Hoe kom ik van dat ongewenste lidmaatschap af?

• 20 May 2022
  • 9 reacties
  • 224 Bekeken

Uitpluizen van genealogie: ja leuk. Maar per ongeluk kom ik op de site van My Heritage. Nu blijk ik opeens een lidmaatschap van tientallen euro's te moeten betalen omdat ik niet tijdig een vinkje heb weggehaald, ergens op de site.

Wat is wijsheid? Niet op reageren, alsnog vinkje weghalen, beleefd en afwijzend berichtje sturen dat ze onethisch en onjuist hebben gehandeld, …?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Heeft u een link naar die pagina met dat vinkje zodat we zelf kunnen meekijken. Ik weet niet beter dan dat je bij MyHeritage.nl eerst lid moet worden voordat je dingen kan zien van het archiefonderzoek van andere mensen. Dat is wat op MyHeritage staat. Daar publiceren mensen hun stambomen en die zijn beschermd. 

Archieven online zijn nagenoeg allemaal openbaar en gratis voor de toegestane perioden, geboorten vanaf 100 jaar, huwelijken vanaf 75 jaar, overlijden vanaf 50 jaar. Recentere tijd vind je in advertenties in de oude kranten.

Dag Jan, ik zoek dit uit voor mijn schoonvader van 90. Hij legt uit dat hij vóór 5 mei ' iets had moeten aanklikken’ om te voorkomen dat het proeflidmaatschap automatisch omgezet wordt naar een duur lidmaatschap. Dat heeft hij nu pas ontdekt… en de factuur is inmiddels binnen.

Kan dat nog teruggedraaid, zijn daar wettelijke of andere regels voor die zijn zaak sterker maken? Wat is wijsheid...

Reputatie 6
Badge +4

Dag Jan, ik zoek dit uit voor mijn schoonvader van 90. Hij legt uit dat hij vóór 5 mei ' iets had moeten aanklikken’ om te voorkomen dat het proeflidmaatschap automatisch omgezet wordt naar een duur lidmaatschap. Dat heeft hij nu pas ontdekt… en de factuur is inmiddels binnen.

Kan dat nog teruggedraaid, zijn daar wettelijke of andere regels voor die zijn zaak sterker maken? Wat is wijsheid...

Waarom doe je in de openingspost alsof het je eigen ervaring is, terwijl het dus blijkt te gaan over je schoonvader die vanzelfsprekend zijn versie van het verhaal geeft.

Het proefabonnement had uiterlijk binnen 14 dagen beëindigd moeten worden, dat staat ook vermeld op de site https://www.myheritage.nl/help-center/nl/article/hoe-zet-ik-mijn-gratis-proefabonnement-op-stop 

Via zijn account kan hij zijn lidmaatschap opzeggen https://www.myheritage.nl/help-center/nl/abonnementen-en-betalingen/site-abonnementen 

Na betaling van de factuur kan hij misschien terugbetaling krijgen. Ik heb dat verder niet uitgeplozen voor je https://www.myheritage.nl/help-center/nl/article/hoe-kan-ik-een-terugbetaling-krijgen

Reputatie 6
Badge +4

Ik denk dat u de gebruikte maanden zal moeten betalen. Dat u een 90 jarige helpt is heel.fijn, echter leeftijd zal er bij dit soort bedrijven niet toe doen. Probeer ze gewoon vriendelijk te benaderen en leg uit hoe het is gelopen. Wellicht dat u iemand met een warm.hart treft die het oplost. Maar ga uit van een verlies.

Reputatie 7
Badge +7

Op je vraag of het nog teruggedraaid kan worden denk ik dat je de eerste termijn moet uitzitten, wat staat er geschreven, half jaar, heel jaar? Na het eerste jaar kun je per maand opzeggen, zo is de wet. 

