Ikea stort geld niet terug binnen afgesproken termijn

• 29 September 2021
  • 10 reacties
  • 200 Bekeken

Op 8 september heb ik een bestelling bij Ikea geannuleerd omdat het product al een paar weken niet leverbaar was. Ze zouden het bedrag binnen 14 dagen terugstorten. Nu, 3 weken later nog niets ontvangen. De klantenservice geeft aan dat Ikea Delft een aparte status binnen Ikea heeft. Ik moet afwachten. Ze kampen daar met achterstanden. 

Er is geen mogelijkheid om zelf contact met Ikea Delft op te nemen. Ik woon niet in de buurt, langsgaan is geen optie.

Mag dit zomaar? Ik dacht dat ik als consument ook mijn rechten had. Ik kan bij Ikea ook niet iets in mijn wagen hooien en bij de kassa zeggen dat ik nog wel eens betaal....

10 reacties

Vandaag een mailtje van Ikea. Ze maken het geld binnen 2 weken over. Blij dat ze nu reageren. Ik vind het echter klantonvriendelijk dat het 4 weken heeft moeten duren voordat ik überhaupt bericht kreeg.

Maar goed, hoop dat het binnen 2 weken helemaal opgelost is.

Het mag niet maar er staat geen direct opeisbare boete op dus kunt u er praktisch weinig tegen doen. Om er een advocaat op te zetten voelt een tikje overdreven.

Wat het trouwens met Ikea Delft te maken heeft ontgaat me, de webshop is toch niet per vestiging.

Gebruiker heeft toch niet gezegd waar en hoe hij/zij iets besteld heeft?

Gebruiker heeft toch niet gezegd waar en hoe hij/zij iets besteld heeft?

Daarom ontgaat me ook wat IKEA Delft ermee te maken heeft. Ik had het trouwens niet meegekregen maar is het vandaag trap weer eens een open deur in dag?

Jij begint ineens over webshop, alsof er niets anders is. Gebruiker heeft het over een vestiging, dus ik neem aan dat hij daar de bestelling heeft gedaan.

Ik zeg dit inderdaad een beetje uit frustratie over het feit dat de bij de gestelde vragen op dit forum toch wel vaak abominabel weinig belangrijke informatie wordt gegeven en antwoorders soms veel veronderstellen en dat regelmatig fout gaat in de communicatie. Er zouden tegenvragen gesteld moeten worden voordat er verder wordt gereageerd, vind ik.

Ik zeg dit inderdaad een beetje uit frustratie over het feit dat de bij de gestelde vragen op dit forum toch wel vaak abominabel weinig belangrijke informatie wordt gegeven en antwoorders soms veel veronderstellen en dat regelmatig fout gaat in de communicatie. Er zouden tegenvragen gesteld moeten worden voordat er verder wordt gereageerd, vind ik.

Eens en daarom bevat de eerste reactie ook een halfgesloten vraag in de hoop dat TS dat aspect toelicht.

Via de Ikea webshop heb ik wat besteld. Omdat het niet leverbaar was en ik het wel op kon halen in Delft, heb ik deze optie genomen. Ikea Delft heeft een aparte status binnen ikea (conceptstore).  Zij vallen blijkbaar buiten de ikea webshop. Doordat zij een flinke achterstand hebben, kan het nog even duren voordat ik mijn geld terugkrijg. Dus niet binnen de 14 dagen. Niemand kan me vertellen hoe lang het duurt voordat ik mijn geld terug krijg. Alles is geautomatiseerd, maar je krijgt niet automatisch een berichtje dat het langer duurt.

De klantenservice kan me niet verder helpen. Ik krijg ook geen contact met ikea delft. Er is alleen een centraal nummer. Als klant heb ik toch ook rechten?

Als klant heb ik toch ook rechten?

Absoluut, maar om ze af te dwingen zult u er een zaak van moeten maken en dat is het hoogstwaarschijnlijk niet waard. Maar u kunt ze sowieso schriftelijk een ultimatum stellen, als ze het dan echt heel bont maken heeft u stap 1 alvast gezet.

Badge +5

Hi @Gebruiker1632945383 en welkom. Wat vervelend dat je nog steeds geen geld terug hebt ontvangen :frowning2:  Je hebt als consument zeker rechten. We hebben een informatie pagina gewijd aan je rechten wat betreft de levertijd. Misschien heb je hier nog iets aan? 

Reputatie 4
Badge +3

Persoonlijk vind ik het altijd wel interessant om wat meer te lezen over diverse consumentenrechtonderwerpen, zoals over ‘levertijd’ in het artikel waarnaar @Isolda verwijst. Misschien heeft @Gebruiker1632945383 een vergelijkbare belangstelling, maar voor wat betreft zijn probleem is dit artikel natuurlijk niet relevant; alles rond ‘levertijd’ is een gepasseerd station hier. Vraagsteller heeft afgezien van de aankoop omdat het te lang ging duren. Conform toezegging van IKEA, gebaseerd op eigen voorwaarden dan wel wettelijke bepalingen rond ‘herroepingsrecht’ dient hij binnen de genoemde termijn geld terug te krijgen. Dat is niet gebeurd en er is geen zicht op wanneer het wel zal gebeuren. Ik zou even afwachten en opnieuw aan de bel trekken als het geld nog weken uitblijft, en dan met wat meer ‘druk’.

Reageer