Consumentenbond.nl

Heeft de NS zorgplicht bij storing?

• 13 oktober 2019
  • 68 reacties
  • 1508 Bekeken

• Actieve deelnemer
  • 43 reacties
Ik had laatst een vliegreis donderdag 5 september vertrek v a Schiphol 16.20 u naar Stavanger Noorwegen geboekt.
Mijn vrouw en ik vertrokken met de rechtstreekse trein naar Schiphol Airport, vertrek Hengelo 12.12 u geplande aankomst Schiphol Airport 14.23 ( er was dus bijna 2 uur tijd voor vertrek)
Bij Deventer begon de trein al met een sukkeldrafje te rijden. Er werd in de trein omgeroepen dat de trein "vanwege een technisch mankement" langzaam moest rijden. Bij Apeldoorn werd de trein gestopt en liepen er wel 5 man om de trein heen om het mankement te verhelpen. Er was toen al ruim 1 uur vertraging
Uiteindelijk werd besloten dat de trein niet verder zou rijden. Alle inzittenden werden verzocht de trein via de deur in de eerst wagon te verlaten omdat de andere deuren niet open konden.
OP HET PERRON WERD GEEN OPLOSSING OMGEROEPEN, IEDER MOEST MAAR ZORGEN OP TIJD ZIJN VLUCHT TE HALEN!
Een meisje in de trein opperde dat we misschien de trein in Arnhem konden halen en vandaar een trein naar Schiphol. De trein naar Arnhem vertrok net voor onze neus!
Een vader met een mindervalide zoon moest ook zijn vliegreis halen en boekte een taxi. Wij hebben besloten samen die taxi te nemen om onze vlucht te halen, kosten € 75 per persoon
Ik een SMS naar Schiphol gestuurd en het KLM vliegtuig heeft 20 minuten op ons ouderen gewacht. HEEFT NS GEEN ZORGPLICHT ?

68 reacties

Het antwoord is nee maar dat wil niet zeggen dat iets dergelijks niet georganiseerd kan worden. Iedere schade valt te verzekeren als de omvang maar bekend is en de kans ingeschat kan worden. Zou u dan de prijs voor alle reizigers verhogen met een premie waarna iedereen bij vertraging zijn schade kan claimen of zou u willen dat mensen vooraf hun mogelijke schade zouden declareren waarna u alleen betaalt als u zich bewust wil verzekeren maar u vanwege de risicoselectie waarschijnlijk wel relatief flink zult moeten betalen?
Zoals u wel zult begrijpen moet "Arnhem" Amersfoort zijn, dat is een schrijffout van mij.

Ik neem aan dat NS wel tegen dergelijke gevallen verzekerd is. Zo niet dan blijft het nog schofterig gedrag.

NS HAD MEER ZORG EN AANDACHT VOOR HUN SPEELTJE DAN VOOR DE REIZIGERS DIE EEN VLIEGREIS MOESTEN HALEN!
KLM DEED HET BETER DOOR 20 MINUTEN TE WACHTEN!

Had NS niet binnen al die tijd dat ze met hun speeltje bezig waren iets kunnen regelen?
Reputatie 6
Badge +6
De NS stelt telkens druk doende te zijn de service, de zorg, de dienstregeling te verbeteren. Meestal bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling, maar snelheid en accuraatheid is weer heel wat anders.
Tegen alle problematiek is waarschijnlijk verzekeren mogelijk, maar zoals al gezegd het kost een koop geld en..... verzekeringen , die proberen eerst overal onderuit te komen.
De NS zou kunnen beginnen met klantvriendelijkheid en met goede communicatie.... maar we hebben het over de NS , net zoiets als de Post, hardleers.
Het is natuurlijk stijlloos wat bij u gebeurd is en dat u uw verbindingen niet kan halen. Een klacht deponeren is wel het minst, klacht op klachtenkompas e.d.
En wat betreft Zorgplicht, ik denk dat elke overheids of semi overheidsinstelling, en zeker vervoer een zorgplicht heeft. Maar hopelijk is het dan geen loze term. Ik zou nog even volhouden met klagen en hopen dat u wat bereikt, succes ermee, groeten Leo.
Klacht op klachtencompas is al gedeponeerd. NS heeft wel gereageerd op mijn voorstel om vertrek en aankomsttijd op station Zutphen aan te passen, daarvoor lof!
Maar voor de bovengenoemde actie heb ik geen goed woord over.
Onlangs was te lezen dat NS van plan is nog meer treinen in dezelfde tijd op hetzelfde spoor te laten rijden. Dat zal er zeker toe leiden dat er bij treinuitval nog minder te regelen valt en personeel nog meer stres krijgt.

