Consumentenbond.nl
Vraag

Hoe redelijk/coulant is Mediamarkt?

• 12 januari 2021
  • 13 reacties
  • 404 Bekeken

Advies gevraagd, lees svp even mee:
1. De voeding van mijn bijna een jaar oude laptop (Mediamarkt) ging kapot. Ik naar de winkel, reactie: u mag uw hele laptop inruilen (hadden denk ik diezelfde voeding niet meer of zo). Moest wel de laptop meegeven, opsturen en zo zou even tijd kosten. Maar omdat ik 'm die week niet kon missen (had voor de zekerheid als een bootleg-voeding gekocht), zou ik een week later terugkomen. Op de bon schreef de medewerker de deal: “omruilen”. Ze hebben toen de laptop zélf niet gezien.
2. Niet lang daarna ging de lockdown in.
3. Gisteren heb ik de laptop laten vallen, met zware schade.

Wat nu? De lockdown duurt nog even. Ik zou hem nu evt, kunnen opsturen met de eerlijke toelichting en een kopie van die bon. Maar de laptop ziet er nu dus zwaar gehavend uit, en men zal wellicht denken: Hallo, daar trappen we niet in! Die gaan we écht niet meer omruilen!
Of wachten tot de winkel weer open is, en dan het verhaal vertellen (hopelijk blijft hij het tot die tijd doen)
Wat is wijsheid? Bedankt voor het meedenken.
Patrick

13 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Ik snap de vraagstelling niet helemaal: "hoe coulant/redelijk is MediaMarkt?"

Als MediaMarkt een notebook die je kapot hebt laten vallen niet wil omruilen is er toch geen sprake van onredelijkheid dan wel een gebrek aan coulance? Als ze je nog een notebook geven in ruil voor de kapotte geven ze dus gewoon een cadeautje. En dat wordt dan eigenlijk betaald door andere klanten van MediaMarkt.

Zelf zou ik in zo'n geval gewoon mijn verlies nemen.

Ik word volgende week teruggebeld door degene die in eerste instantie de omruil van de hele laptop heeft toegezegd. Hij was er vandaag niet. Ben al blij dat men hem heeft kunnen opsporen. 
Nader bericht volgt...

Badge

Mijn ervaring bij de Media Markt in Middelburg is dat ze super klantvriendelijk en servicegericht zijn. Mijn zoon heeft zijn headset 2x teruggebracht. 1x binnen een jaar met kapotte microfoon, kreeg direct een nieuwe. 2e x na meer dan een jaar, en kreeg vervolgens zijn geld terug. Was blijkbaar een bekend probleem bij deze headset. Echt super service, hadden ze niet hoeven doen want de garantietermijn was voorbij.

Maar wat uw situatie betreft, dat weet ik zo net nog niet. U kwam met de klacht dat de voeding het niet meer deed. Ze geloofden u op uw woord, en u mocht uw laptop inruilen. Vervolgens heeft u de laptop per ongeluk laten vallen en is er nu meer kapot dan de voeding. U kunt op dezelfde wijze als Media Markt eerder met uw probleem omgaan: eerlijk zijn en vol van vertrouwen.  

Dus mijn advies aan u: Ga straks met de laptop en de bon naar de locatie toe en leg de situatie aan de balie uit. Misschien weet de betreffende medewerker het nog. Of neem telefonisch contact op met Media Markt om de situatie uit te leggen en om te vragen wat u het beste kunt doen. Ik zou hem niet met een briefje erbij zo opsturen. 

Overigens: als u uw laptop in uw woning heeft laten vallen, kunt u kijken of het onder de inboedelverzekering valt. 

Dank allen die hebben gereageerd. Backup maken: uiteraard.
Belangrijk punt m.i. is dat Mediamarkt in de fase van alleen die kapotte voeding, zonder probleem een geheel nieuwe laptop heeft beloofd. Denk niet dat ze met de gebruikte/omgeruilde nog veel kunnen/willen. Dus zou het eigenlijk niet/weinig moeten uitmaken om ook na de val/beschadiging de beloofde omruil te doen, toch?

