Gebruik antwoordnummer en retouretiket bij herroepingsrecht

• 17 November 2022
  • 35 reacties
  • 356 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
  • Bondscoach
  • 107 reacties

Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van Thuiswinkel.org. Vanochtend ontving ik een verhaal over een klacht die was voorgelegd aan de Geschillencommissie. Het betreft een terugzending aan de verkoper waarbij gebruik is gemaakt van een door de verkoper verstrekte retourlabel met antwoordnummer. Maar, de verkoper zei het postpakket niet te hebben ontvangen ook hoewel de klant bewijs van de terugzending samen met een track & trace code bezit.

Uiteindelijk heeft de klant de klacht voorgelegd aan de Geschillencommissie. Deze heeft de klacht ongegrond verklaard.

Ik vind dit een zeer verontrustende oordeel. Ik heb zelf meerdere malen gebruik gemaakt van retourlabels met antwoordnummers en gelukkig is het nog nooit misgegaan.

Maar, het lijkt alsof je geen recht heeft op terugbetaling als je niet kan bewijzen dat de zending is bezorgd bij de verkoper en dat kan alleen als de zending per aangetekende post met bewijs van ontvangst is verzonden neem ik aan.

Hierbij de link naar het artikel op de website van Thuiswinkel.org.

35 reacties

Reputatie 4
Badge +3

volgens mij zijn er slechts (2) handje(s)vol pakket bezorgers, en als die allemaal 1 keer per dag door je straat rijden staan niet ‘overal lompe bestelwagens langs de weg'. En bezorgdiensten geven op de manier veel minder verkeersoverlast dan als we zelf allemaal de spullen gaan halen (met de auto). Het bezorgen van goederen is dus de meest efficiente manier om spullen van de winkel naar de consument te krijgen.

En zoals al eerder gezegd, de keus bij een webshop is veel groter dan bij een fysieke winkel waar je ook nog eens betaalt voor de kosten van die winkel.

En leegstand van winkels? volgens mij hebben we een woningtekort (voor starters), 1 en 1 is 2, zou ik zeggen.

Eerst maar eens goed leren tellen Hr Stroeve! Als je het lijstje in bovenstaande bericht leest worden er zo al een stuk of wat genoemd; en het zijn er nog wel meer. Maar u mag natuurlijk lekker de webwinkel blijven promoten!

Reputatie 7
Badge +5

ik zie niet direct een lijstje wat ik kan optellen in 'bovenstaand bericht’, dus heb ik maar even gezocht: Wat zijn de grootste pakketvervoerders in Nederland? - Shops United (shops-united.nl) 

En ik krijg er inderdaad niet meer aan de deur, natuurlijk hebben we vast een hele rits (fiets)bezorgers, maar die bezorgen dus maar marginaal pakketten en heb je dus per definitie geen last van.

Reputatie 6
Badge +4

ik zie niet direct een lijstje wat ik kan optellen in 'bovenstaand bericht’, dus heb ik maar even gezocht: Wat zijn de grootste pakketvervoerders in Nederland? - Shops United (shops-united.nl) 

En ik krijg er inderdaad niet meer aan de deur, natuurlijk hebben we vast een hele rits (fiets)bezorgers, maar die bezorgen dus maar marginaal pakketten en heb je dus per definitie geen last van.

O dan is het toch goed! Fijne dag verder, en vergeet vooral niet de postorderbedrijven te promoten!

Postorderbedrijven promoten? Webshops bedoel je, neem ik aan. Webshops hoeven niet gepromoot te worden, die hebben hun bestaansrecht meer dan bewezen.

Het assortiment van fysieke winkels is maar een fractie van het online assortiment. Daarom koop ik hoofdzakelijk online. Laptops, t.v's, gereedschap enz. enz. hoef ik niet te voelen. Banken en stoelen ga ik nog wel voor naar de winkel omdat ik a) de kwaliteit van de stof wil bekijken en b) wil weten hoe het zit. Alle andere meubelen en woonaccessoires koop ik ook online. 

Als je op een bovenverdieping van een flat woont; ik heb vijf jaar geleden mijn te grote huis verkocht en ben op een flat met lift gaan wonen; vervoerders van Post.NL, DHL,  e.a nemen vaak niet eens de moeite om een pakketje naar boven te brengen, maar brengen het naar hun service punten, soms met de boodschap dat de ontvanger niet thuis was; terwijl de ontvanger de bestelbus zag wegrijden!

Ook een uitstekend voorbeeld van hoe gebrek aan transparantie problemen in de hand werkt. Het feit dat de prijs gelijk is terwijl ze hier in de straat zo uit de bus kunnen springen en voor de deur staan of dat ze bij u tien verdiepingen maar boven moeten is precies waarom het voor u zo slecht werkt. Als er bij u voor die extra inspanning betaald zou worden was dat probleem zo uit de wereld.

Let wel, dat is enkel één kant van een volledig verhaal. Er zijn ook uitstekende argumenten te verzinnen waarom je de prijs juist gelijk wil houden maar nu heeft het, houdt het overal gelijk argument het gewonnen, en een fantastische pyrrusoverwinning behaald, want vervolgens komen ze in de praktijk niet naar boven.

Reputatie 4
Badge +3

Als je op een bovenverdieping van een flat woont; ik heb vijf jaar geleden mijn te grote huis verkocht en ben op een flat met lift gaan wonen; vervoerders van Post.NL, DHL,  e.a nemen vaak niet eens de moeite om een pakketje naar boven te brengen, maar brengen het naar hun service punten, soms met de boodschap dat de ontvanger niet thuis was; terwijl de ontvanger de bestelbus zag wegrijden!

