geschil met Apple over in game aankoop

  • 14 February 2021
  • 1 reactie
  • 73 Bekeken

Badge

Ik heb deze vraag reeds uitstaan bij tweakers, iemand raadde aan het ook hier te plaatsen. Hoe meer advies hoe beter 🙂 Bij deze mijn verhaal. Ik hoor graag jullie advies.

 

k heb dus een geschil met Apple en dit betreft een in-app aankoop. Ik zal hier het verhaal zo compleet mogelijk schetsen en hoor dat graag jullie advies.

Ik heb een dochter die helemaal gek is van een spelletje Toca World. Ikzelf begrijp werkelijk niet wat er zo leuk aan is, maar dat staat hier verder los van. Dit spel laat zich het best vergelijken met een digitaal poppenhuis of eigenlijk een digitale poppenwereld met verschillende poppenhuizen.
Die wereld kan je d.m.v. in app aankopen verder uitbreiden.

Van deze uitbreidingen hebben we er reeds een 4 tal aangeschaft. Kleine uitbreidingen van € 2,- a € 3,-. Op een gegeven moment kwam er de vraag of ze a.u.b. het mega pakket mocht kopen (van eigen zakgeld).
Dit ging om een bedrag van € 59,99, heel veel geld maar dan kreeg je ook de hele wereld. Initieel was ik hier op tegen. € 60,- voor een uitbreiding op een spelletje. Echter ben ik hier van teruggekomen aangezien zij er heel veel plezier aan beleeft en al een hele lange tijd.
Dus in die context dacht ik wat maakt het nou uit of ik 60 euri uitgeef aan een Nintendo Switch spel of Lego Friends of dit.
Kortom ik ben gezwicht.

Ik heb de aankoop gedaan, en het geluk was van korte duur. Het bleek dat de 1e generatie iPad Air van mijn dochter dit spel niet kon draaien. De game was met deze uitbreiding te zwaar, waardoor deze keer op keer crasht als je ook maar iets probeert te doen.
Om uit te sluiten of het aan de oude iPad lag, of dat deze uitbreiding überhaupt instabiel was, wilde ik deze op de iPad van mijn vriendin zetten welke een 6e generatie gewone iPad is.
Voor de mensen die bekend zijn met het aankoop systeem van Apple weten dat dit een beetje bijzonder is.
Indien je namelijk een aankoop op je account hebt gedaan, dan mag je deze kosteloos op een ander apparaat zetten als dit maar onder hetzelfde account gebeurd. Zover is dat niet raar.
Het probleem is echter dat je dit initieel niet ziet. Het lijkt alsof je het nogmaals moet aanschaffen en pas op het einde zegt Apple dan: "Je hebt dit al aangeschaft, wil je het gratis nog een keer downloaden?".

Dit heb ik al vaker gedaan dus ik heb ondertussen vertrouwen in dat systeem. Dit keer pakte het echter anders uit.
Ik zag dat dezelfde uitbreiding hier € 69,99 kostte en heb eerst gekeken hoe dit komt en of het wel om precies hetzelfde product gaat.
Wat bleek? Toca World houd rekening met eerder aangeschafte paketten en berekend dit als korting op het mega pack, erg netjes.
Gerustgesteld dat het om hetzelfde product gaat en het prijsverschil te verklaren was doordat de eerder aangeschafte uitbreidingen niet op de iPad van mijn vriendin zijn gezet, wilde ik deze dus opnieuw downloaden.
Tot mijn grote schrik deed ik echter een nieuwe aankoop!

Goed ik ben dus € 130,- verder en ik heb een spel dat niet functioneert op de iPad van mijn dochter. Voor die € 70,- heb ik alleen maar kunnen constateren dat het inderdaad word beperkt door de verouderde hardware en niet zozeer door het spel zelf.

Ik maakte me echter nog geen zorgen want Apple biedt de mogelijkheid tot restitutie. Deze heb ik dus aangevraagd voor beide (eigenlijk 1) producten.

Twee dagen later kreeg ik een mail, dan mijn restitutie verzoeken waren afgewezen!

Ok, bij het eerste restitutie verzoek, kan je eigenlijk niks aangeven, dus men wist niet de exacte reden van mijn verzoek.
Apple biedt de mogelijkheid het restitutie verzoek opnieuw in te dienen en dit keer mocht ik wel aangeven waarom ik dacht in aanmerking te komen voor restitutie.

Ik was op dit moment nog steeds optimistisch, ik heb immers het recht aan mijn zijde toch? Ik bedoel, je hoeft niet te betalen voor een product dat niet functioneert. En je hoeft al helemaal niet dubbel te betalen.

Maar goed, je voelt hem al aankomen. Twee dagen later volgde er een update: restitutie afgewezen!
Heropenen was ook niet meer mogelijk. De reden die men gaf vraag je? Goede vraag! Die geeft men niet, schijnbaar zijn ze mij totaal geen verantwoording schuldig over waarom men meer recht heeft op die 130 euro dan ikzelf.

Nou goed dan gaan we maar bellen met Apple support. Als ik een medewerker aan de lijn krijg en deze het verhaal kent, dan betalen ze mij uiteraard wel terug want er is schijnbaar iets in het process niet helemaal lekker gegaan.

Het eerste wat ik te horen kreeg is dat het systeem volledig automatisch was en dat er in dit soort gevallen niets meer aan gedaan kan worden.
Dat laatste gaat er bij mij niet in, en ik geloofde ook niet dat dit zou gebeuren.
Na aandringen werd mijn zaak geëscaleerd na een senior. Dit draaide echter op hetzelfde uit. Niemand kon mij vertellen wat de reden was, anders dan verwijzen naar de Terms.

Ik zit met een extreem onbevredigd gevoel. Gevoelsmatig kan het helemaal niet wat Apple hier flikt. Ik bedoel als consument heb ik toch het recht op een goed werkend product?
Daarnaast vind ik het bijzonder dat men door een technische verkeerde keuze het dus mogelijk is twee keer voor 1 product te betalen. Ik bedoel hoe moeilijk is het om een bepaald product een ID te geven en dat ID te koppelen aan een account.
Het is belachelijk dat een ID voor een product veranderd als je koring hebt gekregen.
En als laatste vind ik het heel erg jammer dat men zo arrogant is dat ze vinden dat een consument niet eens recht heeft op een reden?

Is er nog iets dat ik kan proberen om mijn gelijk te halen?
Heb ik hier een punt of zie ik het gewoon helemaal verkeerd?
Al jullie tips/comments zijn welkom!


1 reactie

Badge +8

Zijn er Communityleden met vergelijkbare ervaringen? :slight_smile:

Reageer