Ik had een bestelling gedaan bij een webshop. 3 artikelen bij 3 verschillende verkopers. 1 pakketje paste door de brievenbus. Alles inclusief verzendkosten en netjes online betaald. De pakketjes zijn bezorgd op 9 november jl. Rond 11 november ontvang ik een kaart van post.nl “Oeps, te weinig postzegels ……” met het verzoek 10,56 euro portokosten te betalen.
Nu de stappen, die gevraagd werden:
- Ik word verwezen naar de pagina post.nl/portokosten
- Ik type dat in en verandert de site ongevraagd naar jouw.post.nl/porto Mijn alertheid is opeens hoog. Is dit een nepsite? Nee, beoordeel ik na 3 maal intypen 1e adres.
- Ik zie iets wat lijkt op het kaartje … Oeps, te weinig postzegels
- Er wordt gevraagd een keuze te maken: brief of pakket. Ik weet dat niet, daar ik 2 pakketjes en een brievenbuspost (is dit brief of pakket?) heb ontvangen. Ik doe een poging: pakket. Het volgende wordt gevraagd:
- Vul de barcode (begint bijvoorbeeld met 3S) en postcode in
- Op het ontvangen kaartje Oeps is echter sprake van een betaalcode (17 tekens)
- Voor de barcode moet ik blijkbaar terug naar mijn bestellingen op de webshop
- Daar heet de code geen barcode maar een Track & Trace code (die begint met 3S en 15 tekens)
- Ik heb ettelijke combinaties van pakket, brief, postcode, barcode, betaalcode en track & tracé codes ingevuld. De wiskundige formule om te berekenen hoeveel mogelijkheden er dan zijn ontgaat mij (-:. Maar met het foutief intypen van hoofdletters, punten en spaties zijn de mogelijkheden oneindig. Maar ik zet mijn tanden er een uurtje in. Eind resultaat: “De combinatie van de postcode en de barcode klopt niet. Kan je het nogmaals controleren?”
- Ik kies om contact te zoeken/bezwaar te maken bij post.nl en verrassend ontvang ik in beeld de Tip: “houd het kaartje 'Oeps, te weinig postzegels…' bij de hand. Hierop staat de betaalcode die je moet invullen als je bezwaar wilt maken”
Nou ja zeg Ondanks mijn wil en tijd om eventueel te willen betalen, besluit ik uit te zoeken of ik moet betalen. Ik heb namelijk niet te weinig verzendkosten, postzegels, portokosten of porto betaald, maar de verkoper. Gelukkig hoef ik niet te betalen, want kom de volgende tekst tegen bij post.nl:
“Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend. Omdat het om belangrijke post kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat de ontvanger bereid is om te betalen voor het poststuk”
Enfin: Mogelijk gaat post.nl binnenkort staken. Ik besluit dat vandaag al te doen in mijn pogingen om te (willen) betalen en de verschillende begrippen en coderingen te willen begrijpen. Ik verwacht overigens binnenkort wel een (betaling)herinnering met dezelfde codes Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Ik mag overigens 11 postzegels op de kaart plakken om te betalen. Dat zal de simpelste manier zijn.