Consumentenbond.nl
Beantwoord

garantie van Koga bij tweedehands fiets

• 21 juli 2020
  • 13 reacties
  • 460 Bekeken

Heb  mijn koga 3 jaar geleden via marktplaats gekocht.

Er zit een breuk in het frame, dit valt onder de koga garantie.

Koga verplicht mij om het aankoopbewijs te tonen, dit heb ik niet omdat ik hem 2 de hands via marktplaats heb gekocht.

Vraag is of een fabrikant mij hiertoe kan en mag verplichten 

icon

Beste antwoord door A. Deen 21 juli 2020, 13:23

Koga garantie is fabrieksgarantie en bovenwettelijk. Die moet je niet verwarren met de wettelijke garantie die je krijgt van de leverancier. De wet stelt geen eisen aan bovenwettelijke garantie en Koga kan dus vragen om een aankoopbewijs, daar is niets aan te doen anders dan een beroep doen op coulance.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Als u kunt aantonen dat die breuk nog binnen het garantietermijn valt dan moeten ze die maken of het frame vervangen. Er kan echter iets met die fiets zijn gebeurd, extreme krachten door bijvoorbeeld een aanrijding en dat valt natuurlijk niet onder garantie. daarom is het beter om op hun goodwil dan op hun plicht te spelen.

Succes

Koga garantie is fabrieksgarantie en bovenwettelijk. Die moet je niet verwarren met de wettelijke garantie die je krijgt van de leverancier. De wet stelt geen eisen aan bovenwettelijke garantie en Koga kan dus vragen om een aankoopbewijs, daar is niets aan te doen anders dan een beroep doen op coulance.

Reputatie 5
Badge +4

Heb  mijn koga 3 jaar geleden via marktplaats gekocht.

Er zit een breuk in het frame, dit valt onder de koga garantie.

Koga verplicht mij om het aankoopbewijs te tonen, dit heb ik niet omdat ik hem 2 de hands via marktplaats heb gekocht.

Vraag is of een fabrikant mij hiertoe kan en mag verplichten 

Ja, de fabrikant mag om een aankoopbewijs vragen. De kans is trouwens groot dat de fiets jaren ouder was dan de MP verkoper je verteld heeft. Of hij had hem zelf ook al 2e hands aangekocht.

Reputatie 3
Badge +4

Koga geeft levenslange frame garantie, vragen om een aankoop bewijs heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Het is meer een poging om er onderuit te komen.

Reputatie 3
Badge +2

Als je kunt aantonen dat ze die levenslange frame garantie geven ben je uit de brand, het is toch voor hen een schande als ze hun eigen woord breken!

Wellicht is het handiger als iedereen zich eens verdiept in de voorwaarden van deze garantie in plaats van zich te concentreren op de betekenis van het woord levenslang. Vraagt u zich eens af over welk leven we het dan hebben?

Reputatie 3
Badge +2

Misschien wilt u heer A. Deen de betekenis van “Levenslange garantie” even uitleggen dan weten we allemaal waar we aan toe zijn en of er ergens in hun voorwaarden staat dat ze levenlange garantie geven 

KOGA  Garantievoorwaarden

Reputatie 7
Badge +4

gelukkig, we hoeven ons niet meer druk te maken  over hoe lang levenslang is. het gaat nu alleen nog om de eerste eigenaar 😉

Dan ook nog even het relevante deel van de voorwaarden uit het instructieboekje dat je als het goed is uitgereikt heb gekregen bij de koop van de fiets:

Garantie

Op uw KOGA-fiets heeft u recht op 2 jaar garantie (details: pagina 27). Op uw frame heeft u recht op levenslange garantie tegen fabrieksfouten. De garantietermijn gaat in op de dag van overdracht door de dealer. Garantie is uitsluitend voor de eerste eigenaar van de KOGA-fiets. De garantie is nooit overdraagbaar. Schade door achterstallig onderhoud valt niet onder de garantie. Uitgebreide garantiebepalingen staan achter in dit instructieboek.

Oh oeps, die eerste eigenaar stond ook al op de eerste pdf.

Reputatie 3
Badge +4

Komen we dus terug op de vraag of garantie overdraagbaar is.
En daar hebben we al vaker een boom over opgezet.
Dat blijft een open wonde in garantie land.

Persoonlijk vind ik het zwak van de fabrikant, eigenlijk zeggen ze dat ze geen vertrouwen hebben in hun product en dat ze uitvluchten zoeken om onder hun verplichtingen uit te komen.
Dat geldt niet alleen voor 2e eigenaren, ook een eerste eigenaar zal de bonnetjes geen 10 of 20 jaar bewaren.
Dat weten ze en zo maken ze zich er makkelijk vanaf.

Reputatie 3
Badge +2
  1. Deen dat was een duidelijk en goed antwoord!

Reageer