Beantwoord

Installateur speelt onder een hoedje met groothandel

• 24 May 2022
  • 7 reacties
  • 132 Bekeken

Klant moet kiezen bij groothandel, die hoge adviesprijzen hanteert, soms 2.5 keer hoger dan wat er bij webwinkels wordt gerekend. Vervolgens maakt de installateur een offerte gebaseerd op deze hoge adviesprijzen en heeft de klant het nakijken, de installateur steekt natuurlijk het grote verschil tussen inkoop en adviesprijs in eigen zak. Dit riekt naar handjeklap tussen aannemer en groothandel met de klant als benadeelde, want als hij de offerte niet aanvaart dan geen aannemer. Is hier iets aan te doen?

icon

Beste antwoord door basic 24 May 2022, 11:19

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ja daar is wel wat aan te doen. Gewoon een andere installateur kiezen die minder eerlijk is en niet aan gespecificeerde rekeningen doet.

Een installateur wil een zekere winst halen. Of hij dat nu op materiaal of op werkloon verdient maakt hem niets uit. Ik heb ook een kennis die zzp schilder is. Zijn van die klanten die zelf verf of behang willen kopen. Mag van hem ook, maar dan komt hij het er niet meer opdoen.

Reputatie 5
Badge +3

@T.A. van Batenburg Ga naar een garage en zeg dat je zelf de materialen mee levert.  :-) Helaas dit speelt overal. Het enige wat je kan doen is korting vragen en kijken of je er uit komt. 

Als je een schilder niet met zijn eigen verf laat werken maar met verf die je zelf aanlevert weet je één ding zeker: als het mis gaat ligt het aan jouw verf. En dan heeft hij waarschijnlijk gelijk ook. Misschien niet eens omdat de verf slecht is, maar hij is er niet aan gewend.
Dat geldt niet alleen voor schilders maar voor alle vaklui.

Reputatie 5
Badge +6

@T.A. van Batenburg Jawel, hier is “zelf” iets aan te doen, U kunt toch ook handjeklap met de aannemer doen?

Webshop prijzen is eigenlijk geen vergelijk, maar kan wel een indicatie geven van de materiaal prijzen.

En of de adviesprijzen hoog zijn? kan ook zijn dat de Webshop prijzen laag zijn, die heeft waarschijnlijk veel minder kosten.

Als de aannemer een hoge korting heeft, hoeft hij die niet met u te delen. Hij heeft wel zelf wat meer onderhandelings ruimte om met u te “handklappen”. 
Maar dat moet wel van U uitkomen. Sommige mensen zijn daar misschien te afwachtend in.

Bij mij heeft dan de installateur het “nakijken”.

Niet van, mag ik bij u kopen? Moet zijn: als uw prijs goed is “gun ik u de koop”

En bent u echt benadeeld als u zelf accoord gaat met de offerte?

Zelf materiaal kopen: daar zal de aannemer gewoon 10 of 20% marge aan u door berekenen.

En handjeklap doen we op vakantie toch ook allemaal?

Reputatie 5
Badge +5

@T.A. van BatenburgIk heb een paar maal factor 4 tot 5 meegemaakt t.o.v. internetprijzen. Ik heb doorgezocht totdat ik iemand trof die open, redelijk en eerlijk was over zijn prijzen. Hij stelde ook mijn vraag en wensen centraal. En besprak eventuele (goedkopere) opties. Dat ‘ze’ een redelijke marge rekenen vind ik geen probleem. Ze moeten het ook eventueel bestellen, halen, retourneren en vervangen bij eventuele klachten.

De oplossing is simpel:

Spreek met de installateur/aannemer vooraf een opslagpercentage af voor zijn kosten (inkoop, opslag, risico en winst). Hij kan dan heel transparant zijn inkoopfacturen aan jou laten zien en daar het percentage op zetten. Zo kun je grote klussen opdragen waarbij je meerdere aanbieders laat concurreren op uurtarief en opslagpercentage. Bedenk wel dat ze vandaag de dag heel veel opdrachten kunnen krijgen en soms liever een vaste aanneemsom (met soms heel stevige winstmarges) doorberekenen. 

@T.A. van BatenburgIk heb een paar maal factor 4 tot 5 meegemaakt t.o.v. internetprijzen.

Ik heb een offerte wel eens teruggerekend en na zelf klussen vastgesteld dat het vier uur werk was als ik enige oefening had gehad en de gereedschappen paraat. Ik kwam er op uit dat het kennelijke uurtartief voor de loodgieter minimaal 250 euro bedroeg, maar ik vermoed dat ze de leidingen misschien ook wel in de helft van de tijd erin hadden gekregen als het vaklieden waren geweest en dan rekenden ze dus 500 euro per uur. Sindsdien ben ik minder mild voor die lui.
Mij interesseert alleen het bedrag wat ik uiteindelijk moet betalen en wat ik daarvoor krijg.
Over 10 of 20% meer of minder maal ik niet.

Reageer