Beantwoord

Installatie garantie Dak/installatie schade

• 31 May 2022
  • 8 reacties
  • 201 Bekeken

Ik heb een nieuwbouw woning. de bouwer legt standaard een aantal panelen op mijn dak. Maar voor extra panelen vraagt hij de hoofd prijs € 650 per paneel. Ze zijn blijkbaar van goud. Hij geeft daarbij aan dat als ik een ander installatiebedrijf de extra panelen laat leggen, kan de garantie van mijn dak vervallen. Dat snap ik nog. maar ik neem aan dat het installatie bedrijf op zijn beurt ook weer garant staat voor een installatie garantie. Vallen hier dan ook schade aan het dak onder?.

Ik was sowieso van plan om een half jaar te wachten met de extra panelen ivm met evt lekkage o.i.d. Maar na deze periode als er geen problemen met het dak zijn, was ik toch echt van plan om meer panelen te laten monteren. door een erkende installateur.

icon

Beste antwoord door Jan 31 May 2022, 09:30

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Het standaard advies is zoveel panelen te leggen dat je jaarverbruik gedekt is. Als inductiekoken en een warmwaterboiler erbij komen tel je wat extra bij het jaarverbruik. Het wordt niet gedaan dat iemand driekwart van de panelen plaatst om eerst te kijken of het dak lekt en daarna de rest. Valt me ook tegen dat ze dan de hoofdprijs vragen en als je naar de concurrent gaat ben je de garantie kwijt.

Op de website van het bedrijf waar ik nu een offerte van vraag staat een instructiefilmpje hoe ze die zonnepanelen leggen. De kabel gaat onder de dakpannen door naar de meterkast waar ze een gaatje door de gevelnuur boren. Als je dat even bestudeert moet je angst voor lekkage van het dak toch weg zijn?

Er is deze formule:

jaarverbruik / 0,9 = A

A / Wp = aantal panelen

waarbij Wp = Wattpiek van één paneel.

Die factor 0,9 is de meest recente versie, die was vroeger lager maar het rendement van de zonnepanelen is steeds hoger geworden.

Ik weet hoe het werkt met het aanleggen van panelen. Ik heb ze nu ook al. Maar dit betreft een nieuwbouwwoning, waar standaard 8 panelen geplaatst ik heb er 4 bijgekocht via het meerwerk bij de woning. Maar 12 panelen is te weinig. Dus wil ik er 12 bij. Deze 12 wil ik na de oplevering van het huis  erop laten leggen , maar wel na een halfjaar later ofzo. De bouwer geeft dan aan dat de garantie op mijn dak kan komen te vervallen “Kan” schrijft hij. ik neem aan dat een andere installation ook weer installatie garantie geeft. dus mocht er lekkage o.i.d ontstaan. Lijkt het ij dat deze installateur dan verantwoordelijk is voor de evt schade. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik weet hoe het werkt met het aanleggen van panelen. Ik heb ze nu ook al. Maar dit betreft een nieuwbouwwoning, waar standaard 8 panelen geplaatst ik heb er 4 bijgekocht via het meerwerk bij de woning. Maar 12 panelen is te weinig. Dus wil ik er 12 bij. Deze 12 wil ik na de oplevering van het huis  erop laten leggen , maar wel na een halfjaar later ofzo. De bouwer geeft dan aan dat de garantie op mijn dak kan komen te vervallen “Kan” schrijft hij. ik neem aan dat een andere installation ook weer installatie garantie geeft. dus mocht er lekkage o.i.d ontstaan. Lijkt het ij dat deze installateur dan verantwoordelijk is voor de evt schade. 

Ik zou diverse offertes opvragen en vragen naar hun (schriftelijke) garanties tav eventuele door hun veroorzaakte schade aan je dak. Ik heb destijds een aantal reserve dakpannen moeten aanleveren. Vanwege leeftijd (huis gebouwd 1987) was er sprake van broosheid en kwetsbaarheid dakpannen. 650 is wel veel voor een paneel. Dus onderhandelen met je huidige aannemer/installateur/bouwer lijkt me ook zeker een reële optie.

Reputatie 5
Badge +6

@IamRichardK De Projectontwikkelaar/architect verrekent in principe alle meerwerken met u.

Of is de Bouwer ook de verkoper?

Alle meerwerk met opslagen: 10% Proj.O+10% Bouwer+10% Installateur = dan uw meerwerkprijs. (als voorbeeld)

Totaal meerwerk : 4 = 650,00? per panel.

Het is meestal ook niet mogelijk, om voor de oplevering, door anderen werk te laten uitvoeren, of onderhands met de bouwer of installateur extra werk te laten uitvoeren.

En is er voor de 8 (+4) panelen ook de BTW teruggave in verrekend? U koopt een totale (standaard) woning.

De installateur zal geen garantie op lekkage geven, tenzij er een montage fout is gemaakt met installeren.

Op een ouder dak willen zij soms niet eens plaatsen. Dat is bij u niet het geval.

Als ik mijn totale offerte deel door het aantal panelen kom ik incl. BTW 625,00 per paneel. Is wel zonder gouden randje.

Is natuurlijk niet vergelijkbaar met de standaard 8 (+4) panelen voor uw woning.

Er is nogal wat prijs/kwaliteit verschil met diverse installaties en aanbieders.

Ik heb 1500 euro betaald voor 4 extra panelen. Maar over welk panelen heeft u het ?.

Nee dit is per paneel. Exta bover de 12 die ik al heb. Maar ik wil er 12 panelen bij dus kom dan totaal op 24 panelen. De volgende 12 panelen daar moet ik dus 650 per paneel betalen. Dat ga ik niet doen. Dus wil ik die 12 panelen na de oplevering laten plaatsen. Het probleem is dan dat garantie van het dak kan komen te vervallen.

Reputatie 5
Badge +6

@IamRichardK Wordt het dan 1 installatie (uitbreiding) met 24 panelen, of wordt het dan een 2e aparte nieuwe installatie op een ander of zelfde dakvlak?

In alle offertes die ik heb aangevraagd heeft geen enkele aanbieder een paneelprijs X aantal aangeboden.

Hier is dan geen invulling aan te geven voor de gebruikte materialen en kwaliteit.

De eerste  bouw “projectprijs” installatie wil niet zeggen dat extra panelen, ook onder de zelfde condities nog geleverd moeten worden.

En wordt ook de BTW teruggave, op de eerste installatie mee aangevraagd of gaat dat in een 2e aanvraag op een andere naam, een tweede BTW teruggave op de zelfde naam/aansluiting kan nog wel eens problemen opleveren.

De bouwer kan wel alle wijzigingen op of aan het dakvlak door anderen, aangrijpen om de garantie te wijzigen.

En een paar pannen vervangen als garantie.?

Maar:

Als bij storm, een bouwfout o.i.d. de hele pannekap er af waait heeft u zonder garantie wel een klein probleempje!

Dus dat is wel een afweging waard.

Je kunt geen twee keer BTW achterelkaar terugvragen op dezelfde naam, wel op een andere naam maar dan moet het energiecontract ook overgezet worden op die andere naam. Misschien even wachten met de uitbreiding tot de nieuwe regeling ingaat waarbij je geen BTW meer hoeft terug te vragen maar er 0% BTW op de panelen zit.

Reageer