Is hier geen herroepingsrecht van toepassing

• 1 August 2022
  • 23 reacties
  • 420 Bekeken

Ik dacht snel mijn abonnement bij Viaplay op te kunnen zeggen met Xpendy.

Echter zag ik te laat dat er een bedrag van€29,95 van mijn rekening afgeboekt word voor hun service.

Nog geen 2 minuten nadat ik gebruik maakte van hun service heb ik ook meteen en mail gestuurd dat ik het wilde annuleren en geen gebruik wilde maken van hun service. 

Echter ik zie bij trustpilot allemaal negatieve reviews staan over Xpendy en vroeg me toch het volgende af.

Is hier geen herroepingsrecht aan de orde, omdat het bedrijf hun mail niet leest

Kan Xpedia nu toch het bedrag van €29,95 afboeken ?

23 reacties

Reputatie 7
Badge +5

ik zou de algemene voorwaarden er even bijhalen en kijken of daar wat staat, bv artikel 9 😉

persoonlijk zou ik dit soort diensten natuurlijk nooit gebruiken, je weet dat ze geld kosten zeker als ze de opzegbrief ook nog voor je versturen, en hoeveel moeite is het nou om zelf even te kijken hoe je een lopend abonnement op kunt zeggen?!

Ja u heeft absoluut gelijk dit was ook een ondoordachte actie. Ik heb ik meteen eens doorgeven via mail dat ik van hun diensten afzien, maar zover ik begrepen heb word dit niet gelezen. Dus wel gelezen als je van hun diensten gebruik wilt maken maar annuleringen worden niet meteen gelezen. 

Dit staat er bij art.9

• Zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen veertien dagen, dient de Consument een e-mail te zenden naar support@xpendy.com met de vraag of de Opzegging geannuleerd kan worden inclusief reden van Herroeping. De reden van Herroeping is echter niet wettelijk verplicht. Het is vervolgens aan Xpendy om, mits de opzeggingsbrief nog niet verzonden is, de Opzegging te annuleren en de Consument hiervan op de hoogte te stellen.
  • Tenzij de brief al verzonden is en dat gebeurd meteen als je digitaal doorgeeft wat er opgezegd moet worden.
  •  
Reputatie 5
Badge +6

@Gebruiker1638819020  xpendy.com : dan ga je akkoord met de eenmalige afschrijving (betalingsprocedure) die verloopt via een automatische incasso.

U heeft gewoon een betaalde dienst afgenomen voor die prijs (per opzegging) en dat heeft u gekregen, binnen 2 minuten digitaal verstuurd.

Annuleren is niet uw geld terug voor de dienst, maar de Opzegging wordt geannuleerd.

Dus geld terug zit er niet in.

@gebruiker1644596728

Ja en in die tijd heb ik het weer opgezegd ik heb een herroepingsrecht tot een met 14 dagen als hun de mail niet niet lezen ga ik het storneren want ik kan en mag dit laten gebeuren

Reputatie 6
Badge +4

Ik weet bijna 100% zeker dat voor dit soort diensten geen herroepingsrecht geldt.

Op het moment dat u uw gegevens heeft ingevuld en heeft betaald is de opzegging al onderweg. Daar komt geen mens aan te pas.

Je kunt geen dienst herroepen als je die al afgenomen hebt. Als je je abo op Viaplay daadwerkelijk vis Xpendy hebt opgezegd kun je dat niet herroepen en zul je die "dienst" moeten betalen.

Reputatie 5
Badge +6

@gebruiker1644596728

Ja en in die tijd heb ik het weer opgezegd ik heb een herroepingsrecht tot een met 14 dagen als hun de mail niet niet lezen ga ik het storneren want ik kan en mag dit laten gebeuren

Volgens mij haalt u 2 zaken door elkaar.

Nog geen 2 minuten nadat ik gebruik maakte van hun service heb ik ook meteen en mail gestuurd dat ik het wilde annuleren en geen gebruik wilde maken van hun service. 

Heeft u dat dan weer opnieuw "opgezegd"

(Viaplay) ook bij Xpendy gedaan?

