Hoge korting op adviesprijzen: laat je je verleiden?

• 27 February 2019
  • 16 reacties
  • 2239 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Toffe aanbieding gezien met wel 30 of meer dan 50 procent korting op de adviesprijs? Laat je maar niet meteen verleiden door die nu of nooit prijs, tenzij je het product die prijs gewoon waard vindt.

Het verschil tussen de adviesprijs en aanbiedingsprijs is vaak nep wat volgens de wet ook helemaal niet mag. Winkels hanteren een ‘adviesprijs’ die veel hoger ligt dan de echte adviesprijs van de fabrikant. Makkelijke winst voor de winkel, maar nogal oneerlijk en misleidend richting de consument. Lees hier het nieuwsbericht.

Wat voor koper ben jij? Ben je geneigd je te laten verleiden door een mooie advertentiekorting of zoek je toch nog even door?

16 reacties

Persoonlijk ben ik 100% onverleidbaar.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vergelijk alleen de prijzen die voor een product betaald moeten worden.

Als een product net uitgebracht is, is er vaak een adviesprijs en kunnen verkopers direct reclame gaan maken voor een korting, maar een jaar later zijn de prijzen dan al zover gedaald, dat die adviesprijs in het geheel niet meer in verhouding staat tot de prijzen die ervoor betaald worden.

Adviesprijzen waren ooit vaste prijzen waarvoor de winkels een product moesten verkopen, anders mochten ze dat merk niet meer verkopen van de fabrikant.

Maar dat is afgeschaft door een wet in de vorige eeuw, die prijsafspraken en kartelvorming verbood.

Adviesprijzen werden vanaf dat moment alleen een marketing / reclame middel en zegt niets over de uiteindelijke prijs die door diverse winkels gevraagd worden voor het product.
Als een keten een megagrote order plaatst bij een fabrikant kan de inkoopkorting zomaar oplopen tot 50% en daarmee de verkoopprijs ook.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/kartel

Bedrijven vormen een kartel als zij bijvoorbeeld:
  • afspreken wat een product of dienst gaat kosten;
  • afspreken hoeveel ze gaan produceren;
  • de markt onderling verdelen. Het ene bedrijf krijgt bijvoorbeeld alle klanten in het noorden van Nederland. Het andere bedrijf alle klanten in het zuiden;
  • de opdrachten onderling verdelen.

Waarom moet ik soms overal dezelfde prijs betalen?

Soms kost een product overal hetzelfde, maar is er toch geen kartel. Dit kan komen door adviesprijzen. Dan adviseert een fabrikant de winkels die zijn producten verkopen om zijn producten voor een bepaalde prijs te verkopen. Maar de verkoper mag die prijs ook best verhogen of verlagen. Adviesprijzen van fabrikanten zijn niet verboden.
Ook zo'n fraaie vorm van misleiding:
AH heeft 3 pakken Dolce Gusto á 30 capsules in de aanbiedingsfolder en in de winkel.
Kosten normaal ong €7.70 p/st. Prijs aanbieding €9,90 per 3.
Bij kassa wordt de volle mep gerekend...
Klantenservice: "De aanbieding is tussentijds gewijzigd" !!!
De adviesprijzen truc is ongeveer dezelfde als Van/Voor. Meestal fantasie.
Met Van wordt dan de prijs gesuggereerd die de concurrentie er zogenaamd voor rekent.
Reputatie 7
Badge +5
@Kopspijkertje Die aanbieding is voor 16 stuks, normaal € 4,39 tot € 4,72.

De aanbieding geld niet voor de 30 stuks die normaal € 7,70 tot € 7,99 kosten.
Op het prijskaartje en in de folder werden wel degelijk ook de 30 stuks verpakking aangemerkt.
De prijs van drie stuks á 30 cups was ook doorkruist in de folder en op het prijskaartje. Het personeel vertelde mij dat de aanbieding TUSSENTIJDS was gewijzigd. Bij een andere AH trof ik later dezelfde prijskaart aan met het originele bedrag voor 3 stuks weggeinkt. Dus tussentijds gewijzigd!
Uw reactie op mijn post is geheel onterecht en u wekt het beeld dat mijn post onbetrouwbaar is. Bepaald niet fraai van U!
Reputatie 7
Badge +5
@Kopspijkertje Ik ben uitgegaan van de prijzen die op de website staan en heb ik het geheel niet de intentie om iemand hoe dan ook weg te zetten, ik heb puur feitelijk gekeken.

Reputatie 7
Badge +5

Hoeveel is € 24,03 gedeeld door 3? De nep-adviesprijs van € 8,01 voor de 30 stuks verpakking.
De prijs van €24,03 is later met de hand weggeinkt op het kaartje in de winkel.
"Tussentijdse prijswijziging"
U bent een echte Bertweter!
Discussie gesloten, ik ga koffie drinken.
Van een ander heerlijk merk.
Reputatie 7
Badge +4
#doeslief
Reputatie 7
Badge +5
@Kopspijkertje Qua prijs is dit heel onduidelijk, dat ben ik helemaal met je eens.

