Gratis toestel: wat is de echte prijs?

  • 13 November 2014
  • 33 reacties
  • 2197 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Update 9 januari 2015

Uit onderstaande reacties blijkt wel dat we wel weten dat zo'n zogenaamd gratis toestel helemaal niet gratis is. Maar we moeten vervolgens zelf gaan uitrekenen wat het dan wel kost!

Dat moet stoppen!

Providers overtreden namelijk de wet als ze zeggen dat een toestel gratis is of €0 kost terwijl dat niet zo is. En ook als ze een deel van de toestelkosten verstoppen in een abonnement. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een toestel bij een abonnement Koop op afbetaling is. Daarom moet een provider je van tevoren moet vertellen hoeveel je in totaal gaat betalen voor het toestel.

Providers hebben al beterschap beloofd. Maar we houden ze in de gaten. En jij kunt ons daarbij helpen!

Zie jij een advertentie van een 'gratis'of '€0' smartphone?

Post hem hier!
Zo zorgen we samen dat het echt afgelopen is met verborgen toestelkosten!

Dit soort advertenties kennen we natuurlijk allemaal.
Sterker nog: er gaat geen dag voorbij zonder dat je er eentje onder ogen krijgt.
Klinkt als een mooie deal! Een Galaxy S4 Mini, helemaal gratis.
 

Update 18 december 2019
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees meer in ons nieuwsbericht.

Maar is gratis nou wel echt gratis? Kan jij achterhalen wat dit toestel kost? En hoe pak je dit aan?


33 reacties

Badge +8

:tada: Goed nieuws! De telecomaanbieders schikken in de rechtszaak over 'gratis' mobieltjes. De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

United Consumers maakt nu reclame met de tekst "zonder bijbetaling" gestickerd over de mobieltjes, altijd meer dan 1 produkt afbeelden, ook zo'n nare neuromarketing tactiek, alsof mensen daar niet doorheen kijken, dat soort truuckjes werkt misschien goed bij impulse aankopen, maar niet bij een gsm abonnement, ik mag hopen dat de gemiddelde consument daar wel een avondje met de vergelijkers voor uittrekt.


Goed om te zien dat ook United Consumers de toestellen niet meer gratis vindt. Maar 'zonder bijbetaling' zegt idd nog niks over wat het toestel dan wel kost...

En ÉÉn klik verder wordt er zelfs honderden euro's korting gegeven op het toestel. Lijkt me ook niet helemaal te kloppen.





ja, maar op die pagina staat wel het toestelprijs vermeldt, en wat ik zo kan beoordelen zijn dat gebruikelijke inkoopprijzen of ex btw, want elders zijn losse toestellen duurder, zelfs apple.



okay, eentje die wel bijna gratis is dan, een hollandsenieuwe budget 175bel/sms met huawei p7 voor 5+9 euro per maand, dat maakt na 2 jaar 336 euro, maar huawei geeft een cashback van 50 euro, dat maakt de totaalprijs 286, de losse verkoopprijs is 10 euro meer. goed los kun je het volgens tweakers elders voor 279,- kopen, maar het geen slechte deal.



http://www.belsimpel.nl/huawei/huawei-ascend-p7-white/overzicht#aanb_14964_15028
Losse verkoop in de winkel betaald u het toestel + de simkaart samen, waar per winkel de prijs doet verschillen.
Als men bij een proviader op mobiele artikelen vermelden bij een abonnement waar gratis een mobiel bij is.Zal de consument dit moeten waar nemen, maar houdt wil in de gaten of het abonnement wel goed doet kloppen waar uw gegevens juist is en of het bij bestelde mobiel de juist is. Want daar wijkt nog wel eens af per mobiele proviader.
United Consumers adverteert nog steeds met gratis toestellen: https://www.unitedconsumers.com/gsm/
Op de website van United Cconsumers worden een heel stel toestellen als "gratis" aangeboden:

https://www.unitedconsumers.com/gsm/




@V. van Herwijnen

En wat kost het abonnement wat bij deze telefoon zit? Misschien is dat in simonly vorm (veel) goedkoper.

Zo ja, dan betaal je toch nog meer dan die €168 voor je telefoon.



het abonnement en de simonly zijn precies gekijk, betreft 300 bel/sms en 500 mb voor € 12, /mnd, voor 24 mnd bij Ben
de Samsung S4 mini aangeschaft met een abonnement waarbij de prijs van de telefoon € 7, per maand is. Omgerekend komt dat neer op € 168, voor 24 maanden wat duidelijk goedkoper is dan de telefoon los te kopen.
En hoe zit met de garantie op de toestellen?

