Consumentenbond.nl

Heeft de NS zorgplicht bij storing?

  • 13 oktober 2019
  • 68 reacties
  • 1597 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
  • Nieuwe deelnemer
  • 115 reacties
Ik had laatst een vliegreis donderdag 5 september vertrek v a Schiphol 16.20 u naar Stavanger Noorwegen geboekt.
Mijn vrouw en ik vertrokken met de rechtstreekse trein naar Schiphol Airport, vertrek Hengelo 12.12 u geplande aankomst Schiphol Airport 14.23 ( er was dus bijna 2 uur tijd voor vertrek)
Bij Deventer begon de trein al met een sukkeldrafje te rijden. Er werd in de trein omgeroepen dat de trein "vanwege een technisch mankement" langzaam moest rijden. Bij Apeldoorn werd de trein gestopt en liepen er wel 5 man om de trein heen om het mankement te verhelpen. Er was toen al ruim 1 uur vertraging
Uiteindelijk werd besloten dat de trein niet verder zou rijden. Alle inzittenden werden verzocht de trein via de deur in de eerst wagon te verlaten omdat de andere deuren niet open konden.
OP HET PERRON WERD GEEN OPLOSSING OMGEROEPEN, IEDER MOEST MAAR ZORGEN OP TIJD ZIJN VLUCHT TE HALEN!
Een meisje in de trein opperde dat we misschien de trein in Arnhem konden halen en vandaar een trein naar Schiphol. De trein naar Arnhem vertrok net voor onze neus!
Een vader met een mindervalide zoon moest ook zijn vliegreis halen en boekte een taxi. Wij hebben besloten samen die taxi te nemen om onze vlucht te halen, kosten € 75 per persoon
Ik een SMS naar Schiphol gestuurd en het KLM vliegtuig heeft 20 minuten op ons ouderen gewacht. HEEFT NS GEEN ZORGPLICHT ?

68 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Ben het dit keer met u eens

Reputatie 7
Badge +4

beste luiks, laten we er maar over ophouden voordat het te persoonlijk wordt, o nee, te laat ;-)

Reputatie 3
Badge +1

Dit is iets wat een van de deelnemers schreef. :

“Wel of geen zorgplicht ? Dat weet ik niet . Echter , het zou de NS sieren als ze bij een storing de reizigers altijd goed zouden informeren en zorgen dat er altijd medewerkers aanwezig zijn om mensen te informeren wat te doen als ze het zelf even niet meer weten . Ik hoor al jaren reizigers  klagen dat dat lang niet altijd goed gaat . Even duidelijk omroepen wat er mis is en wat de alternatieven zijn en een paar medewerkers aanwezig voor hulp ter plaatse is echt geen dure luxe.  Die drommen medewerkers waar Stroeve het over heeft zijn mij nooit opgevallen . Meer ga ik er niet over zeggen omdat de toon van sommigen me niet bevalt “. 

Deze deelnemer heeft dus gesnapt waar het om gaat. Ik ga er ook mee stoppen of herhalen wat sommige deelnemers wél gesnapt hebben

Reputatie 3
Badge +1

beste luiks, dat is niet concreet, je blijft dat ene zinnetje maar herhalen.

normaal gesproken wemelt het op het station van ns medewerkers die het spoorboekje uit hun hoofd kennen, ook de app weet alles

Raar dat ik er dan echt niet een gezien heb. Ja u doet uw naam eer aan het gaat er inderdaad stroef bij u in dat mensen niet 100% door robots zijn te vervangen. Er is zo iets als een menselijke maat.
Als u het nog niet snapt laat het dan maar zitten, fijne avond verder

Reputatie 7
Badge +6

Wel of geen zorgplicht ? Dat weet ik niet . Echter , het zou de NS sieren als ze bij een storing de reizigers altijd goed zouden informeren en zorgen dat er altijd medewerkers aanwezig zijn om mensen te informeren wat te doen als ze het zelf even niet meer weten . Ik hoor al jaren reizigers  klagen dat dat lang niet altijd goed gaat . Even duidelijk omroepen wat er mis is en wat de alternatieven zijn en een paar medewerkers aanwezig voor hulp ter plaatse is echt geen dure luxe.  Die drommen medewerkers waar Stroeve het over heeft zijn mij nooit opgevallen . Meer ga ik er niet over zeggen omdat de toon van sommigen me niet bevalt . 

