden dat die garantie vervalt als je het product verkoopt.
Reputatie 3
Badge +5
Goede vraag @Free Spirit! Mocht je lid zijn van de Consumentenbond, dan kan je deze vraag ook even voorleggen aan ons adviesteam. Zij zijn doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 18:00 via 070 445 45 45 en hebben waarschijnlijk wel een duidelijk antwoord op deze vraag.
Reputatie 1
Badge +2
In de consumentengids van september (blz57) staat ook zo'n vraag.
Daar wordt door de consumentenbond gesteld dat de zowel de wettelijke als de verkopers garantie over gaat op de nieuwe eigenaar.
Dat is mooi, maar blijft de vraag of een firma dit mag uitsluiten in zijn algemene voorwaarden.

Misschien dat een medewerker mij dat kan vertellen, maar beter is dan een antwoord hier zodat iedereen er kennis van kan nemen.
Reputatie 7
Badge +6
Het is heus geen uitzondering dat de algemene voorwaarden op bepaalde punten in strijd zijn met de wet . Tenzij je vrijwillig akkoord gegaan bent met onwettige bepalingen , is gewoon geldig wat in de wet staat. Dat is tenminste wat ik denk te weten . Helaas betekent gelijk hebben lang niet altijd gelijk krijgen. Ben ook benieuwd wat de bond hier over te zeggen heeft . Waarom zouden veel vragen telefonisch afgehandeld moeten worden als we heel veel lezers er een dienst mee bewijzen?
Reputatie 7
Badge +6
De eigenlijke vraag is dus : Is het wettelijk toegestaan , dat de garantie vervalt als het product binnen de garantietermijn van eigenaar wisselt ? En mogen verkopers zich wel of niet verschuilen achter afwijkende voorwaarden die in strijd zijn met de wet ?
Reputatie 7
Badge +6
De eigenlijke vraag is dus : Is het wettelijk toegestaan , dat de garantie vervalt als het product binnen de garantietermijn van eigenaar wisselt ? En mogen verkopers zich wel of niet verschuilen achter afwijkende voorwaarden die in strijd zijn met de wet ?

Ja, je mag drie garantiestelsels tegelijk naast elkaar hebben, de wettelijke garantie, de fabrieksgarantie en de - om in jouw termen te blijven - verkopersgarantie. Dat is wettelijk niet verboden. De fabriek weet van tevoren niet in welk land het product terecht komt en geeft een algemene universele garantie. Met dien verstande dat als in een land de wettelijke garantie hoger is geldt de wettelijke garantie en als de fabrieksgarantie hoger is geldt de fabrieksgarantie. Dat zijn dus geen "afwijkende" voorwaarden maar parallel ernaast lopende. Als consument moet je dan alert zijn dat je de juiste garantie krijgt en je niet bij het ootje laat nemen.
De eigenlijke vraag is dus : Is het wettelijk toegestaan , dat de garantie vervalt als het product binnen de garantietermijn van eigenaar wisselt ?

Het vermogen tot begrijpend lezen gaat er blijkbaar niet op vooruit. Neen wettelijke garantie mag niet worden beperkt dus ook niet als een product van eigenaar wisselt. Andere toezegging, in de volksmond óók wel garantie genoemd, door andere partijen dan uw leverancier, vaak de importeur of fabrikant, mogen naar believen be- of ingeperkt worden, er is daar geen wet op van toepassing

En mogen verkopers zich wel of niet verschuilen achter afwijkende voorwaarden die in strijd zijn met de wet ?

Lees de vraag nou nog eens en beantwoord hem zelf. Één hint; niemand staat boven de wet.
Reputatie 7
Badge +6
Mij is het wel duidelijk . Hopelijk geldt dat voor iedereen . Vooral de verkopers en willen ze er vrijwillig naar handelen......

Reageer