U heeft de eerste dienst €29,95 afgenomen:

Viaplay opgezegd en na 2 min. weer geactiveerd (herroepingsrecht) door de annulering.!

Er is niets verandert u heeft alleen €29,95 betaald.

Er is mij niet helemaal duidelijk wat en bij wie, u dan de 2e keer heeft opgezegd.

Dan zou u in principe 2 diensten afgenomen hebben?

Oké dank voor uw reactie,

Ik heb als eerste Xpendy de opdracht gegeven en direct eens ervan afgezien dat ze de opdracht niet moesten uitvoeren en dat ik ook geen abonnement bij Xpendy wilde hebben, want dat blijkt dus ook een abonnement te zijn. 

Toen ik dat gedaan had ben ik zelf via mijn kpn viaplay gaan opzeggen

Reputatie 5
Badge +6

@Gebruiker1638819020 Ok dat geeft iets meer duidelijkheid, maar of Xpendy met de stornering akkoord gaat?

Badge

Op 21/7 werd is tijdens de 4daagse in Nijmegen aangesproken door een fondsenwerver van Save The Children (STC).

Ik ging akkoord met een éénmalige afschrijving van € 8.50.

Later op die avond kreeg ik een SMS van STC dat ze blij waren met mijn toezegging voor een bedrag van € 8.50 per maand tot wederopzegging.

Dit vond ik niet zo netjes, reden waarom ik dit toezegging wilde afzeggen.

Nu ben ik niet zo vlot op internet, maar via Google zocht ik op “Save The Children” en kreeg in het scherm: “STC opzeggen” Snel daarop geklikt en snel de gegevens ingevuld en snel op verzenden geklikt. Ik wist niet beter, dan dat ik dacht dat ik op een pagina van SCT was. Achteraf, toen ik belast werd voor het bedrag van 񆵐 29.95, ben ik e.e.a. gaan controleren. Toen bleek, dat ik via een pagina van Expendy de opzegging gedaan had. Ik was mij er ook niet van bewust, dat verzenden € 29.95 zou kosten. Dit stond, bleek achteraf, in kleine, dunne letters aangegeven. U zult begrijpen dat , wanneer ik dit had geweten, ik niet op de knop “verzenden” zou hebben geklikt.

De lay-out van de pagina van xpendy is zó ingericht, dat een niet zo ervaren internetter hier gewoon denkt dat hij op de site van STC zit.!

Ik vind daarom, dat ik door Xpendy op een geweldige manier misleid ben en daarom heb ik de betaling via de bank laten terugboeken.

Biedt het argument "misleiding" soelaas bij een rechter?

evanes

Hallo Evanes, ja zo ging het bij mij dus ook ook ik dacht netjes en vlug geholpen te zijn. Nu heeft Expeny wel al gereageerd dat ze de situatie zullen bekijken dus het is even afwachten wat ze gaan duren.

Inmiddels staat hun afboeking bij mijn bank in de wacht, omdat mijn rekening het niet toelaat om dit bedrag af te boeken. Hopelijk leverd dit niet nog meer problemen op voor mij. 

Ik zal in ieder geval hier weer een reactie over plaatsen. 

Ik vind daarom, dat ik door Xpendy op een geweldige manier misleid ben en daarom heb ik de betaling via de bank laten terugboeken.

Biedt het argument "misleiding" soelaas bij een rechter?

U kunt het proberen maar ik zou er niet op rekenen.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/lees-dit-voor-je-gebruik-maakt-van-opzegservice-xpendy/

Reputatie 6
Badge +4

@evanes .

Ik denk dat u met de stornering  een hoop ellende ne r gestart. Van misleiding is geen sprake het bedrag wordt gewoon genoemd. U heeft het uiteindelijk zelf ook gevonden. In dit geval heeft u klakkeloos geklikt, niet gekeken op welke site u zat en al uw gegevens afgestaan. Geen enkele misleiding in dit geval.

Het storneren kan nog weleens duur uitpakken voor u.

