Het ongeloof in de onafhankelijkheid van de Consumentenbond

• 27 August 2021
  • 15 reacties
  • 256 Bekeken

Na een positieve recensie gelezen te hebben over de smart phone Samsung Galaxy A52 én omdat ik toch toe was aan een nieuwe telefoon kwam ik uit gemak bij de Mediamarkt terecht. Immers, vlakbij mijn huis. De jongeman die mij hielp was echter niet gecharmeerd van mijn keuze. Toen ik vertelde dat ik een positieve review had gelezen in de Consumentengids zei hij: mevrouw, u weet niet hoe dit gaat, Samsung staat met een zak geld bij de Consumentenbond in ruil voor een goede review.  Toen ik bij mijn keuze bleef was hij duidelijk beledigd en toen ik er een hoesje bijvroeg zwaaide hij met zijn hand naar een wand waar de hoesjes zouden hangen. Dit soort misverstanden kom ik vaker tegen als ik bij een aankoop de Consumentenbond of gids ter sprake breng. Terwijl ik het volste vertrouwen in de onafhankelijkheid van de bond heb..

15 reacties

Reputatie 4
Badge +3

De verkoper stuurt u gewoon naar het toestel waar hij de meeste commissie op krijgt. Kom je 5 minuten later met een andere keuze zal hij opnieuw sturen naar het toestel wat marge technisch het beste voor MM en hem is.

Eerlijk advies bestaat daar ook niet. En ik denk dat de verkoper nog nooit een Consumentengids in zijn handen heeft gehad.

Een andere keer hebben ze letterlijk een hele pallet van de 'best geteste’ apparaten staan. Dan geloven ze ineens wel in de tests van de Consumentenbond. :-) :-) :-)

Samsung met een zak geld? Lamenielaggen.

Overigens is die A52 zeker niet de beste phone voor de kritische millenial maar als de beste value for money beoordeeld.

Reputatie 7
Badge +4

op zich wel een analyse waard: TS geloofd/vertrouwd een willekeurige MM verkoper wel en de Consumentenbond niet :wink:

Op zich wel een analyse waard: TS gelooft/vertrouwt een willekeurige MM verkoper wel en de Consumentenbond niet :wink:

Dit heb ik nergens zo gelezen.

Reputatie 6
Badge +4

op zich wel een analyse waard: TS geloofd/vertrouwd een willekeurige MM verkoper wel en de Consumentenbond niet :wink:

Maar waarom zou ik CB wel geloven en een willekeurige verkoper niet? Ook een analyse waard.:wink:

De Consumentenbond heeft andere belangen en doelstellingen dan een verkoper van de MediaMarkt.

Reputatie 7
Badge +4

Op zich wel een analyse waard: TS gelooft/vertrouwt een willekeurige MM verkoper wel en de Consumentenbond niet :wink:

Dit heb ik nergens zo gelezen.

zie de titel :wink: 

en het mag weer 1-1 zijn :joy:

Reputatie 6
Badge +4

De Consumentenbond heeft andere belangen en doelstellingen dan een verkoper van de MediaMarkt.

Daar kunnen anderen anders over denken. Als je het sec bekijkt, zijn ze beiden bezig om hun inkomsten / hun baan veilig te stellen. En zo bekijk ik het dus. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Zie de titel :wink:

De titel wil zeggen: “Onbegrijpelijk dat er zoveel ongeloof bestaat ten aanzien van de onafhankelijkheid van de Consumentenbond”.

Zie de laatste zin van de openingspost!

Als je het sec bekijkt, zijn ze beiden bezig om hun inkomsten / hun baan veilig te stellen.

Zéér ver gezocht!

Heeft de verkoper gevraagd wat je van een telefoon verwacht?
Heeft hij verteld wat de minpunten zijn en gevraagd of die op jouw van toepassing zijn?
De beste telefoon, kan namelijk voor een specifiek persoon een slechte keuze zijn.
Een test lezen en vertalen naar jouw eigen situatie geeft een ander resultaat.

Zelf heb ik een Samsung uit de M serie.
Die zullen ze ook wel afkraken, omdat die niet verkocht worden in die winkel.

Badge +5

@M.J. van Huet Dank voor het delen. Fijn te lezen dat je vertrouwen hebt in onze onafhankelijkheid. Wij hebben er namelijk geen belang bij welk product als beste uit de test komt. Onze onafhankelijkheid is één van onze belangrijkste kernwaarden. Wij kiezen zelf welke producten of diensten wij testen en houden hierbij rekening met de wensen en behoefte van onze leden. Dit wordt nooit beïnvloed door bedrijven, fabrikanten etc. Bedrijven die goed uit één van onze tests komen kunnen achteraf gebruik maken van een licentieregeling. Inkomsten die hieruit voortkomen worden weer ingezet voor verder onderzoek. We lichten dit verder toe via Onze onafhankelijkheid :wink:

Reputatie 4
Badge +4

@Isolda Tegelijkertijd ben ik van mening dat consumenten ook het oordeel van de Consumentenbond kritisch moeten bekijken. Het oordeel is in die zin subjectief dat de weging van bepaalde aspecten nogal persoonlijk kan zijn. Zo vindt de Consumentenbond bijvoorbeeld een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing belangrijk terwijl ik daar zelf weinig waarde aan hecht.

Terwijl voor mij belangrijke aspecten dan vaak weer niet worden meegewogen - zo vind ik het zelf bij notebooks van zeer groot belang of gebruik van de batterij vermeden kan worden als de gebruiker beschikking heeft over netstroom.

Badge +5

@sandokanfirst Een kritische noot is altijd welkom. Ik wil nog wel een toelichting geven op hoe wij denken dat de weging van testresultaten persoonlijk kunnen worden gemaakt :wink:

Bij onze testresultaten bieden we de mogelijkheid om de vergelijker te gebruiken. Daar kan je aan verschillende test aspecten een cijfer toekennen zodat alleen de resultaten worden getoond die passen bij jouw voorkeuren. Het kan dat een product met het predicaat “best getest” dan toch niet het beste aansluit bij jouw voorkeuren. 

Het liefst zouden we alle mogelijke eigenschappen testen, maar we willen de productvergelijker wel bruikbaar houden. Hierdoor is het helaas niet mogelijk alle eigenschappen van geteste producten te publiceren. We beperken ons tot de door de leden meest gevraagde eigenschappen. We staan uiteraard wel open voor suggesties. Jouw melding heb ik daarom genoteerd! :slight_smile:

Reageer