Hypotheek verstrekker weigerd te rekenen met pensioenrichtleeftijd bij werkenen

• 6 November 2022
  • 4 reacties
  • 94 Bekeken

Besluit jij ook kleiner te gaan wonen? En wil je je hypotheek oversluiten of meenemen? Moet je nog minder dan 10 jaar werken voor je AOW-gerechtigde leeftijd?  Heb je net als ik een een arbeidsovereenkomst die eindigt alleen van rechtswege (dus zonder dat opzegging vereist is)? Dan eindigt je contract op de pensioengerechtigde leeftijd van de werknemer, nu 68 jaar, Er verandert dus niets op het moment dat je AOW-leeftijd bereikt. Ik verkreukel me wel, ik ontvang straks naast mijn inkomen uit arbeid, ook een AOW-uitkering en hoef over al deze inkomsten geen AOW-premie meer te betalen. Dat scheelt 17,9% premie over mijn inkomen (tot de 3e belastingschijf). Netto besteedbaar blijft er dus meer over. (Bron DBdjplate /ECLI:NL:GHAMS:2020:3239) Wat schetst mijn verbazing? De hypotheek verstrekker vraagt extra zekerheid: een aantoonbare pot met goud op de bank om mijn inkomsten daling na het bereiken van de AOW-leeftijd veilig te stellen. Ja, zo lossen we het woningtekort voor doorstromers dus nooit op!

4 reacties

Reputatie 6
Badge +6

De pensioen leeftijd is nu 67 jaar, maar het is niet gezegd dat je daarna nog blijft werken.
De meesten houden het dan ook voor gezien of soms al eerder.
Maar inderdaad, ze willen weten wat jou pensioen inkomen zal worden als je de 57 gepasseerd bent.
Je moet dan de hypotheek ook nog kunnen betalen.
Dat je van plan bent nog een of een paar jaar door te werken houden ze geen rekening mee.
Een hypotheek loopt veel langer.
Je zou tegen die tijd ook gezondheidsproblemen kunnen hebben die werken onmogelijk of onwenselijk maakt.

Ik ben verhuist op mijn 64e, ben niet kleiner maar groter gaan wonen, dus moest er geld bij.
De bank wou daarom ook bij mij weten of ik het na mijn pensionering nog kon betalen.

Inderdaad, voor zekerheden in de toekomst sluit ik verzekeringen af. Het is niet aan de hypotheekverstrekker om voor arts te gaan spelen. Gewoon de wet volgen en geen eigen regeltjes maken die lekker niet gepubliceerd worden en in achterkamertjes door de collega’s onderling worden afgeturfd. Ik noem dit discrimatie en achterstelling. Kom er eens voor uit! Maak dan een inkomenstoets met de vakbond & pensioenfonds samen maar laat ouderen niet met een mond vol tanden staan.

Reputatie 6
Badge +6

Is ook volgens de wet, ze hebben een zorgplicht, als na 10 jaar blijkt dat je de resterende 20 jaar niet kunt betalen hebben ze onzorgvuldig gehandeld en niet voldaan aan hun zorgplicht.

Reputatie 6
Badge +7

Na de pensioengerechtigde leeftijd is er principe geen arbeidsovereenkomst meer voor onbepaalde tijd!

Doorwerken met een nw. overeenkomst, enkele premie’s hoeft dan u niet meer af te dragen.

Ontslag: is geen uitkering

Ziekte e.d. : stopt na een paar maanden doorbetalen 

Arbeidsongeschikt: geen uitkering

En dan geldt alleen het pensioeninkomen.

Werk en pensioen geeft een riant inkomen, maar let op het het belastingtarief wat dan toegepast wordt op het totale inkomen!

(Er zijn hypotheek vormen die bij een bepaalde (hoge) leeftijd afgelost moeten zijn)

Reageer