Als er iets hapert vinden ze altijd wel een deukje of krasje en sturen hem doodleuk terug met de melding valt buiten de garantie wegens stoot- of drukschade.

Een toestel gebruik je, dus altijd wel een kras. Een Galaxy van 7 maanden oud waar de schermverlichting het plots niet meer doet valt buiten de garantie omdat er een diepe kras op het scherm zit (geen scheur) Reparatie slechts € 220,-

Daar wordt ik zoooo boos over..

En ik sta machteloos!
Helpen doen we graag maar, wat is je probleem?



ik heb sinds 29-05-2015 een abonnement afgesloten bij Vodafone. Een abonnement Red F voor 2 jaar met een 'gratis' iPhone6. Ik benal eventjes bezig met Vodafone vanwege dit en ze helpen me gewoon niet verder! Ik wil graag duidelijkheid hebben en die krijg ik niet van ze. Moet maar contactformulier invullen want Vodafone wil alles 'zwart op wit' hebben. Hierbij een foto van mijn contract!

Ik wil graag geholpen worden!



Geplaatst door DB92 op Sep 9, 2016.
Reputatie 2
Badge +3


Mijn telefoon begaf het en ik mocht mijn sim only abonnement overzetten naar een abonnement met telefoon. Ik heb de hoogste prijs betaald voor de telefoon (zo'n 500 euro) en blijf elke maand hetzelfde betalen als bij sim only. De telefoon die ik heb gekocht is 800 euro zonder abonnement. Fikse korting dus terwijl ik maandelijks niet meer betaal. Ik hoefde deze keer geen spreadsheet te gebruiken want Vodafone is erg transparant over hun nieuwe prijzen.





Klinkt als een goede deal Chantalv!

Ik moet toch nog wel aardig rekenen bij Vodafone. Maar ik kom er idd wel uit zonder spreadsheet. 😉

Overigens zou het helemaal niet erg zijn als Vodafone bij dit soort deals de totaalprijs van de telefoon laat zien.

Niks te verbergen!
Reputatie 2
Badge +3
@V. van Herwijnen

En wat kost het abonnement wat bij deze telefoon zit? Misschien is dat in simonly vorm (veel) goedkoper.

Zo ja, dan betaal je toch nog meer dan die €168 voor je telefoon.
Reputatie 2
Badge +3
Dat lijkt me inderdaad de handigste manier van berekenen, Chantalv!

Bij bovenstaand KPN-voorbeeld kom je dan op €276.

Niet bepaald gratis toch?
Reputatie 2
Badge +3
Linksom of rechtsom is dus wel te berekenen wat zo'n toestel nou kost.

Maar de tijd van de ingewikkelde berekeningen lijkt nu voorbij te zijn!

Providers overtreden namelijk de wet als ze zeggen dat een toestel gratis is of €0 kost terwijl dat niet zo is. En ook als ze een deel van de toestelkosten verstoppen in een abonnement. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een toestel bij een abonnement Koop op afbetaling is. Daarom moet een provider je van tevoren moet vertellen hoeveel je in totaal gaat betalen voor het toestel.

Providers hebben al beterschap beloofd. Maar we houden ze in de gaten. En jij kunt ons daarbij helpen!

Zie jij een advertentie van een 'gratis'of '€0' smartphone?

Post hem hier!

Zo zorgen we samen dat het echt afgelopen is met verborgen toestelkosten!
Reputatie 2
Badge +3


United Consumers maakt nu reclame met de tekst "zonder bijbetaling" gestickerd over de mobieltjes, altijd meer dan 1 produkt afbeelden, ook zo'n nare neuromarketing tactiek, alsof mensen daar niet doorheen kijken, dat soort truuckjes werkt misschien goed bij impulse aankopen, maar niet bij een gsm abonnement, ik mag hopen dat de gemiddelde consument daar wel een avondje met de vergelijkers voor uittrekt.







Goed om te zien dat ook United Consumers de toestellen niet meer gratis vindt. Maar 'zonder bijbetaling' zegt idd nog niks over wat het toestel dan wel kost...

En ÉÉn klik verder wordt er zelfs honderden euro's korting gegeven op het toestel. Lijkt me ook niet helemaal te kloppen.
Reputatie 2
Badge +3
En dan deze. Van Vodafone.



Een gratis iPhone 6!

Of toch niet? Nee, als je doorklikt zie je dat je €34 betaalt voor het abonnement en €20 voor het toestel. Dat is dus €480 over twee jaar. Maar goed, het staat er wel.

