Ik heb geen gebruik kunnen maken van mijn retourrecht bij Amazon

  • 17 March 2022
  • 7 reacties
  • 158 Bekeken

Badge

Op 8 februari heb ik een order geplaatst van €1068 euro bij Amazon.

Dit werd netjes op 9 februari geleverd.

 

Deze order bestond onder andere uit 2 Apple Watches.

Deze bevallen nader inzien toch niet en zouden wij graag retour willen sturen.

 

Een aantal dagen na het ontvangen van deze order, wou ik dus inloggen op mijn Amazon.nl account en kreeg de melding “Je account is gesloten wegens misbruik van de services van Amazon".

 

Ik heb meerdere keren gebeld met Amazon om mijn account vrij te geven, maar dit willen ze niet doen.

Probleem schijnt te zijn dat ik met dezelfde adresgegevens al een ouder account in gebruik had.

Ze geven aan mij een mail te hebben gestuurd, maar dat kan helemaal niet, want ik heb geen mailadres gekoppeld aan mijn account, omdat ik inlog met mijn telefoonnummer.

 

Ondertussen meerdere keren gebeld en telefonisch een formulier ingevuld samen met de medewerker van Amazon klantenservice. De “accountspecialist” zou dit gaan bekijken en ik zou telefonisch op de hoogte worden gehouden. Ondertussen krijg ik steeds hetzelfde verhaal te horen, dat ze een mail hebben gestuurd met hun besluit, maar nogmaals, dat kan dus niet want heb geen mailadres gekoppeld aan mijn account.

Kortom: heel vaag verhaal en anderhalve maand verder nog steeds geen vrijgegeven account.

 

Ondertussen is mijn retourperiode ook al lang verstreken (Amazon hanteert 30 dagen retourtermijn) en daardoor heb ik geen gebruik kunnen maken van mijn wettelijk vastgelegde retourrecht.

 

Wat zijn de stappen die ik nog zou kunnen ondernemen om mijn account vrijgegeven te krijgen?

Of wat zijn de juridische stappen die ik zou kunnen ondernemen? Ze nemen overigens gewoon mijn recht om te retourneren van mij af.

 

Met vriendelijke groet,

N vd Sangen


7 reacties

Wat zijn de stappen die ik nog zou kunnen ondernemen om mijn account vrijgegeven te krijgen?

 

Het staat Amazon vrij u niet verder als klant te willen bedienen dus u kunt vragen om het weer vrij te geven maar nee is ook een antwoord.

 

Of wat zijn de juridische stappen die ik zou kunnen ondernemen? Ze nemen overigens gewoon mijn recht om te retourneren van mij af.

Als u met praten niet tot bevredigend resultaat komt en u in uw rechten aangetast wordt staat het u natuurlijk vrij daar een zaak van te maken en ze bij de kantonrechter ter verantwoording te roepen.

Reputatie 7
Badge +7

Dikwijls zit er een retourformulier bij de verzending. Wellicht moest u kunnen inloggen om een retourformulier te downloaden. Maar als je niet kan inloggen kan je het product ook gewoon retourneren en ze per brief of email laten weten dat je gebruik maakt van het retourrecht. Nu heb je de retourtermijn voorbij laten gaan. Ik ben bang dat een rechter dan gaat zeggen dat het retour zenden niet afhankelijk is van het kunnen inloggen op je account. 

Maar als je niet kan inloggen kan je het product ook gewoon retourneren en ze per brief of email laten weten dat je gebruik maakt van het retourrecht. 

Niets verbiedt je dit te proberen maar als Amazon helaas je retour niet "ontvangen" heeft hang je wel aan de pan voor €1068, als je dat doet, absoluut aangetekend verzenden en dat los van alle andere voetangels en klemmen.

Reputatie 7
Badge +7

Maar als je niet kan inloggen kan je het product ook gewoon retourneren en ze per brief of email laten weten dat je gebruik maakt van het retourrecht. 

Niets verbiedt je dit te proberen maar als Amazon helaas je retour niet "ontvangen" heeft hang je wel aan de pan voor €1068, als je dat doet, absoluut aangetekend verzenden en dat los van alle andere voetangels en klemmen.

Dus als je wel het retourformulier gebruikt kan je dat niet overkomen?

Maar als je niet kan inloggen kan je het product ook gewoon retourneren en ze per brief of email laten weten dat je gebruik maakt van het retourrecht. 

Niets verbiedt je dit te proberen maar als Amazon helaas je retour niet "ontvangen" heeft hang je wel aan de pan voor €1068, als je dat doet, absoluut aangetekend verzenden en dat los van alle andere voetangels en klemmen.

Dus als je wel het retourformulier gebruikt kan je dat niet overkomen?

Daar zijn de "geleerden" het niet over eens, tot voor een paar maanden gold als regel dat als de leverancier het transport regelt ze na inleveren ook verantwoordelijk zijn maar er zijn wat recente publicaties die de verantwoordelijkheid weer bij de verzender leggen. Voor €1068 kun je echt beter aantekenen als je op eigen titel stuurt. Als je transport van de leverancier gebruikt kan dat niet eens waarmee de zaak voor mij duidelijk is, ingeleverd is klaar.

Badge

Er zat overigens géén retourformulier bij de producten.

Je moet dus online je retour aanmelden en vervolgens krijg je een retourformulier.

Maar daar krijg ik de mogelijkheid dus niet voor….

Ze doen daar maar wat bij Amazon, ik heb iets retour gestuurd en vervolgens hebben ze mijn account geblokkeerd maar niet mijn geld teruggestort.

Reageer