Reputatie 7
Badge +4

beste luiks, dat is niet concreet, je blijft dat ene zinnetje maar herhalen.

normaal gesproken wemelt het op het station van ns medewerkers die het spoorboekje uit hun hoofd kennen, ook de app weet alles

Reputatie 3
Badge +1

Ik had het meer concreet moeten samenvatten in het beginbericht zoals ik dat aan het eind ook wel heb gedaan. Concreet: NS heeft de zorgplicht om niet alleen technisch personeel maar ook een mens te sturen die de mensen verder kan informeren en vragen kan beantwoorden

Reputatie 2
Badge +2

U gaat maar door over die zorgplicht, maar zegt zelf nergens wat u eronder verstaat. Had een NS-medewerker u een arm op de schouder moeten leggen? Had NS een helikopter moeten inzetten om u met gezwinde spoed op Schiphol af te leveren? Maak het eens concreet.

In uw openingspost (ik heb het speciaal even nagekeken), geeft u nergens aan dat u moeilijker kan reizen omdat u uw leeftijd uw parten speelt. U vermeldt niets over ouderdom. Het valt mij op dat nu u tegengas krijgt en weinigen het met uw eens zijn, u ‘de leeftijdskaart’ trekt, in een ultieme poging toch nog wat sympathie te kweken voor uw geklaag. Niet sterk. Ik zie niet in waarom wij het extra erg moeten vinden voor u, omdat u 83 bent.

Reputatie 3
Badge +1

De NS doet niet aan leeftijd discriminatie.
U word net zo behandeld als de jongere passagiers.

Dat zou leuk zijn dan gaan ze voor alle passagiers zorgplicht krijgen

Ik stop nu met antwoorden omdat degene die het wil snappen wel snapt en de anderen het toch nooit gaan snappen voor ze misschien oud worden
Het ging dus om de vraag Heeft NS zorgplicht voor mensen die zij vervoeren, of kan er geregeld worden dat er een menselijk aanspreekpunt bij storing is? 
NS zou op die manier wat klantvriendelijker worden.

 

Reputatie 6
Badge +5

De NS doet niet aan leeftijd discriminatie.
U word net zo behandeld als de jongere passagiers.
 

Reputatie 3
Badge +1

ik zou graag op een leuke manier oud en wijs worden, ik hou niet zo van schreeuwen

ik zou graag op een leuke manier oud en wijs worden, ik hou niet zo van schreeuwen

Dat wens ik u van harte toe en dat u niet slecht horend wordt want dan moet ik weer schreeuwen en daar hebt u zo'n hekel aan. Fijne dag verder!

ik zou graag op een leuke manier oud en wijs worden, ik hou niet zo van schreeuwen

 

Waar het om gaat is Heeft NS zorgplicht niet alleen voor materieel maar ook voor de mens

Reputatie 3
Badge +1

 

ik zou graag op een leuke manier oud en wijs worden, ik hou niet zo van schreeuwen

Dat wens ik u van harte toe en dat u niet slecht horend wordt want dan moet ik weer schreeuwen en daar hebt u zo'n hekel aan. Fijne dag verder!

Reputatie 7
Badge +4

ik zou graag op een leuke manier oud en wijs worden, ik hou niet zo van schreeuwen

Reputatie 3
Badge +1

Jammer E. B. F. Stroeve dat het kwartje bij u nog steeds niet gevallen is, het gaat hier niet om persoonlijk frustratie maar om bescherming van personen die dat nodig hebben. Misschien wordt u hopelijk een keer oud en ook wijs genoeg om dat te begrijpen

Reputatie 7
Badge +4

en denk dat het kwartje weer heel erg teruggestuiterd is, Luiks voert hier een discussie die nergens over gaat anders dan een persoonlijke frustratie, en dat is al vele malen aangegeven, maar blijkbaar stuiteren kwartjes. Went je tot Rover en/of de NS, maar val ons niet meer lastig met je eigen persoonlijke frustraties jegens NS. 