En de simonly dan? Die kost €21 per maand. €13 extra dus voor het toestel. En dat staat er niet…

Maal 24 maanden is €312. Plus die €480 is €792 in totaal.

En los koop je hem al voor €670. Best een dure grap dus.

Vodafone biedt ook nog wat extra keuze. Je kan ook €94,99 in ÉÉn keer betalen en €15 per maand. Of €179,99 en €10 per maand. En zo zijn er nog vier opties…

Chantalv: ben jij iemand die met Excel spreadsheets in de weer gaat om dit soort deals uit te pluizen? En zijn er anderen die dit doen?

Of beginnen jullie niet eens aan dit soort berekeningen?
Natuurlijk is een telefoon niet gratis. Je betaalt hem via je abonnement. Als je een telefoon los koopt betaal je een lager abonnement dan wanneer de telefoon erbij geleverd wordt.

Ga je de verschillen in prijs over twee jaar uitrekenen dan kom je ongeveer even duur uit. Bij sommige toestellen is het toestel meteen van jou en bij andere pas als je de laatste termijn (meestal 2 jaar) hebt betaald. Het loont wel om na afloop van je contract je telefoon te houden (als je er tevreden over bent) en een goedkoper contract (zonder de telefoon) af te sluiten. Je betaalt dan alleen je pakket bv, 300 belminuten en 500 Mb internet. Voor 100 sms-jes betaal je vaak maar ÉÉn euro per maand. Daar kun je op jaarbasis 120 sms-jes per jaar voor versturen als je dit onderdeel niet neemt. Veelal gebruik je dat niet omdat je vaker WhatsApp gebruikt.
het is onbegrijpelijk dat mensen zo naief wezen na het lezen van zo'n mislijdende advertentie 😠 het is volgensmij puur gericht op de jeugd al zou je hier wel beter van verwachten ik zit hier ook met een persoontje dat meent dat hij voorniets iet kan bekomen! het enige wat ik daar aan kan toevoegen is dat hij een autistiche achtergrond heeft, maar ja hij is volgens de wet volwassen en kan /moet zelf zijn beslissingen nemen. Daar zou de overheid eens een stokje voor moeten steken! dan zal het heelwat gedoe schelen voor menigeen.
Reputatie 7
Badge +6
Gewoon zelf een toestel kiezen uit de test van de bond en die bestellen bij een internetwinkel . Dan een sim-only abonnement wat past bij wat je wil en klaar is Kees . Simpel . Omdat ik alleen maar wil kunnen bellen en SMS-en mijn stokoude Nokia kuren krijgt heb ik nu een nieuwe besteld voor € 38,- en een abonnement zonder internet voor € 7,- per maand. Internetten doe ik wel op de laptop. Providers verkopen deze toestellen denk ik niet eens en ik ben er blij mee en het is heerlijk goedkoop.
Badge
Via Androidplanet, zie link, bieden diverse providers een gratis toestel aan. Voor het gemak alsnog direct de link.

http://www.androidplanet.nl/nieuws/4g-plus-wat-is-het/?utm_source=Android+Planet&utm_campaign=fe23fec216-nieuwsbrief-dagelijks&utm_medium=email&utm_term=0_8dbdd413b6-fe23fec216-207874917

Ook bij een toestelprijs van enkele euro's, zit er bij een toestel van honderden euro's is een deel van de prijs in het abonnement verwerkt. Dus niet alleen bij gratis betaal je meer voor het toestel dan de aanbieder je wil doen geloven. Er is nog geen aanbieder te vinden die duidelijk aangeeft wat het toestel je echt kost.
Volgens mij is de internetsnelheid bij de simonly abo's veeeeel lager, toch?
@Celine

Het zijn zo te berekenen: eerst vermenigvuldig je de maandelijkse kosten van het abonnement inclusief telefoon met het aantal maanden van de duur van het contract. Dat zijn de totale kosten van het abonnement inclusief mobiel. Vervolgens zoek je het vergelijkbare sim only abonnement erbij en vermenigvuldig je die maandelijkse kosten met het aantal maanden looptijd. De totale kosten van het sim only abonnement trek je af van de totale kosten van het abonnement met telefoon. De uitkomst is wat je bij de provider voor je mobiel betaalt. Bij een abonnement van twee jaar is het voor mij tot nu toe goedkoper geweest om de telefoon bij mijn abonnement te nemen. Maar dan zit je wel 2 jaar lang vast aan een provider en hoge abonnementskosten. In de huidige tijden weet je soms niet of je dat over een jaar nog kunt opbrengen.

Reageer