Eronder staat echter duidelijk 16 capsules.

Als er iets werkelijk onjuist staat en er rechten aan ontleent kunnen worden, ga ik er vol voor.
Badge +2
BCC heeft een ander foefje. Bij de laptops welke vaststaan in de winkel plaatsen zij een informatie kaartje met een modelnummer die niet klopt. Op de vraag aan verkoper waarom dit modelnummer niet terug te vinden is op internet word er medegedeeld dat laptop speciaal voor BCC is geproduceerd. Daar ik zelf ik de computerbranche heb gezeten twijfelde ik hier zeer aan. Ik gaf de verkoper aan dat ik 2 van die laptops wilde hebben. Toen hij terugkwam vanuit het magazijn heb ik gelijk gekeken naar de modelnummer op de doos. U begrijpt het al....deze kwam niet overeen met de laptop in de winkel. Ik heb verkoper dit medegedeeld en dat zelfde laptop in een winkel paar km verderop 50 euro goedkoper was. Verkoper werd zenuwachtig en wist er even geen raad mee. Heb hem medegedeeld dat ik overal foto's van heb gemaakt en dat wanneer hij laptop niet 50 euro goedkoper aanbood ik BCC op internet aan de schandpaal nagelt. Laptop 50 euro per stuk goedkoper mee gekregen. Verkoper moest wel ivm prijsgarantie BCC
Reputatie 7
Badge +6
......En desgevraagd beweren de meeste winkeliers dat het vergissingen zijn , of hebben een ander smoesje zoals uit bovenstaande blijkt.... Zou er iemand zijn die dat gelooft ? Natuurlijk kan het een keertje gebeuren , maar als dat zo is dan moeten er ook regelmatig vergissingen in het voordeel van de klant zijn . Ik ben er zeker van dat dat een hele grote zeldzaamheid is .
Reputatie 7
Badge +5
@Pietjeman schreef: "Op de vraag aan verkoper waarom dit modelnummer niet terug te vinden is op internet word er medegedeeld dat laptop speciaal voor BCC is geproduceerd."

Dat klopt, dit doen b.v. Mediamarkt en BCC en nog een aantal grote online verkopers om niet de prijzen te kunnen laten vergelijken om de laagste prijsgarantie niet te hoeven aanhouden.

Ik heb veel laptops vergeleken toen ik een nieuwe laptop nodig had en ook graag prijzen vergelijk.
Ik bleek bij HP zelf, zelfs het goedkoopst uit te zijn voor een bepaalde processor en extra videokaart en bepaalde functies en mogelijkheden die in de laptop aanwezig moesten zijn voor mijn keuze.

Iedereen kijkt onder de motorkap van een auto naar de motor en de technische mogelijkheden voor die aangeschaft wordt of neemt een vriendje mee als je er zelf geen verstand van hebt, maar helaas gebeurd dit te weinig bij een PC of laptop.

Advies voor een ieder:
Verdiep je even in de technische details van een PC of laptop en kijk ook onder motorkap, oftewel vergelijk de technische mogelijkheden, van een laptop of PC, of neem een vriendje mee die er verstand van heeft voor je er één koopt en kijk niet alleen naar de modelnaam, die is namelijk zelden te vergelijken en je krijgt uiteindelijk veel meer voor hetzelfde geld.
BCC heeft een ander foefje. Bij de laptops welke vaststaan in de winkel plaatsen zij een informatie kaartje met een modelnummer die niet klopt. Op de vraag aan verkoper waarom dit modelnummer niet terug te vinden is op internet word er medegedeeld dat laptop speciaal voor BCC is geproduceerd. Daar ik zelf ik de computerbranche heb gezeten twijfelde ik hier zeer aan. Ik gaf de verkoper aan dat ik 2 van die laptops wilde hebben. Toen hij terugkwam vanuit het magazijn heb ik gelijk gekeken naar de modelnummer op de doos. U begrijpt het al....deze kwam niet overeen met de laptop in de winkel. Ik heb verkoper dit medegedeeld en dat zelfde laptop in een winkel paar km verderop 50 euro goedkoper was. Verkoper werd zenuwachtig en wist er even geen raad mee. Heb hem medegedeeld dat ik overal foto's van heb gemaakt en dat wanneer hij laptop niet 50 euro goedkoper aanbood ik BCC op internet aan de schandpaal nagelt. Laptop 50 euro per stuk goedkoper mee gekregen. Verkoper moest wel ivm prijsgarantie BCC

Goede tip dit!
Persoonlijk ben ik 100% onverleidbaar.
Ha,ha,ha,...…...en ik ben de koning van Lombardije......

Reageer