Reputatie 3
Badge +1

Ach ja beter laat dan nooit moet je maar denken, ik weet dat ik mij vaak een beetje ongelukkig kan uitdrukken, sorry.. Maar nu terug tot mijn vraag Heeft NS zorgplicht of niet?i

Ik ben van mening dat NS zorgplicht voor haar reizigers heeft of dat nu in de wet is vastgelegd of niet.
Als NS van mening is dat haar zorgplicht niet verder reikt dan rijdend materieel en borden dan moet dat veranderen.

@Luiks ik zie dat het kwartje EINDELIJK gevallen is.

Reputatie 3
Badge +1

Volgens Jan heeft NS Geen zorgplicht bij treinuitval, dat hebben volgens J alleen banken. Misschien wordt het dan eens tijd dat een rechter zich daar over buigt?
In betreffende geval werd er niets omgeroepen, ook niet in de trein dan alleen dat ie niet verder ging en is het volgens J maar zo dat de reizigers genoegen moeten nemen met de borden..

  1. Deen, wat een mooie preek. Het ging helemaal niet om de kosten van de taxi dat heb ik in een eerder bericht al duidelijk aangegeven. Waar het om gaat is dat er bij pech iemand  op het perron staat die de reizigers opvangt, vragen kan beantwoorden enzovoort.
    Maar misschien komt het wel door die balk dat je dat niet hebt mee gekregen?

Mij valt op dat eigenlijk niemand het met u eens is maar u zich daar slecht van bewust lijkt. Is dat het soort balk waar op op doelt?

Reputatie 6
Badge +3

Sorry dat de toon van mijn schrijven hier en daar wat sterk is aangezet maar ik merk dat het heel moeilijk tot de meesten boven komt waar het om gaat

Of dat ze het wel begrijpen maar het niet met U eens zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat de mensen hier door de titel van het topic op een ander been worden gezet. We zien steeds in beeld "Heeft de NS zorgplicht bij storing?" en iedereen gaat dan antwoorden in hoeverre u wel of geen recht had op zorg in dat ene geval en wat u zelf had kunnen doen. Maar u bedoelt eigenlijk: "De NS moet meer zorg bieden aan de passagiers bij storing".  U eindigt uw openingstopic ook met de vraag: "Heeft de NS geen zorgplicht?". De mensen gaan die vraag dan beantwoorden. Dat moet ook want de moderators stellen het op prijs dat we ontopic blijven. Dikwijls beginnen de mensen direct met antwoorden zonder de hele rest van de draad eerst te lezen, of misschien een klein stukje. Misschien kunt u beter een nieuwe draad openen met: "De NS moet meer zorgplicht hebben voor gestrande reizigers" of zoiets. Ik denk dat u dan de antwoorden gaat krijgen die u bedoelt.

Dat banken een zorgplicht hebben is bij de meeste mensen wel bekend omdat een rechter ooit die uitspraak deed. Maar dat was alleen bij de banken, niet de andere bedrijven zoals de NS. De NS heeft een vervoersplicht, ik kan me niet herinneren dat er ooit gezegd is dat de NS ook een zorgplicht heeft voor gestrande passagiers. Als het wel zo is hoor ik het graag. Ja ze regelen bussen als het moet, maar geen overnachting en versnaperingen.

Die keren dat ik in de trein zat werd bij elk station omgeroepen: "Voor reizigers naar daar en daar kunnen overstappen op perron x". Dat moet in uw trein toch ook zo zijn geweest voordat u uitstapte?

Ik denk dat als een rechter nooit bepaald heeft dat de NS ook een zorgplicht heeft, dat het dan een beetje moeilijk wordt dat nu opeens te willen invoeren bij de NS. Ik denk dat de trein ook prima en comfortabel is voor mensen op hoge leeftijd. Hier kunnen ze lezen dat je extra tijd moet nemen. En bereid thuis de reis goed voor met 9292.nl en/of Google Maps.

