Beantwoord

Gratis actie zegels en retour

• 26 June 2021
  • 6 reacties
  • 103 Bekeken

Vandaag bij de webshop van Intertoys een bestelling gedaan met lego dozen. 

Deze opgehaald in een filiaal. Daarbij werd er op de bestelling gedwongen gratis zegels bijgeplaatst waar ik niet van kon wegklikken.

Na openen en inspecteren van één van de dozen blijkt de set toch niet voor mij.

Op de website geven ze aan ophaal bestellingen ge retourneerd moeten wordepn bij het ophaal filiaal.

Dus ik ben met de 2 dozen die ik wens te retourneren terug naar die wlinkel gegaan.

Daar aangekomen zeggen ze allereerst dat de doos nog dicht moet zijn.

Daarnaast eisen ze de zegels die gratis op de order waren gezet.

Mag dat?

Ik heb de zegels niet (meer).

Edit. Topic titel zou natuurlijk zegels moeten zeggen

icon

Beste antwoord door sandokanfirst 26 June 2021, 17:47

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik zou voorstellen dat je die zegels vergoedt. Ze kosten 0 euro dus hoef je ook maar 0 euro te betalen.

Maar interessanter is hier de vraag of Intertoys mag verlangen dat verpakkingen ongeopend en onbeschadigd zijn. Bij een aankoop in de winkel is dat duidelijk - de winkel mag dan zelf de voorwaarden bepalen voor ruilen of geld terug (tenzij het artikel niet deugdelijk is).

Waar het dus om gaat is of in dit geval de afkoelingsperiode (“herroepingsrecht”/”recht van retour”) en het probeerrecht bestaan zoals die gelden in het geval van koop op afstand. InterToys vindt duidelijk dat een product dat in de winkel is opgehaald niet onder Koop op Afstand valt:

”Bij een aankoop in de winkel gaat dat zoals je gewend bent: je gaat terug naar de winkel met je aankoop en de kassabon, zoekt een nieuw artikel uit en ruilt deze om bij de kassa. Ditzelfde geldt ook voor een bestelling die je op hebt gehaald in de winkel. … [...]

We kunnen alleen artikelen terugnemen die in een ongeopende verpakking zitten en opnieuw verkoopbaar zijn. Als een artikel geopend en gebruikt is, dan kan deze niet meer worden geruild.” (zie: https://www.intertoys.nl/shop/nl/intertoys/aankoop-ruilen, )

Mij lijkt dat deze regels van InterToys in strijd zijn met de wet en dat hun interpretatie niet strookt met de gangbare interpretatie. Naar mijn idee is het niet relevant of een artikel per post wordt verzonden of in de winkel wordt opgehaald. Wat telt is dat de aankoop heeft plaatsgevonden via een online medium (of de telefoon). Dan is er sprake van Koop op Afstand.

Dat klopt ja, er is betaakd voordat het product in de hand bekeken kon worden. Dus is het een koop op afstand.

Maar dan heb je de nog leukere vraag. "Bestel online, haal op en betaal in de winkel." 

Maar on topic. De kassa medewerker weigerde de dozen terug te nenen zonder de zegels. Wat is de volgende stap die ik kan doen?

Moet ik aangeven de gratis zegels te willen vergoeden bij mijn retour?

Het is een koop op afstand maar ik acht het niet redelijk de doos open te maken, dat doe je immers ook niet in de winkel. In dat geval zou je een redelijke vergoeding moeten betalen die bij een Lego bouwpakket denk ik zo rond de 15% zal liggen.

Reputatie 4
Badge +4

@A. Deen Bij een dozenschuiver zul je over het algemeen geen dozen openmaken - bij een zaak waar een verkoper de klant een beetje tegemoet wil komen zal de winkelier misschien zélf wel de doos openmaken om je te laten zien wat er in zit. Dat scheelt nogal van winkel tot winkel. 

Op zich staat je opmerking dat je in een winkel als InterToys geen dozen openmaakt als een paal boven water. Maar volgens mij biedt koop op afstand een paar speciale voordelen, waaronder dat “probeerrecht” (wat overigens niet in die termen beschreven staat in de wet). Daarom zal ik bijvoorbeeld, hoewel er een MediaMarkt bij me om de hoek zit, daar niet snel iets in de fysieke winkel kopen maar bestel ik het online en haal het dan in de winkel op. MediaMarkt hanteert andere voorwaarden voor dat soort online aankopen dan bij aankoop in de winkel, zoals het hoort. Ik heb inderdaad weleens apparatuur uitgepakt en uitgeprobeerd en als het niet beviel geretourneerd. (Overigens doe ik mijn uiterste best om niets te hoeven retourneren - ik bereid me goed voor en zorg dat ik bestel wat ik kan gebruiken, omdat ik het buitengewoon hinderlijk vind op een pakket te wachten en het dan weer terug te moeten brengen én vanwege milieu-aspecten).

Zo zit het volgens mij juridisch, ook al is de interpretatie van wat redelijk is als het gaat om uitproberen natuurlijk variabel. Als het plaatje op de doos een goed beeld geeft van de inhoud zou je kunnen stellen dat openmaken niet nodig is. Maar vaak geeft het ook helemaal geen goed beeld, omdat de afmetingen niet duidelijk zijn of de kleuren afwijken, etc. etc.

@Gebruiker16550015 Ik meende dat ik geheel on-topic was gebleven, omdat het hier m.i. gaat om retourrecht. Bij dat retourrecht hoort ook de clausule dat als er schade is ontstaan (in dit geval het ontbreken van -ongevraagde- zegels) de winkel daarvoor een vergoeding kan vragen, maar in geen geval het retour kan weigeren.

De intertoys medewerker stuurt me door naar algemene voorwaarden op hun website. Ik kan echter niets hierover vinden in hun voorwaarden.

@A. Deen Bij een dozenschuiver zul je over het algemeen geen dozen openmaken - bij een zaak waar een verkoper de klant een beetje tegemoet wil komen zal de winkelier misschien zélf wel de doos openmaken om je te laten zien wat er in zit. Dat scheelt nogal van winkel tot winkel. 

Ik vermoed dat u de laatste twintig jaar geen Legopakket heeft aangeschaft, die kunnen zo €200 kosten en zijn verzegeld en geen winkel staat je toe die te openen. Logische want je vind een berg onderdeeltjes waar je niets van kunt zeggen totdat je er iets van gebouwd hebt. Het gekijken van onderdelen in een Legosets is hetzelfde als het bekijken van de puzzelstukjes van een legpuzzel, ook niet toegestaan in geen enkele winkel.

Reageer