Geen nieuwe garantietermijn op vervangend product?

• 21 February 2018
  • 17 reacties
  • 10626 Bekeken

Het is me al een paar keer gebeurd: een product (van Beats oortjes tot badkamerradiator) dat binnen de garantietermijn is vervangen door een nieuw product, en opnieuw kapot gaat.
Hoewel dat dan gebeurt binnen de normale garantietermijn, krijg ik dan van de leverancier te horen dat helaas voor het vervangende product alleen opnieuw sprake is van garantie als het defect optreedt binnen de oorspronkelijke garantietermijn.
In mijn optiek is dit onlogisch en onterecht. Immers, ik heb een nieuw product gekregen en dat mag dan toch ook niet weer kapot gaan?
In het voorbeeld van de oortjes: 1 jaar garantie; na 10 maanden stuurt mijn dochter ze op vanwege een defect. Geen probleem, ze krijgt direct een nieuwe set toegestuurd. Wij blij. Maar na 3 maanden zijn ze weer kapot; zelfde euvel als de vorige keer. Nu is het opeens haar probleem (want het jaar garantie is voorbij).
Voorbeeld badkamerradiator: 10 jaar garantie; na 9 jaar geklaagd vanwege ernstige roestvorming. Zonder problemen is een nieuwe radiator geleverd. Maar na 1,5 jaar begint er opnieuw roest te ontstaan op precies dezelfde plek. Reden temeer om aan de bel te trekken in mijn ogen. Maar leverancier waarschuwt dat het goed mogelijk is dat nu de garantie niet meer van toepassing is.
Kan dit zomaar? Of heb ik gelijk als ik vind dat bij een vervangend product de garantietermijn opnieuw zou moeten ingaan?

17 reacties

Logisch of niet het is de wet.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @MarianneW ,

Van harte welkom op de Community! Ik heb jouw verhaal ook nog even voorgelegd aan een van mijn collega's en zij gaf het onderstaande aan:

Helaas moet ik je teleurstellen. De garantie gaat niet opnieuw in wanneer een product wordt vervangen (al dan niet in de garantieperiode). Zoals @A. Deen aangeeft, het is eenmaal de wet.

Wel heb je natuurlijk recht op een goed product en de wet stelt zelfs dat je dit recht hebt voor de levensduur van een product. Is jouw product niet in orde en komt dit niet door eigen gebruik, dan kun je de verkoper hierop aanspreken. Je hebt dan namelijk recht op kosteloos herstel of vervanging van het product. Dit ongeacht of de garantie is verstreken.

Wel geldt dat de garantie (verkopers-, fabrieks- of wettelijke garantie) ingaat op het moment van de aankoop. Meer informatie over je rechten als consumenten kun je lezen op onze website. Zie hiervoor de link: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn.
Reputatie 7
Badge +6
Is eigenlijk ook niet logisch , maar niks aan te doen. Dit betekent in de praktijk , dat als een product gewoon niet deugt en naderhand ook niet verbeterd is je uiteindelijk toch nog een strop hebt. Dat voelt absoluut als oneerlijk.
Als de garantie opnieuw ingaat voor elk kwalitatief slecht product met goede garantieafhandeling, heb je dus in feite levenslang garantie. Dat geldt dan dus niet voor producten van goede kwaliteit met goede garantieafhandeling. Die worden niet vervangen binnen de termijn. Lijkt me niet echt logisch.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @MarianneW,

Ik ben erg benieuwd of je iets hebt aan de gegeven antwoorden.
Laat je het ons ook weten wanneer je nog meer vragen hebt?
Reputatie 7
Hypothese: mijn koffieautomaat geeft na zes maanden de geest, zijn voorganger, precies dezelfde, overleed na bijna elf jaar. Mijn nieuwe apparaat kan niet worden gerepareerd, er is iets geks met het ding aan de hand. Ik wil toch weer zo'n zelfde want hij is erg prettig in het gebruik. Ik mag een ander apparaat uitzoeken. Ik zie een zelfde apparaat en dat heeft een mogelijkheid meer en bovendien past de kleur beter bij mijn keuken, ik moet E 75 bijbetalen.

Hoe zit het dan met de garantie? Het is een vervanging.
Reputatie 7
Badge +6
logisch is het niet , maar het antwoord staat hierboven al. Ook al heb je ter vervanging in de garantietijd een nieuw product gekregen , de garantie stopt als de garantietijd van het oorspronkelijke product voorbij is. Dat je ook daarna nog rechten hebt , is heel leuk maar in de praktijk wordt daar zelden in tegemoetgekomen.
Reputatie 7
Nee E.T. W, ik heb een bedrag bijbetaald voor een nieuw apparaat, volgens mij verandert dat de zaak.
Reputatie 7
Badge +6
Is wel een verschil , maar ben bang dat het niet uitmaakt. Het is en blijft toch het vervangingsproduct.
Reputatie 7
Als ik één dezer dagen in de buurt ben van een winkel die huishoudelijke artikelen verkoopt ga ik het voor de gein even vragen. Ik zie het gezicht van zo' n zeventienjarige puber, dat is volgens mij de gemiddelde leeftijd van het personeel van Blokker, al voor me.
Reputatie 7
Badge +6
Grote kans dat ze hetzelfde zeggen als ik of ze verwijzen je naar het hoofdkantoor van Blokker voor een antwoord. Ben benieuwd.
Reputatie 7
Ik denk het laatste ETW, bel maar met het hoofdkantoor. Dat kan ik morgen natuurlijk ook meteen doen, ik word nu een beetje nieuwsgierig.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Wat lees ik nu?
U gaat toch geen 17-jarige pubertjes pesten hè?🤔
Reputatie 7
Ekokok, ik noem het uitdagen, ik doe alleen maar een beroep op hun intelligentie, meer niet. 🤓
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Ok, misschien kan een beetje weerbaarheid oefenen op boze vrouwen van middelbare leeftijd of iets hoger geen kwaad voor hen. ☺️
Reputatie 7
Dat zal ze zwaar tegenvallen. Ik maak me nooit kwaad als ik in gesprek ben, als ik ergens kwaad over ben klim ik in de pen, dan kan ik mijn grieven op een rijtje zetten zonder door mijn opponent in de rede te worden gevallen met de bedoeling me van mijn apropos te brengen. Door dingen op een bepaalde manier te formuleren kun je iemand bij voorbaat de wind uit de zeilen nemen. Bij ambtenaren werkt dat erg goed.
Reputatie 7
Badge +6
Precies ! Daarom doe ik ook liever aan mailen dan bellen . Dan kunnen we ook later nog zien wat we geschreven hebben en wat het antwoord was. Wie dat vaak doet zal ook ervaren hebben , dat velen niet kunnen lezen , getuige het antwoord wat we soms krijgen........Of zou dat opzet zijn ????

Reageer