Reputatie 3
Badge +1

Sorry dat de toon van mijn schrijven hier en daar wat sterk is aangezet maar ik merk dat het heel moeilijk tot de meesten boven komt waar het om gaat

De mens is uit beeld bij NS, het is dat waarop ik met mijn onderwerp over zorgplicht wilde wijzen. Misschien dat u dat eens gaat beseffen als u zelf ooit oud of minder valide wordt?

Zelfredzaamheid is een groot goed, maar als je oud of minder valide wordt wordt zelfredzaamheid allemaal wat minder. en heb je behoefte aan iets extra..
Inderdaad was het achteraf gezien een domme actie van mij om samen met mijn echtgenote achter die vader met minder valide zoon aan te hollen en een taxi te nemen...
Het zou best kunnen dat je op mijn leeftijd ( 83 jaar)  en minder validen niet meer de trein moeten nemen?

Reputatie 2
Badge +2

Ik zie eigenlijk als enige probleem dat de communicatie in dit soort gevallen beter kan. Dat gepraat over ‘gestrande reizigers’ vind ik schromelijk overdreven. Alsof er een trein ‘in the middle of no where’ terechtgekomen is en de reizigers geen kant op kunnen. Die trein stond gewoon op een station en treinen rijden daar af en aan. Je kunt niet van de NS verwachten dat ze gaan regelen voor iedere reiziger hoe de reis gecontinueerd zal worden. De trein ging dan wel naar Schiphol, dat betekent niet dat iedere reiziger naar Schiphol op weg was, laat staan een vlucht moest halen. Dat kan niet maatgevend zijn voor de acties de NS geacht wordt te ondernemen. Communicatie is het belangrijkst. Maar zelfredzaamheid mag verwacht worden. U bent niet ‘gestrand’. De trein deed het niet meer, op een station nota bene. Tijd voor plan B dus. Had u dit stuk ook geschreven als u op tijd van huis was vertrokken en gemakkelijk, met relatief weinig stress en met lage kosten de gevolgen van de pech had kunnen opvangen (gewoon wachten op een volgende trein)?

Reputatie 3
Badge +1

ik denk dat er iets is weggevallen in je reactie, ik snap 'm niet. 

 

Je zou je klacht beter bij bv Rover neer kunnen leggen, die maken zich druk om dit soort aspecten van openbaar vervoer. 

 

Persoonlijk vind ik dat deze community niet het karakter moet krijgen van schreeuwen, klagen, niks is goed, en persoonlijke fouten afschuiven op anderen. Dan wordt het echt zo'n klaagbank en dat helpt niet. Elkaar helpen met oplossingen op allerlei consumentenzaken is veel leuker. Jou hulpvraag hier zou bv iets kunnen zijn als ‘hoe zou ik in de toekomst, als zich zo'n situatie weer voordoet, kunnen handelen om toch zo snel als mogelijk op de plaats van bestemming te komen?’ 

Zie mijn reactie op “Jan”.  Overigens heb ik mijn verhaal ook bij Rover gedaan.
Nogmaals het gaat er niet alleen om dat er bij storing technisch personeel er op af gestuurd wordt, maar dat er ook iemand voor de reizigers aanwezig is, dat is waar ik naartoe wil.

Iemand schreef “Goede service kost geld”. Maar dat kun je ook omdraaien:
“Omdat het geld kost geen goede service.”. Als er een bedrag met meerdere nullen voor een betere WiFi in de trein wordt uitgetrokken dan moet een goede service in geval van storing toch ook mogelijk zijn?. 

Reputatie 3
Badge +1

Jan bedankt voor je heldere uitleg! De trein met “technisch mankement” begon al heel langzaam te rijden bij Deventer,, neem aan dat de machinist toen al contact met de leiding heeft opgenomen, vanaf dat moment had er niet alleen technische hulp bij aankomst in Apeldoorn klaar kunnen staan maar ook hulp voor (eventueel) gestrande reizigers.(hulp bij andere stations hoeft niet, alleen bij treinuitval)
Een taxi nemen was achteraf gezien inderdaad een domme actie. Dus nogmaals bedankt voor de tip 

Reageer