Consumentenbond.nl
Vraag

Hongaars model van tv geleverd

• 20 maart 2020
  • 12 reacties
  • 1100 Bekeken

Hoi,

Ik heb in december 2019 een Samsung  tv gekocht bij Tvreus.nl. In februari 2020 kwamen er twee strepen in beeld en eergisteren stopte de tv er helemaal mee.

Volgens Samsung blijkt dat Tvreus een Hongaars model heeft geleverd. Ik wil gewoon het model hebben die op de factuur staat. Tvreus zegt nu te gaan kijken ‘ wanneer deze binnenkomt ‘ , maar komt afspraken niet na. De beloofde emails komen niet. Er lijkt geen actie te komen vanuit hun.

Ik wil het juiste model geleverd hebben of mijn geld terug. Hoe kan ik dit aanpakken. Ik heb het idee dat een moeilijk proces gaat worden

Kan iemand mij helpen?

12 reacties

Wil Samsung die TV nu niet maken? Dan moet u TVreus in gebreke stellen, want zij hebben de TV geleverd die kapot is gegaan en zijn verantwoordelijk voor de garantie.

Samsung wil dat wel doen. Maar Tvreus levert een ander model (goedkoper model) ipv het model genoemd in de factuur.

Ik wil graag het Ned model of mn geld terug. Hoe kan ik hen het beste in gebreke stellen? Ik heb daar geen ervaring mee.

Alvast bedankt

U heeft dus wel een werkende TV, maar een verkeerd model? Ik weet niet of u recht heeft op een “Nederlands” model.

De tv is nu kapot, binnen drie maanden. Nu blijkt dat dit een Hongaars model is waar vaker problemen mee zijn. En niet te model wat ik gedacht gekocht te hebben. Dus het modelnummer wat ik dacht te hebben gekocht, en wat ook op de factuur staat, heb ik niet gekregen. Ipv daarvan een ander modelnummer.

Feitelijk spelen er twee verschillende zaken:

Uw TV  is kapot, u dient zich in principe tot uw leverancier en niet tot de fabrikant te wenden voor garantie.

U heeft een “Hongaars” model geleverd gekregen. Dat is niet tegen de wet maar als uw factuur en ander type meldt dan u geleverd hebt gekregen heeft u mogelijk een zaak. Als u uw leverancier gemaand heeft en deze niet reageert is de goedkoopste weg die naar de geschillencommissie als uw leverancier daar aangesloten is en anders moet u naar de kantonrechter.

Reputatie 4
Badge +3

@A. Deen 

Ik heel ver mee in uw antwoord maar had ts niet even op de doos kunnen kijken welk model hij geleverd kreeg? Dan had ts de gewone 14 dagen kunnen gebruiken om te retourneren.

Als ik een artikel geleverd krijg check ik altijd het model nummer op de verpakking niet pas na 3 maanden. Ik ben van mening dat ts recht heeft op reparatie maar te laat is net reclameren. Dat ts heeft opgemerkt dat meer dan deze modellen stuk gaan is opvallend want zoveel zullen er niet geleverd zijn. Daarnaast kan ik van letterlijk ieder model wel klachten vinden online.

@A. Deen

Als ik een artikel geleverd krijg check ik altijd het model nummer op de verpakking niet pas na 3 maanden.

Zeker, en daarom zeg ik ook dat hij, in dat geval, mogelijk een zaak heeft. Ik zeg niet dat hij hem wint. Het hangt er een beetje vanaf of je het als een leverfout ziet, dan ga ik helemaal met u mee, je kunt niet na drie maanden reclameren, of als misleiding, je levert bewust een Hongaars type terwijl je duidelijk een Nederlands model verkoopt. En nogmaals, dat het een Nederlands model zou moeten zijn geweest moet je dan ook echt wel aan kunnen tonen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk dat @A. Deen  het goed heeft samen gevat, maar zonder duidelijke feiten, hoe is het gegaan, wat is afgesproken, wat staat op facturen, zijn facturen en pakbonnen er nog, zijn er offertes enz. enz. zonder dat blijft het voor ons gissen

Als je een TV bestelt en duidelijk zwart op wit krijgt, welke dat is, merk, serienummer, land van herkomst desnoods, en de bedragen zijn allen oké en betaald. Dat hoor je te krijgen wat je besteld hebt. Spreek je niets af, maar alleen een Philips TV  107 cm, dan kan je een toestel krijgen uit welk land dan ook, uit Europa is volgens mij zeker geen probleem. Maar zijn er wel duidelijke zwart op wit afspraken, dan is dat “de zaak” die je hebt. Of de tijd al verlopen is, weet ik niet, maar garantie is toch zeker een jaar en ook al is het niet juist, niet iedereen gaat toch exact na wat het serienummer e.d. is. Maar dat zal een rechter kunnen beslissen.  Ik denk ook dat de TS hulp zal moeten inroepen, de rechtsbijstandverzekering, lid van de CB vraagt aan de CB wat je precies moet doen. Probeer in elk geval iets, ik kan me voorstellen dat nu je weet dat je een Hongaars i.p.v Nederlands toestel heb, dit tot jaren blijft knagen. Groet Leo.

Reputatie 4
Badge +4

Doet me ook denken aan een uitzending van Radar. Op de doos kan in ieder geval een typenummer staan dat eindigt op H van Hongarije en niet op een N van Nederland. Hier was de TV gekocht op bol.com bij een handelaar tv-online, tv-plaza, tv-store, of elvidas, niet bij tv-reus. Maar misschien is het wel precies hetzelfde geval. Kijk maar eens naar deze uitzending. Misschien kom je daarmee ook wat verder.

Het maakt niets uit.  Het product heeft een wettelijke garantie. 2 jaar.  Feit is dat er een ander model is geleverd dan besteld. En dat het defect is.  Daar heeft de persoon recht op het waarnemen van zijn wettelijke garantie rechten. Reparatie, dan wel vervanging van geleverd apparaat. Overigens er is ook Klachtenkompas.  En made in Hungary, ? Mijn Samsung TV uit Hungary werkt al enige jaren probleemloos .  Interessant is ook of geleverd model goedkoper is dan geleverd model. Dan is er sprake van frauduleus handelen. Verkoper TV Reus had koper ZwarteSmart hiervan voor levering moeten informeren.  Overigens een Tip. Kijk eerst of een webwinkel goed scoort op de diverse betrouwbaarheids lijsten. Sommige webshops kun je beter mijden.

Mij is hetzelfde overkomen met TVreus.nl ,mijn tv is binnen 1.5jaar kapot gegaan.

Tvreus zegt dat je het met samsung op moet lossen, en samsung zegt dat je geen fabrieks garantie hebt omdat het serie nummer niet overeen komt met het factuur. Tvreus wil geen nieuwe factuur maken. Waarschijnlijk omdat ze de tuner opnieuw hebben ingesteld van deze hongaarse tv zodat het voor de nederlandse markt geschikt is,en daarmee de garantie rechten verspeeld hebben.

Mijn tv is ook niet in een keer kapot gegaan maar heel geleidelijk, het laatste half jaar was de tuner iedere maand wel de zenders kwijt en na een resett hand je er ook weer een permanente app bij van disney of videoland.

Dus het geheugen raakt steedts voller zonder dat je ruimte kunt vrijmaken.

Reageer