Badge

Ik ga morgen bellen en laat jullie de uitkomst weten.
Intussen blijven adviezen welkom.

Ben wel erg benieuwd….  als ze dit wel doen vind ik ze wel super coulant, ik zou zelf niet met zoiets nog een keer terug durven komen als me het zelfde was overkomen. Er werd hier over  inboedelverzekering gesproken, dat zou ik me meer senang bij voelen.

PS: Heb zelf prima ervaringen met een MacBook Pro bij MM…. Die ging vaak stuk en ze vertelden me … als ie nog een keer stuk gaat dan krijgt u uw geld terug… Hij ging nog een keer stuk en kreeg de aankoopsom volledig terug na ruim 1,5 jaar. Het was wrs een moederbord probleem, neen… en is niet gevallen….

Mijn inboedelverzekering dekt dit niet, anders was het idd niet zo ingewikkeld.
Ik laat jullie snel weten hoe het verder gaat.

Ik zou mijn best doen om te proberen te bellen en de persoon, of op zijn minst de winkel te bereiken, waar je al bent geweest. Coulance krijg je van mensen.

Reputatie 7
Badge +6

Lijkt mij ook , @Harrie LPP . De winkel trachten te bellen of iemand anders van Mediamarkt met beslissingsbevoegdheid en het hele verhaal uitleggen en vragen om een redelijke oplossing . We horen graag hoe dit afloopt .

Reputatie 7
Badge +6

Punt is dat alvorens het laten vallen een vrijwel zeker onder garantie vallend mankement aanwezig was . Natuurlijk hoeft Mediamarkt geen volledige notebook te vergoeden . Nergens staat dat TS dat verwacht , @sandokanfirst . Toegegeven , de vraagstelling is een beetje raar uitgedrukt . Mijn mening is , dat het redelijk coulant is als Mediamarkt een nieuwe wil leveren met korting ter waarde van die defecte voeding en  nog weer iets bijtellen omdat hij al bijna een jaar oud was . Dat is mijn antwoord op wat TS volgens mij vraagt . Een winkel kan het ook zo sneu vinden , dat ze een stapje verder gaan en dat verdient zichzelf vaak terug . Zie de rubriek : '’ Zo kan het ook '’  indien je de Consumentengids leest . 

Errm wel vóór je dat ding uit handen geeft zorgen dat je een backup van alle data die je wil bewaren hebt! (Kan eventueel door de SSD er uit te schroeven en aan een andere computer te hangen met zo'n apparaat: https://tweakers.net/pricewatch/725977/ewent-dual-docking-station-usb-31-gen1-usb30-voor-25-en-35-inch-sata-hdd-ssd-zwart.html en mocht het een m.2 ssd zijn, met zoiets: https://tweakers.net/pricewatch/1314938/icy-box-ib-1817m-c31-grijs/specificaties/

Reputatie 1
Badge +1

@Patrick van 't Hooft 

Nu maakt u een denkfout. De laptop werkte immers 100% er zou door MM alleen een passende viesi g moeten worden gezocht waarna de laptop.als refurbished kan worden aangeboden. 

Nu is de.laptop niets meer waard en zou u hooguit recht hebben op een Nieuwerkerkse voeding.

Reputatie 7
Badge +6

Uiteindelijk staan we als klant zwak in dit soort situaties . We zijn dan afhankelijk van wat een winkel dan beslist . Daarom nogmaals : De situatie uitleggen en er het beste van hopen . En als ze hier meelezen ? Wie weet …. :thinking::wink:

De reactie van JMA kan ik niet helemaal volgen (merkwaardige woorden door autocorrectie?). Maar 't blijft toch zo dat ze in eerste instantie zonder blikken of blozen zeiden dat ze een compleet nieuwe laptop met voeding aanboden, nadat ik alleen me bij hun had gemeld met alleen een kapotte voeding. Dan zou je toch mogen hopen: waarom dan nu moeilijk doen?
Ik ga morgen bellen en laat jullie de uitkomst weten.
Intussen blijven adviezen welkom.

Reageer