Consumentenbond.nl

Incassobureau stuurt mij brieven t.a.v. mijn ex

• 16 mei 2020
  • 9 reacties
  • 438 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Via een incassobureau ontving ik betalingsherinneringen van een telefoonprovider (hollandsnieuwe). Deze zijn gericht aan mijn ex die als sinds begin 2019 niet meer op mijn adres woont - en die ik evenlang al niet meer heb gesproken, en dat wil ik zo houden.

Ik heb het de telefoonprovider en het incassobureau per mail hierop gewezen.

De provider vraagt mij nu om bewijzen, zodat zij het adres kunnen wijzigen. De gewenste documenten heb ik niet voorhanden, en dat ik mij ook niet geroepen voel om me hierin te mengen – ik ben wat mij betreft geen partij in deze (mijn ex is hun klant).

Vervolgens heb ik hen erop gewezen dat zij, zijnde haar telefoonprovider, haar telefoonnummer hebben en haar erover kunnen bellen. Ik heb haar mailadres ook aangeleverd. Zij negeren mijn aanwijzingen aan hun om zelf contact met hun klant te zoeken en geven vervolgens aan zonder bewijslast geen veranderingen door te voeren in contactgegevens. Dan blijf ik dus onterecht brieven ontvangen, en wellicht staat er binnenkort een deurwaarder op de stoep.

Ik ben wat mij betreft geen partij in deze. Dit heb ik bij hen aangegeven maar zij lijken de bewijslast bij mij te willen leggen.

Wat zijn mijn rechten in deze, oftewel, hoe blijf ik buiten deze kwestie? Hebben zij (als aanbieder) niet de plicht om contact- en betalingsgegevens af te stemmen met mijn ex (hun klant)? 

Alvast dank voor het meedenken!

9 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Vraag je gemeente of zij uitgeschreven is op jouw adres in de basisadministratie.
Als dat niet zo blijkt te zijn, kunnen ze een onderzoek starten.

Ze is uitgeschreven, dat heb ik ze al gemeld. Zij vragen mij vervolgens om documentatie die ik niet voorhanden heb. Verder ondernemen ze geen aktie. Is het niet aan hen om het onderzoek te doen, of op z'n minst af te stemmen met mijn ex?

Wat mij betreft ben ik geen partij hierin, en ik zou wat mij betreft geen aktie moeten hoeven ondernemen. Heb ik dat verkeerd?

Reputatie 6
Badge +5

Het beste lijkt me om in het kader van de privacy geen verdere gegevens meer te verstrekken.
Stuur alle post ongeopend terug met “Onbekend op dit adres”.

Reputatie 3
Badge +2

Ja, je hoeft geen actie te ondernemen en kan alle brieven terug sturen… maar kijk niet op als er op een moment een deurwaarder met slotenmaker en politie voor je deur staat. …  Als je dan thuis bent heb je nog gelukt. Het abonnement is afgesloten met een “geldig” adres… Blijven bellen en uitleggen voorkomt vervelende situaties. 

Badge +1

off topic, maar dit bericht lijkt me niet geschikt voor de Corona-rubriek "help elkaar”?

Als je bij de gemeente gecheckt hebt dat ze echt niet meer op jouw adres ingeschreven staat zou ik alle post verder ongeopend retour sturen.

Badge +8

off topic, maar dit bericht lijkt me niet geschikt voor de Corona-rubriek "help elkaar”?

Klopt helemaal, @J.W.M. v.d. Dries :slight_smile:  Topic is inmiddels naar het juiste subforum verplaatst.

Badge +8

Hi @AvdH, hoe staat het er ondertussen voor? 

Hi Imke, voor de zekerheid heb ik bij de gemeente gedubbelcheckt; mijn bewering is juist en ik wacht op nieuwe post van het incassobureau. Als dat gebeurt stuur ik de envelop ongeopend retour zoals gesuggereerd in het topic. Kan nog een staartje krijgen : )

Reageer