Consumentenbond.nl
Beantwoord

Herroepingsrecht in-game aankopen voor in-game credits

Mijn zoon heeft van z'n zakgeld een bescheiden hoeveelheid virtuele in-game credits gekocht en is daar heel zuinig mee. Gisteren drukte hij per-ongeluk op een verkeerde knop en kocht voor een substantieel (virtueel) bedrag een (virtueel) goed. Het gaat om Fortnite van Epicgames. Nu blijkt Epicgames een herroepingsrecht voor virtuele aankopen ingebouwd te hebben. Je mag binnen 30 dagen je aankoop ongedaan maken maar, nu komt het, dat mag maar 3 keer in je hele "leven".

Ik vroeg me hardop af wat het Nederlands recht zegt over herroepingsrecht van virtuele goederen met virtuele credits in relatie tot buitenlandse aanbieders van deze goederen en of de beperking tot maximaal 3 keer wel rechtmatig geacht mag worden?

Ik weet inmiddels dat herroepingsrecht niet geldt voor software en digitale media, mits er sprake is van een te verbreken zegel. Daar is hier geen sprake van, ik ben dus benieuwd in welk schemergebied deze aankopen vallen en hoe we ons recht daar kunnen uitoefenen?
icon

Beste antwoord door Bert 26 december 2018, 11:28

Helaas vallen deze aankopen meestal onder buitenlands recht en Epic Games valt onder Amerikaans recht.

===================================================
Onder Nederlands recht is dit direct je eigendom en kun je hier niet van af:
Online aankopen retourneren

Bij welke aankopen heb je geen bedenktijd?
Koop van een digitaal product (film, muziek, games) dat je via internet kunt downloaden, waarbij je laat weten dat je het binnen 14 dagen wilt hebben en verklaart dat je afziet van je bedenktijd.

Ik vind het al heel wat dat je 3 keer binnen 30 dagen de koop ongedaan mag maken.
Dat is een vorm van coulance die ik wel kan waarderen.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Helaas vallen deze aankopen meestal onder buitenlands recht en Epic Games valt onder Amerikaans recht.

Onder Nederlands recht is dit direct je eigendom en kun je hier niet van af:
Online aankopen retourneren

Bij welke aankopen heb je geen bedenktijd?
Koop van een digitaal product (film, muziek, games) dat je via internet kunt downloaden, waarbij je laat weten dat je het binnen 14 dagen wilt hebben en verklaart dat je afziet van je bedenktijd.

Ik vind het al heel wat dat je 3 keer binnen 30 dagen de koop ongedaan mag maken.
Dat is een vorm van coulance die ik wel kan waarderen.
Bedankt voor je reactie en ik was al bang dat we met een coulance regeling te maken hadden waar we normaal gezien helemaal geen recht op hebben. Ik blijf het toch gek vinden dat EpicGames onder Amerikaans recht "producten" kan verkopen op de Nederlandse markt, hoe virtueel ook? En van de (in Nederland verplichte) informed consent tijdens de aankoop is natuurlijk helemaal geen sprake.
Reputatie 7
Badge +5
"Ik blijf het toch gek vinden dat EpicGames onder Amerikaans recht "producten" kan verkopen op de Nederlandse markt, hoe virtueel ook?"

Het internet is open en oncontroleerbaar met zoveel webwinkels wereldwijd.
En dan zijn er ook nog de handelsovereenkomsten tussen Amerika en Nederland waar vrije handel is toegestaan.
Alleen nepsites mogen geblokt worden en dat gebeurd ook regelmatig, gelukkig.
Dat iets open en oncontroleerbaar is, is toch geen excuus om er in de wet niets van te vinden? Het zou bijvoorbeeld alleen al mooi zijn als EpicGames verplicht kon worden een informed consent over de onherroeppelijkheid bij elke virtuele aankoop te tonen als het zijn waren in Nederland wil aanbieden.
Reputatie 7
Badge +5
Er zijn in totaal 195 internationaal erkende onafhankelijke staten. Dan zouden alle bedrijven voor 195 landen aparte, aan het land gerelateerde voorwaarden moeten maken.
Dan wordt een product veel duurder door alle advocaten die dit allemaal moeten uitvoeren en vertalers die dit weer in juridische taal voor ieder land moeten vertalen.
Om dat te voorkomen zijn er handelsverdragen tussen staten en deze garanderen een zo veel mogelijke open handel, zonder teveel beperkende maatregelen.

In Nederland is online software die direct te gebruiken is, ook werkelijk gekocht zonder verdere rechten op geld teruggave opzegging.
Gelukkig houd Epic Games er een mooie coulance regeling op na, die dus uitgebreider is en gunstiger dan de Nederlandse wet.

Reageer