Update 9 januari 2015
Uit onderstaande reacties blijkt wel dat we wel weten dat zo'n zogenaamd gratis toestel helemaal niet gratis is. Maar we moeten vervolgens zelf gaan uitrekenen wat het dan wel kost!
Dat moet stoppen!
Providers overtreden namelijk de wet als ze zeggen dat een toestel gratis is of €0 kost terwijl dat niet zo is. En ook als ze een deel van de toestelkosten verstoppen in een abonnement. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een toestel bij een abonnement Koop op afbetaling is. Daarom moet een provider je van tevoren moet vertellen hoeveel je in totaal gaat betalen voor het toestel.
Providers hebben al beterschap beloofd. Maar we houden ze in de gaten. En jij kunt ons daarbij helpen!
Zie jij een advertentie van een 'gratis'of '€0' smartphone?
Post hem hier!
Zo zorgen we samen dat het echt afgelopen is met verborgen toestelkosten!
Dit soort advertenties kennen we natuurlijk allemaal.
Sterker nog: er gaat geen dag voorbij zonder dat je er eentje onder ogen krijgt.
Klinkt als een mooie deal! Een Galaxy S4 Mini, helemaal gratis.
Â
Update 18 december 2019
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees meer in ons nieuwsbericht.
Maar is gratis nou wel echt gratis? Kan jij achterhalen wat dit toestel kost? En hoe pak je dit aan?