Consumentenbond.nl

Huawei Nexus 6P batterij probleem, slechte (geen) service van Huawei


Badge
Een bekend probleem met de Huawei Nexus 6P, is de batterij. De accu stopt ermee als hij nog maar voor ongeveer 35 % geladen is, dat is op zijn zachtst gezegd onhandig. Een probleem waarvoor Huawei zelfs een rechtszaak tegen zich heeft aangespannen gekregen. (https://www.androidplanet.nl/nieuws/nexus-6p-accuproblemen-rechtszaak/)

Het is een defect dat gratis gerepareerd wordt, onder garantie. Volgens Europese wetgeving staat er voor garantie op een product 2 jaar, volgens de Nederlandse wet staat er geen strikte termijn voor en mag je uitgaan van een degelijk product met een redelijke levensduur. Toen ik echter binnen een periode van 2 jaar aanspraak wilde maken op reparatie, kreeg ik niets dan tegenwerking van Huawei.

Twee dagen voor het verstrijken van de 2 jaars termijn heb ik contact gezocht met één van de servicepunten van Huawei om het probleem te laten fixen. Tot mijn stomme verbazing bleek dat er geen enkele mogelijkheid was om dat voor elkaar te krijgen, tenzij ik op stel en sprong naar Amsterdam zou gaan om mij daar bij de reparatieservice van Huawei te vervoegen. Het servicepunt waartoe ik mij in eerste instantie richtte (in mijn woonplaats) had geen vervangingsaccu (levertijd ongeveer een week) net zo min als blijkbaar elk ander servicepunt in Nederland, op Amsterdam na. Toen ik vertelde dat ik niet in de gelegenheid was om direct naar Amsterdam af te reizen, werd mij verteld dat het dan pech voor mij was en dat ik niet geholpen kon worden. Dat leek mij toch wel erg vreemd, dus ik nam contact op Huawei Nederland.

Ik heb te doen met de medewerkers die voor Huawei werken en de starre onredelijke policy van het bedrijf moeten uitdragen. De front office medewerker kon mij alleen bevestigen, dat ik toch echt diezelfde dag naar Amsterdam moest gaan om geholpen te worden. Omdat ik het ongelofelijk vond dat men zo onredelijk zou kunnen zijn en de oplossing klaarblijkelijk bij mij wilde neerleggen door van mij te verwachten dat ik acuut alles zou laten vallen om naar Amsterdam af te reizen, vroeg ik iemand anders (hoger in de hiërarchie) te spreken. Ik werd daarom terug gebeld door iemand van de backoffice, maar ook van deze medewerker kreeg ik hetzelfde verhaal. Als ik niet die middag naar Amsterdam ging, kon Huawei niets voor mij doen. Zelfs van de reparatieservice Dr. Mobile (door Huawei gecertificeerde service) kon ik geen gebruik maken volgens Huawei. Een absurde situatie.

Ik verzocht om coulance en redelijkheid, immers de melding van het defect was binnen de door Huawei gehanteerde termijn gedaan. Ik vroeg Huawei, mij de gelegenheid te geven volgende week naar Amsterdam te gaan om de reparatie uit te laten voeren. Ik kon hoog springen, laag springen ik werd niet tegemoet gekomen, tenzij tegen eigen kosten (€ 180 - € 240, volgens de backoffice medewerker). Ook het feit dat de 2 jaars termijn de volgende dag zou verlopen en in theorie er meer tijd zou zijn hielp mij niet. Het servicepunt was de volgende dag gesloten. Ik vroeg wie er uiteindelijk over deze situatie had beslist, dat bleek de manager van het servicepunt in Amsterdam te zijn. Ik wilde deze manager graag te spreken krijgen, maar dat kon/mocht niet. Men weigerde mij het telefoonnummer van de betreffende manager te geven.

Einde oefening. Huawei is volstrekt onredelijk en heeft lak aan de wetgeving met betrekking tot garantie kwesties en heeft blijkbaar een verregaande minachting voor haar klanten. Nog afgezien van alles is het natuurlijk bizar dat je als klant zoveel moeite qua tijd en kosten (afhankelijk van waar men in Nederland woont) zou moeten investeren om een ondeugdelijke batterij te laten verwisselen. Pikant detail is, dat als ik de reparatie op eigen kosten elders -niet in Amsterdam- zou laten uitvoeren deze € 60 zou kosten, de door Huawei genoemde bedragen van € 180 - €240 zijn exorbitant en daarmee is Huawei ook zeer onbehoorlijk.

Met deze ervaring is voor mij overduidelijk dat ik nooit meer een Huawei product zal aanschaffen.

4 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Ik zou een aangetekende brief sturen, dat u binnen de tijd hebt gebeld en dat u dit opgelost wilt hebben in garantie tijd. Vraag bij je provider de bel geschiedenis op, zodat je kan aantonen dat je het binnen de garantie hebt gemeld meerdere keren en doe die erbij.
Reputatie 7
Badge +5
Wie heeft de Huawei aan je verkocht?
Van wie is de rekening waar de Huawei op staat?

Die is verantwoordelijk, die heeft het product aan je verkocht en die moet het repareren.
Bij wie of waar zij dat laten doen is voor jou niet belangrijk.
De verkoper moet de garantie uitvoeren dan wel organiseren.

De verkoper blijft verantwoordelijk.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Questa,

Hoe is dit uiteindelijk afgelopen/opgelost?

Reageer