Ook een uitstekend voorbeeld van hoe gebrek aan transparantie problemen in de hand werkt. Het feit dat de prijs gelijk is terwijl ze hier in de straat zo uit de bus kunnen springen en voor de deur staan of dat ze bij u tien verdiepingen maar boven moeten is precies waarom het voor u zo slecht werkt. Als er bij u voor die extra inspanning betaald zou worden was dat probleem zo uit de wereld.

Let wel, dat is enkel één kant van een volledig verhaal. Er zijn ook uitstekende argumenten te verzinnen waarom je de prijs juist gelijk wil houden maar nu heeft het, houdt het overal gelijk argument het gewonnen, en een fantastische pyrrusoverwinning behaald, want vervolgens komen ze in de praktijk niet naar boven.

Daarom moet je toch maar bij een webwinkel kopen?!

Reputatie 5
Badge +4

Dit onderwerp is volgens mij nu al jaren onderwerp van discussie en dit is nu de volgende (deels) tegenstrijdige uitspraak. Iedereen weet dat je als verzender verantwoordelijk bent tot het moment dat je het bewijs hebt dat het is aangepakt door de ontvanger maar er was ook een consensus dat als de leverancier het transport kiest en je als klant het transport niet kán verzekeren die verantwoordelijkheid over gaat op de leverancier, net als wanneer de leverancier het ophaalt.

Ik weet het niet van die consensus. De leverancier kan gratis retourzending aanbieden met een bepaalde vervoerder, waarvoor dan labels worden aangeleverd. Maar dat betekent niet dat de klant verplicht is dat voorstel te accepteren. De keuze is zo altijd aan de klant.

Reputatie 4
Badge +3

Het blijkt maar weer eens, dat het allemaal veel moeilijker ligt dan de meeste mensen denke: wel of niet aansprakelijk van zoekgeraakte verzendingen, verantwoordelijkhei ligt de eene keer bij de afzender, dan weer bij vervoerder, of bij webwinkel
Er zijn genoeg redenen te bedenken om masaal terug te keren naar de gewone winkel!

Als ik ga tellen, zie ik hier iets van 5 pakjes bezorgdiensten. Sommige komen wel 3 keer per dag in de straat. Het pakje van de buurman, komt dan met een ander busje. Ook hebben we 4 postbodes, die brieven bezorgen.
Als ik boven achter de pc zit en de bel gaat.
Tegen de tijd als ik bij de voordeur ben, is de bezorger al bij de buren.
Er zijn hier ook straten waar bijna alleen tweeverdieners wonen, daar bezorgen ze helemaal niet meer.
De webshop is niet beter, ons land is volgestroomd met grote ketens met ongemotiveerd personeel.
Door de corona perikelen zijn er hier in de buurt een paar mooie winkels gesneuveld.

Zag deze zomer nog dat postnl een pakje gewoon over de schutting smeet bij buren.
DHL zet ze rechtop tegen de voordeur en gaat er dan snel vandoor.

De oplossing is, dat er voor bepaalde retour gevallen een ophaalservice is.
De koerier legt vast wat in de doos zit en verzegelt hem dan.
Dat moet toch kunnen voor dure zendingen.

Kreeg laatst nog een zending van €60 gewoon als brief door de bus.
Daar kan gedoe over zijn, als het zoek raakt.

De vraag is, of de consument bereid is om meer te betalen voor goede bezorging?

Er is ook als eens een discussie geweest in de gemeente dat alle bezorgingen in 1 neutrale elektrische bus moeten, voordat ze de wijk in gaan. Dus alles overpakken in een transportcentrum.
Dat centrum krijgt dan het alleenrecht in de wijken.

Reputatie 4
Badge +3

Als ik ga tellen, zie ik hier iets van 5 pakjes bezorgdiensten. Sommige komen wel 3 keer per dag in de straat. Het pakje van de buurman, komt dan met een ander busje. Ook hebben we 4 postbodes, die brieven bezorgen.
Als ik boven achter de pc zit en de bel gaat.
Tegen de tijd als ik bij de voordeur ben, is de bezorger al bij de buren.
Er zijn hier ook straten waar bijna alleen tweeverdieners wonen, daar bezorgen ze helemaal niet meer.
De webshop is niet beter, ons land is volgestroomd met grote ketens met ongemotiveerd personeel.
Door de corona perikelen zijn er hier in de buurt een paar mooie winkels gesneuveld.

Zag deze zomer nog dat postnl een pakje gewoon over de schutting smeet bij buren.
DHL zet ze rechtop tegen de voordeur en gaat er dan snel vandoor.

De oplossing is, dat er voor bepaalde retour gevallen een ophaalservice is.
De koerier legt vast wat in de doos zit en verzegelt hem dan.
Dat moet toch kunnen voor dure zendingen.

Kreeg laatst nog een zending van €60 gewoon als brief door de bus.
Daar kan gedoe over zijn, als het zoek raakt.

De vraag is, of de consument bereid is om meer te betalen voor goede bezorging?

Er is ook als eens een discussie geweest in de gemeente dat alle bezorgingen in 1 neutrale elektrische bus moeten, voordat ze de wijk in gaan. Dus alles overpakken in een transportcentrum.
Dat centrum krijgt dan het alleenrecht in de wijken.

Wortelstamper: dus we zijn er nog lang niet. Zelf hoop ik dat de enorme toestroom van klanten naar webwinkels voorbij is en dat de verhouding gewone winkel en webwinkel enigzins in balans komt
Want beide hebben hun voor en hun tegen

Reputatie 5
Badge +4

Off topic reacties zijn verwijderd

Reageer