Maar dat terzijde. Je mag aannemen dat de machinist van trein met "technisch mankement" bij Deventer al contact heeft opgenomen met de leiding. Had NS toen al niet maatregelen moeten nemen? In plaats daarvan heeft de trein zeer langzaam naar Apeldoorn gereden en hebben alle reizigers ook nog meer dan een half uur in een afgesloten treinstel opgesloten gezeten, de deuren waren op slot. WAAR IS DE ZORGPLICHT VAN NS?
Reputatie 7
Badge +6
In deze link over Concessie en Vervoerplan NS als je dan naar beneden scrollt tot de titel Vervoerplan zie je in de tweede zin het woordje "zorgplicht" staan. Verder naar onderen kun je het Vervoerplan 2019 downloaden. Misschien kan je daar wat in vinden of ze tekort hebben geschoten in hun zorgplicht.

Met 9292.nl zie ik dat er vanaf Apeldoorn in een uur tijd vier treinen naar Schiphol gaan met reistijd 1:09 of 1:21 uur:minuten. Was dat niet net zo snel geweest? Dan had je de kosten van een taxi niet gehad.

In mijn beleving is de beste zorg die de NS je had kunnen leveren die vier treinen. Voor mij had dat omroepen wat je dan moet doen niet gehoeven, ik was meteen naar het bord gelopen met de vertrekkende treinen. Dat omroepen had voor mij geen meerwaarde gehad. Bij vliegreizen nemen we minstens 4 uur eerder, kun je nog even lekker op Schiphol rondlopen.
Reputatie 4
Badge +4

Wellicht heb je recht op een vergoeding.
https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Wat ik ook raar vind, dat een zitplaats geen recht is bij de NS.
Ik ben van mening dat de overheid hier iets aan moet doen.
Mijn idee: ‘Is er geen zitplek in het OV betaal je half tarief’

Ja dat is ook raar, maar volgens NS heb ik geen recht op vergoeding omdat ik wél heb ingecheckt maar niet heb uitgecheckt en ook nog met Dalurenkaart vrije reis op pad was. Ik had mee r belang bij een oplossing om mijn vlucht te halen dan uit checken, dus ben met m;n 83 en vrouw 81 achter die man met mindervalide zoon aangerend om taxi en vlucht te halen

Reputatie 7
Badge +6

Beste heer en mevrouw Luiks, ik wist niet van uw leeftijd en ik vind inderdaad samen met u dat de NS voor uw situatie ook wat meer had kunnen doen dan u gewoon aan uw lot overlaten. Ik zou zelf ook een beetje meer of minder in paniek raken als ik door de vertraging mijn vlucht zou missen. Dat u dan niet eens in aanmerking komt voor een vergoeding omdat u door de omstandigheden niet hebt uitgecheckt vind ik ook heel onaardig. 

Ik kijk ook naar Omroep Max en daar zit een mevrouw die Ombudsman is voor Reizen. Misschien als zij in uw geval duiken dat ze dan dingen zien die niet door de beugel kunnen en dat ze u dan helpen. Uiteraard is Klachtenkompas al een goede plek om uw klacht neer te leggen. Maar hier is ook de website van het Meldpunt van Omroep Max met rechtsboven een knop Meld uw Klacht. U kunt dan een melding doen op hun forum of rechtstreeks mailen naar de redactie. Niet geschoten is altijd mis geschoten!

Reputatie 7
Badge +6

De meningen zijn verdeeld zie ik. Persoonlijk vind ik dat de NS wel wat meer moeite had kunnen doen ongeacht wat in hun voorwaarden staat. Met dergelijke ongein jagen ze mensen de trein uit lijkt me. En ja , ik weet het , met de auto kun je ook vertraging oplopen. 

Reputatie 6
Badge +6

Vo zover ik uit de diverse reacties begrijpt heeft de NS toch een zorgplicht. Zoals gezegd iedere overheidsinstantie of semi overheid heeft een bepaalde zorgplicht. En daar moeten ze dus iets voor doen. Welnu ze hadden dus veel meer kunnen en moeten doen.