Ja precies ik weet dat ik te vlug geklikt heb. Hopelijk kan ik wat empathie van Xpendy krijgen

Reputatie 7
Badge +5

Niet voor het storneren, daar volgt vaak een incassoprocedure op. Met veel meer kosten

Nou dat incasso kan gewoon niet afgeboekt worden dus ik hoef niks te storneren. 

Vandaag kreeg ik een mail dat ze vandaag de aangetekende brief naar viaplay gestuurd hebben dus 1 wel nadat ik opdracht gaf en meteen ervan af zag.

Dus dat het automatisch verstuurd word is dan heel vreemd. 

Reputatie 7
Badge +5

die incasso gaat echt wel komen, inclusief een hoop extra kosten. als je krap bij kas zit zou ik het daar niet op aan laten komen. de dienst is verleend dus ze willen die 29 eurootjes

en volgens mij stond op de website dat ze elke maandag de brieven versturen van de afgelopen dagen

Dank u wel voor u reactie ik zal het nakijken

Mvg

Badge

Beste mensen,

Dank voor jullie reacties. Ik heb inmiddels met tegenzin betaald, omdat ik ook uit andere bronnen begrepen heb, dat er weinig of niets aan te doen valt. Deze "heren" gaan echter langs het randje van wat wel en niet mag en ik blijf hun manier van werken afkeuren. Ik voel me gesteund door het feit, dat ik niet de énige was, die in de haast op de knop "verzenden" heeft gedrukt.

Als er na het klikken op de toets "verzenden" een mededeling zou komen in de trant van: "Als U nu doorgaat, dan bent U ons € 29.95 schuldig. Het bedrag wordt automatisch van Uw rekening afgeschreven". Met deze simpele zin zouden veel mensen niet op "doorgaan” klikken, maar ja, dat schaadt natuurlijk het verdienmodel van expendy en dat zal dus niet gebeuren.

Vr.gr. Evanes

Beste Evanes, helaas zal dat voor mij ook van toepassing zijn. Maar er is niks aan te doen erg genoeg. Ik hoop ook dat genoeg mensen dit bericht lezen en hiervan leren.

Reputatie 7
Badge +5

met alle respect, maar daar zit nog een stap voor. 

Voordat we ergens blind op klikken moeten we ons realiseren wat de impact daarvan is, en dus onzelf informeren voordat we ergens op klikken. Dat is volgens mij veel belangrijker en makkelijker dan een soort van black-list aan gaan leggen van sites waar je niet heen moet. Dat is namelijk vrij kansloos….

my 2 ct…..

Reputatie 7
Badge +5

wellicht toch nog een lichtpuntje: vandaag een uitspraak van de kantonrechter in een zaak tegen bol.com. die had onvoldoende duidelojk gemaakt dat je door het indrukken van de bestelknop ook een betaalverplichting aanging. 

mooie ontwikkeling tegen dit soort ‘randjes lopers’

https://www.businessinsider.nl/bestelknop-webwinkel-bol-com-kantonrechter-uitspraak/

Boh ja, dat zou wel heel fijn zijn dank u wel voor u bericht.

mvg

Badge

Beste mensen,

De volgende mail heb ik nog op 4 augustus verzonden aan Xpendy:

Op Do, 4 Aug om 2:58 PM , E.H.R. van Swelm <evanes@kpnplanet.nl> schreef:

Geachte Heer, Mevrouw,

Op 21/7 werd is tijdens de 4daagse in Nijmegen aangesproken door een fondsenwerver van Save The Children (STC).

Ik ging akkoord met een éénmalige afschrijving van € 8.50.

Later op die avond kreeg ik een SMS van STC dat ze blij waren met mijn toezegging voor een bedrag van € 8.50 per maand tot wederopzegging.

Dit vond ik niet zo netjes, reden waarom ik dit toezegging wilde afzeggen.

Nu ben ik niet zo vlot op internet, maar via Google zocht ik op “Save The Children” en kreeg in het scherm: “STC opzeggen”

Snel daarop geklikt en snel de gegevens ingevuld en snel op verzenden geklikt.

