Gratis toestel: wat is de echte prijs?

  • 13 November 2014
  • 33 reacties
  • 2197 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Update 9 januari 2015

Uit onderstaande reacties blijkt wel dat we wel weten dat zo'n zogenaamd gratis toestel helemaal niet gratis is. Maar we moeten vervolgens zelf gaan uitrekenen wat het dan wel kost!

Dat moet stoppen!

Providers overtreden namelijk de wet als ze zeggen dat een toestel gratis is of €0 kost terwijl dat niet zo is. En ook als ze een deel van de toestelkosten verstoppen in een abonnement. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een toestel bij een abonnement Koop op afbetaling is. Daarom moet een provider je van tevoren moet vertellen hoeveel je in totaal gaat betalen voor het toestel.

Providers hebben al beterschap beloofd. Maar we houden ze in de gaten. En jij kunt ons daarbij helpen!

Zie jij een advertentie van een 'gratis'of '€0' smartphone?

Post hem hier!
Zo zorgen we samen dat het echt afgelopen is met verborgen toestelkosten!

Dit soort advertenties kennen we natuurlijk allemaal.
Sterker nog: er gaat geen dag voorbij zonder dat je er eentje onder ogen krijgt.
Klinkt als een mooie deal! Een Galaxy S4 Mini, helemaal gratis.
 

Update 18 december 2019
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees meer in ons nieuwsbericht.

Maar is gratis nou wel echt gratis? Kan jij achterhalen wat dit toestel kost? En hoe pak je dit aan?


33 reacties



Goed om te zien dat ook United Consumers de toestellen niet meer gratis vindt. Maar 'zonder bijbetaling' zegt idd nog niks over wat het toestel dan wel kost...

En ÉÉn klik verder wordt er zelfs honderden euro's korting gegeven op het toestel. Lijkt me ook niet helemaal te kloppen.





ja, maar op die pagina staat wel het toestelprijs vermeldt, en wat ik zo kan beoordelen zijn dat gebruikelijke inkoopprijzen of ex btw, want elders zijn losse toestellen duurder, zelfs apple.



En hoe zit met de garantie op de toestellen?

Als er iets hapert vinden ze altijd wel een deukje of krasje en sturen hem doodleuk terug met de melding valt buiten de garantie wegens stoot- of drukschade.

Een toestel gebruik je, dus altijd wel een kras. Een Galaxy van 7 maanden oud waar de schermverlichting het plots niet meer doet valt buiten de garantie omdat er een diepe kras op het scherm zit (geen scheur) Reparatie slechts € 220,-

Daar wordt ik zoooo boos over..

En ik sta machteloos!
ik heb sinds 29-05-2015 een abonnement afgesloten bij Vodafone. Een abonnement Red F voor 2 jaar met een 'gratis' iPhone6. Ik benal eventjes bezig met Vodafone vanwege dit en ze helpen me gewoon niet verder! Ik wil graag duidelijkheid hebben en die krijg ik niet van ze. Moet maar contactformulier invullen want Vodafone wil alles 'zwart op wit' hebben. Hierbij een foto van mijn contract!

Ik wil graag geholpen worden!

Helpen doen we graag maar, wat is je probleem?



ik heb sinds 29-05-2015 een abonnement afgesloten bij Vodafone. Een abonnement Red F voor 2 jaar met een 'gratis' iPhone6. Ik benal eventjes bezig met Vodafone vanwege dit en ze helpen me gewoon niet verder! Ik wil graag duidelijkheid hebben en die krijg ik niet van ze. Moet maar contactformulier invullen want Vodafone wil alles 'zwart op wit' hebben. Hierbij een foto van mijn contract!

Ik wil graag geholpen worden!



Geplaatst door DB92 op Sep 9, 2016.
Twee gevonden met een gratis toestel

https://www.mobiel.nl/smartphone/motorola/moto-c-plus/met-abonnement/hollandsnieuwe/hollandsnieuwe-1-jaar

https://telefoonabonnementen.mediamarkt.nl/nokia-2/zwart/abonnement?articles=1636+3111
Reputatie 7
Badge +6
Gewoon zelf een toestel kiezen uit de test van de bond en die bestellen bij een internetwinkel . Dan een sim-only abonnement wat past bij wat je wil en klaar is Kees . Simpel . Omdat ik alleen maar wil kunnen bellen en SMS-en mijn stokoude Nokia kuren krijgt heb ik nu een nieuwe besteld voor € 38,- en een abonnement zonder internet voor € 7,- per maand. Internetten doe ik wel op de laptop. Providers verkopen deze toestellen denk ik niet eens en ik ben er blij mee en het is heerlijk goedkoop.
Reputatie 7
Badge +7
Scherp, @Martijn1990, bedankt voor het delen!
Badge +8

:tada: Goed nieuws! De telecomaanbieders schikken in de rechtszaak over 'gratis' mobieltjes. De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Reageer