Hetzelfde geldt voor recht op een zitplaats, uitzondering overmacht, maar voor een 80+ moet mne  toch het uiterste doen. Er zijn nog diverse links, oplossingen gegeven waar u terecht kan. Succes en groeten van Leo.

Anderen zijn er blijkbaar van overtuigd dat er een zorgplicht is maar ik lees nergens wat daar dan onder valt. Ik had de vraag naar die zorgplicht opgevat als een garantie dat u optijd op uw bestemming artiveert en die garantie bestaat volgens mij niet. Maar als die zorgplicht iets anders is, bijvoorbeeld dat ze u mee zullen nemen als er plek is in de trein, dan begrijp ik de relevantie niet van de vraag.

U heeft een taxi moeten nemen; welke verplichting is de NS nu niet nagekomen?

Nee kennerlijk zijn er meer mensen bij NS werkzaam die de relevantie van mijn vraag over zorgplicht van NS niet begrijpen. Daarom is het misschien voor reizigers uit Twente maar beter dat zij in het vervolg de gratis Schiphol bus naar Schiphol nemen? Of NS moet toch haar zorgplicht gaan begrijpen.

Ik heb hetzelfde meegemaakt opweg naar vliegveld Eindhoven. Toen er bij Dordrecht iemand voor de trein sprong en wij dus in Lombardijen stil stonden, als de sodemieter een taxi besteld maar dat gaat de NS niet voor je regelen en zoals ik ook al aangaf, als de NS dat soort kosten zou moeten vergoeden worden de kaartjes nog duurder. Het is sterk de vraag of de mensen dat willen/kunnen betalen en in het vervolg neem ik weer de auto als ik ga vliegen. Het openbaar vervoer is simpelweg het low cost product, het mag van de overheud niets kosten en dan doen ze het nog best heel aardig.

Ik herhaal mijn vraag maar eens anders ben ik bang dat wij in allerlei neven vragen terechtkomen die misschien ook wel belangrijk zijn maar niet de vraag zelf beabtwoorden of oplossen.
HEEFT NS GEEN ZORGPLICHT ?
Dat was dus mijn vraag. Je kunt daarbij aan ALLE passagiers die hun vliegtuig moeten halen denken
Maar ook aan OUDEREN EN MINDER VALIDEN.

Wat is hierop het antwoord? 

Vroeger had je een stadtions chef of zoiets die in dergelijke gevallen werd opgetrommeld maar alle extra service is wegbezuinigd, zo iemand zorgde er dan voor dat alle gestrande reizigers wisten hoe ze verder moesten. Kan dat niet meer?
( kost die eene man meer om passagiers op te vangen nou echt zo veel?)

WAT DOET NS ALS EEN TREIN PECH HEEFT VOOR DE GESTANDE PASSAGIERS, VOOR MINDER VALIEDEN EN OUDEREN?

IS HET NORMAAL DAT ER ZEKER 5 MAN OM HET GESTANDE TREINSTEL HEEN LOPEN OM HET “TECHNISCH MANKEMANT” OP TE SPOREN EN DAT NIEMAND MAAR DAN OOK NIEMAND ZICH OM DE REIZIGERS BEKOMMERD 
(die dan ook nog in het gestrande treinstel opgesloten zitten, hoeft daar  dan helemaal niets voor gedaan worden omdat dat te duur is ?) 
Hoop dat mijn vraag nu bij alle instanties doordringt.

PS ik hoef geen geld terug maar zou het heel fijn vinden als op deze vraag een medemenselijk antwoord komt

@Luiks 

Het is mij nog steeds onduidelijk uit welke concrete verplchtingen die zorgplicht dan nu bestaat. Of wilt u juist overleggen hoe zo'n zorgplicht er voor de NS dan uit zou moeten zien omdat hij juist nog niet bestaat?