Ik wist niet beter, dan dat ik dacht dat ik op een pagina van SCT was.

Achteraf, toen ik belast werd voor het bedrag van € 29.95, ben ik e.e.a. gaan controleren.

Toen bleek, dat ik via een pagina van Expendy de opzegging gedaan had.

Ik was mij er ook niet van bewust, dat verzenden € 29.95 zou kosten.

Dit stond, bleek achteraf, in kleine, dunne letters aangegeven.

U zult begrijpen dat , wanneer ik dit had geweten, ik niet op de knop “verzenden” zou hebben geklikt.

Ik vind daarom, dat ik door jullie op een geweldige manier misleid ben en daarom heb ik de betaling diezelfde dag via de bank laten terugboeken.

Voor het geval hier het recht van herroeping van toepassing is, beroep ik me hierop.

Ik stel vast, dat ik door een stelletje gladde jongens ben misleid/opgelicht en ben bang, dat ik daar op dit moment niets aan kan doen.

Ik heb daarom besloten om de betaling van € 29.95 vandaag onder protest te doen en me te beraden op volgende stappen.

Ik ben benieuwd of jullie ook het lef hebben om commentaar te geven op bovenstaand verhaal.

E.H.R. van Swelm.

=============================================================

Nu het antwoord van Xpendy van 19.08.22 09:25u:

Hi E.H.R. van Swelm,

Bedankt voor je bericht. 

Ondanks dat jouw brief al aangetekend is verstuurd en wij hier kosten voor hebben gemaakt, vinden wij het ontzettend belangrijk dat onze klanten tevreden zijn over Xpendy! Ik wil dan ook op hoge uitzondering jouw bestelling annuleren om jou onze 100% klanten tevredenheidsgarantie te kunnen garanderen. 

Het bedrag dat je voor deze bestelling hebt betaald ontvang je natuurlijk van ons terug, hier hoef je zelf niks meer voor te doen. Het is in sommige gevallen niet mogelijk om de automatische incasso van onze kant bij de bank te annuleren. Het kan daarom zijn dat, ondanks de annulering van jouw bestelling, het bedrag alsnog van je rekening wordt afgeschreven. Zodra wij je betaling hebben ontvangen, storten wij het bedrag naar je terug. Het kan 10 werkdagen duren voordat je de terugbetaling ontvangt op de betaalrekening waarmee je de bestelling hebt geplaatst. Mocht je het bedrag binnen 10 werkdagen niet terug op je rekening ontvangen hebben, dan wil ik je vriendelijk vragen om contact met ons op te nemen zodat ik dit voor je op kan lossen.

Omdat jouw brief inmiddels al is verstuurd naar de door jou gekozen service, kan ik deze helaas niet meer voor je onderscheppen. Ik raad je aan om zelf contact op te nemen met het bedrijf om jouw opzegging niet in behandeling te nemen, wij hebben hier helaas geen invloed op. 

Ik hoop dat je met deze oplossing alsnog tevreden bent met de service van Xpendy en in de toekomst aan ons denkt wanneer je wel je abonnement op wilt zeggen.

Een prettige dag toegewenst!
=================================================================

...waarop ik vandaag, 22.08.22 11:113u het volgende antwoord heb verstuurd:

Goede morgen Xpendy,

Dank voor jullie sympathieke geste.!

Ik weet het te waarderen.

Daar, waar ik met anderen sprak over een slechte ervaring met jullie onderneming, zal ik hen ook voorzien van deze informatie.

Toch wil ik in positieve zin opmerken, dat jullie de negatieve kritiek eenvoudig vóór kunnen zijn door na het klikken op “verzenden” even te vermelden:

“Na het klikken op “doorgaan” wordt u belast voor € 29.95”

Dat kan een hoop negatieve kritiek voorkomen.

Vr.gr.

E.H.R. van Swelm.

=================================================================

Ik ga er van uit, dat het bedrag ook werkelijk wordt gestorneerd en daarmee is de zaak voor mij afgedaan.

Vr.gr.

E.H.R. van Swelm.

Reageer