Wat de anderen hierboven schrijven vind ik ook dat je niet kan zeggen dat ze onethisch of onjuist hebben gehandeld. Het staat er toch allemaal duidelijk bijgeschreven? Voor minderjarigen is er een uitzondering, maar mensen van 90 jaar zijn voor de wet toch niet handelings onbekwaam? Het is de omgeving, het gezin, de familie, die moet ingrijpen of je opa nog alleen achter de computer met internet kan laten. Ik weet niet dat Windows een knop heeft die de toegang tot internet voor hoogbejaarden beperkt, ik weet slechts van kindersloten, maar als ik naar TikTok kijk moet ik erg m'n hoofd schudden wat kinderen daar kunnen zien.

Internet zit vol met knopjes waar je ja op kan klikken en dan zit je vast aan een transactie. Als je dan iemand van 90 jaar achter de computer laat zitten weet je wat er kan gebeuren. Ik moet er trouwens niet aan denken dat als ik straks 90 jaar ben, ik niet meer op dit forum zou mogen komen omdat iemand vindt dat ik daarvoor te oud ben..

Ik denk dat wat @JMA zegt een goed idee is, dat je het uitlegt en om begrip vraagt. Succes.

Reputatie 6
Badge +4

Ik denk dat u de gebruikte maanden zal moeten betalen. Dat u een 90 jarige helpt is heel.fijn, echter leeftijd zal er bij dit soort bedrijven niet toe doen. Probeer ze gewoon vriendelijk te benaderen en leg uit hoe het is gelopen. Wellicht dat u iemand met een warm.hart treft die het oplost. Maar ga uit van een verlies.

Ik zou niet weten waarom een factuur bij iemand van 90 kwijtgescholden zou moeten worden en bij iemand van 18 niet. Juist iemand van 90 loopt lang genoeg mee om te weten dat je alle ins en outs moet doornemen voordat je een abonnement of overeenkomst afsluit.

Bejaarden willen niet gediscrimineerd worden, prima maar het werkt dan wel 2 kanten op. En dus niet alleen als het voordeel voor ze oplevert.

Reputatie 6
Badge +4

Ik zou niet weten waarom een factuur bij iemand van 90 kwijtgescholden zou moeten worden en bij iemand van 18 niet. Juist iemand van 90 loopt lang genoeg mee om te weten dat je alle ins en outs moet doornemen voordat je een abonnement of overeenkomst afsluit.

Bejaarden willen niet gediscrimineerd worden, prima maar het werkt dan wel 2 kanten op. En dus niet alleen als het voordeel voor ze oplevert.

Ik zie nergens staan dat ik dat schrijft.. Ik schrijf echt dat leeftijd er niets toe doet bij bedrijven. Je kunt hooguit een poging wagen.

Ik wil er nog aan toevoegen, dat My Heritage ongelooflijk veel foute informatie bevat.
De gebruikers plakken alles aan elkaar van andere profielen.
Hierdoor versterken zich de fouten.
De manier van verkopen, is zeer agressief.
Als je een abonnement hebt, proberen ze je meer te verkopen.

Ik ben dit jaar ook begonnen op die site.
Na een paar weken, alles opnieuw opgebouwd in het Gramps programma.
Dat is een stuk ingewikkelder dan de website, waar je je even doorheen moet bijten.

Reputatie 7
Badge +7

Ik zit al sinds mijn studententijd in de archieven te zoeken. Het was een enorme weldaad dat de archieven online zijn gekomen en je met zoekmachines op trefwoorden kan zoeken. 

Alles wat op MyHeritage staat staat ook gewoon buiten MyHeritage op andere verzamelsites die vrij toegankelijk zijn. Maar je kan alles zelf ook vinden in Wiewaswie.nl.

Als je het resultaat van al je speurwerk op internet publiceert wordt er gekopieerd bij het leven en geven ze het onder hun eigen naam uit. 

Daar is MyHeritage uit ontstaan, dat je je werk kan publiceren met copyrights, dat het dan beschermd wordt.

Ik merk wel dat het een goede gewoonte is met opzet fouten in de gegevens te zetten die je op internet publiceert. Immers wie die fout dan kopieert omdat die te lui is om het zelf op te zoeken en het vervolgens onder zijn eigen naam publiceert (voor eigen gebruik kopiëren mag altijd), is de sjaak want dan heb je bewijs dat hij het van jou heeft gekopieerd.

Reageer