Ja misschien moet er op hoog niveau overlegd worden met mensen die niet alleen in cijfertjes denken, misschien iets voor het parlement? Net als toen over punctualiteit? 
Het zou toch een heel grote stap voorwaarts zijn als daar een eenduidige afspraak over gemaakt wordt!
Volgens mij hoeft het toch niet zoveel geld te kosten als je met een menselijke maat meet?
Een mannetje meer die goed geinformeerd is bij dergelijke storingen

Ja misschien moet er op hoog niveau overlegd worden met mensen die niet alleen in cijfertjes denken, misschien iets voor het parlement? Net als toen over punctualiteit? 
Het zou toch een heel grote stap voorwaarts zijn als daar een eenduidige afspraak over gemaakt wordt!
Volgens mij hoeft het toch niet zoveel geld te kosten als je met een menselijke maat meet?
Een mannetje meer die goed geinformeerd is bij dergelijke storingen

Ik snap wat u van een “betere NS dan vandaag” verwacht en dat is het ophogen van het serviceniveau. Een mooie wens maar dat gaat wel gewoon geld kosten. Ook weer een kwestie van keuzes en daar hebben we inderaad een parlement voor. De overheid staat net voor de keuzes miljarden in het spoor te stoppen om een totaal infarct van het spoor in 2025 te voorkomen dus wie weet kunnen ze nog wat extra geld uittrekken om meer service te verlenen.

He he eindelijk valt het kwartje, het gaat dus om een BETERE NS, daar zijn we het toch wel met z'n allen over eens . 

GEWOON NIET ALLEEN TECHNISIE NAAR EEN KAPOTTE TREIN STUREN MAAR OOK IEMAND DIE INSTRUCTIE EN ANTWOORDEN OP VRAGEN VAN EN AAN GESTRANDE REIZIGERS KAN GEVEN

iK WIL NIET NEGATIEF ZIJN, DAAR HEEFT NIEMAND WAT AAN, MAAR HOE KUNNEN WE GOED NOG BETER MAKEN?

JULLIE HEBBEN MOOIE TREINSTELLEN MET RUIME INSTAP DEUREN, DAT IS VÉÉL BETER DAN IN VEEL BUITENLANDSE TREINEN

Reputatie 7
Badge +6

Ik stel me zo voor dat de hoofdconducteur die zorg dan kan leveren door via de omroepinstallatie in de trein de passagiers te informeren. Dat gaat denk ik het snelst, want 150 mensen allemaal individueel aanspreken kost teveel tijd. Zodra de trein dan op het station staat kan die conducteur zijn boodschap herhalen via de omroepinstallatie op het perron. En tegelijk staat er een andere conducteur op het perron duidelijk zichtbaar als aanspreekpunt. Zo een gids op elk station zou dan niet hoeven want die staat meestal duimen te draaien. 

Dat lijkt mij een goed uitvoerbaar plan. Duimendraaien en uit de neus eten hebben we niks aan.
Omroepen zoals jij voorstelt en een conducteur als aanspreekpunt op het perron is helemaal supper!
Reizigers voelen zich dan niet meer in de steek gelaten. Daar wordt ik blij van en als we dat met z'n allen voor elkaar kunnen krijgen wat is dan die 4 X € 75 die we daar voor uit hebben moeten geven?

Reputatie 4
Badge +4

NS staat voor ‘No Service’.

Zo ziet de trein bij de oosterburen er uit.
Of die lelijker is,  dat is smaakverschil.
Ik ken iemand die ooit gestrand is daar, kon op kosten van de DB met een taxi.
Zo kan het ook.

Zo rijk bedeeld zijn wij Nederlanders niet, dat weet jij ook wel. Ons bint zuunig, dat lees jij ook op deze reacties

NS betekend: NO SERVICE, o als ik dat geweten had was ik niet met NS gereisd!

:joy:

Reputatie 4
Badge +4

De NS heeft ook afdankertjes van de DB in gebruik.
Heb het 1 keer gehad, dat ik in zo'n wagon terecht kwam.
Ik ben niet zo'n trein reiziger.

Waar het om gaat is dat ik, dat wij van mening zijn DAT NS ZORGPLICHT ten opzichte van de reiziger die zij hun diensten aanbieden heeft. DEZE PLICHT HOUDT NIET OP BIJ HET IN STAND HOUDEN VAN HET MATERIEEL “HUN SPEELTJES”.
ZIJ HADDEN IN GENOEMD GEVAL MEER ZORG VOOR HET MATERIEEL DAN VOOR DE MENS EN DAT IS EEN VERKEERDE ONTWIKKELING

Het is een zelfde ontwikkeling  als eerst bij de Belastingdienst die alle digibeten wilde verplichten om alle post digitaal te ontvangen. Het is goed dat we met de technische ontwikkelingen en mogelijkheden mee gaan, maar we moeten niet de mens voorbij zien want dan krijgen wij een onmenselijke situatie….

Reageer