Jarenlange chaos bij het CBR levert nog steeds geen verbetering op

• 4 februari 2019
  • 52 reacties
  • 4782 Bekeken

Herkennen jullie dit ook? Het CBR is een chaotische instelling. Niet bereikbaar, raken belangrijke formulieren kwijt en geven dan jou de schuld. Terwijl het aangetekend verstuurd is. Ik maak me dan ook ernstig zorgen ivm de privacywet. Waar blijft dan deze gevoelige informatie. Liggen die straks ook gewoon op straat? Onbegrijpelijke brieven die gestandaardiseerd verstuurd worden en dus niet leesbaar zijn. Ze worden in een dergelijke juridisch jargon gegoten dat ze zich bij voorbaat al proberen in te dekken. Klachten worden niet in behandeling genomen, terwijl je wel een bevestiging krijgt dat je een klacht hebt ingestuurd. Ondertussen verloopt je rijbewijs met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk heb je dan iemand van het CBR aan de lijn en die geeft dan toe dat ze fout op fout hebben gemaakt... pff denk je.., er gloort hoop aan de horizon. NEEE, het hele gedoe begint weer van vooraf aan. Is er ergens een actiegroep om het CBR verantwoordelijk te stellen voor disfunctioneren. Waarom grijpt de overheid niet in? Waarom wordt deze instelling niet ontmanteld/ Het is nl. al 10 jaar gedoe. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Ik ben echt ten einde raad

52 reacties

Reputatie 7
Zou niet juist de digitalisering de oorzaak zijn? Je hoort en leest niet anders dan dat er weer zoveel miljoen naar de Filistijnen is omdat niemand met het programma overweg kan, of het nou gaat om de Fiscus, UWV, SFB, Gemeentes, Justitie, gezondheidszorg enz. Er hoeft maar een komma verkeerd te staan om iets mis te laten gaan. Misschien moeten ze terug naar pen, papier en een grote agenda en dan vooral niet appen tijdens het werk.
Reputatie 7
Badge +5
Honderden chauffeurs werkeloos thuis door chaos bij CBR

Rijbewijs verlengen: de wachtlijst loopt op
Badge
Hoi allemaal,
idee om een Consumentenclaim in te dienen?

Mijn moeder is 5 maanden van tevoren begonnen met verlengen ivm aankomende 75e verjaardag en afhankelijkheid auto. Een maand voor verloopdatum krijgt ze pas bericht dat het 8 maanden duurt. Ze zit straks dus minimaal 3 a 4 maanden, als het niet langer is, zonder vervoer.
Wandelen naar de bushalte op een kilometer afstand is niet zo top met een nieuwe knie en fietsen is ook geen optie.
Ik zie dus een heleboel ongedekte kosten opdoemen die de schuld zijn van CBR maar die zij straks moet betalen.
  • Taxi’s en extra OV
  • voor niks wegenbelasting
  • bezorgkosten boodschappen en mensen aan huis
  • 1000 en 1 keer bellen naar deze CBR ‘organisatie’ (‘organisatie’ mag tussen aanhalingstekens)
Ze is zeker niet de enige en de regeling die ministerie nu bedacht heeft komt niet snel genoeg om de kosten te voorkomen.

Consumentenclaim? @Imke ?
Reputatie 2
Badge +4
Op deze pagina (onderaan in het kader) vinden jullie de laatste ontwikkelingen. Die gaan met name over de verplichte gezondheidsverklaring, waarbij het CBR grote achterstanden heeft. De ontwikkelingen zijn in het kort:
* Er komt een wetswijziging waarbij het rijbewijs van 75-plussers een jaar langer geldig blijft
* Het CBR krijgt hiermee tijd om orde op zaken te stellen
* De minister wil dat de nieuwe werkwijze direct ingaat (formeel duurt dat nog 6 tot 9 maanden). De Consumentenbond juicht dat toe, maar wil wel zeker weten dat mensen met een verlopen rijbewijs niet onverzekerd rondrijden. Wij hebben hierover navraag gedaan bij het Verbond van Verzekeraars.

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/zonder-rijbewijs
Deze klachten over het CBR zijn me uit het hart gegrepen! Wat een ongelooflijk ongeorganiseerde warboel! Mijn man is 75 geworden en moest dus voor de vernieuwing van zijn rijbewijs medisch gekeurd worden. Alle gewenste formulieren zijn ruim op tijd en aangetekend verstuurd. We zijn al sinds november 2018 bezig en hebben nog steeds geen uitsluitsel, terwijl er geen enkele reden is om hem rijgeschiktheid te weigeren.
En om het allemaal nog moeilijker te maken is het CBR nu ook niet meer telefonisch te bereiken!
Hoe kan het dat ze hier al zo lang mee wegkomen?
Reputatie 7
Badge +6
Nu de wet er door is , die dat mogelijk maakt , misschien een idee om namens alle benadeelden met hulp van de bond het CBR aanklagen wegens wanprestatie ?
Reputatie 7
Badge +5
Goed idee @E.T. Wiersum

Als er een aantoonbaar financiële schade is, zou dit wel een sterke zaak kunnen zijn, vermoed ik.

ik belde vandaag waarom de formulieren voor de medische keuring nog niet gemaild waren. Antwoord: het duurt 20 weken voordat we de formulieren aan u mailen. Een keuringsrapport beoordelen duurt dus 6 maanden en het opsturen van de formulieren 5 maanden. Nou dan kan mijn zoon over 1 jaar afrijden.

Reputatie 7
Badge +7

Het lijkt mij een enorme ergernis voor u beiden. Het is te hopen dat u niet het geduld verliest, geldt uiteraard ook voor alle andere gedupeerden. De gedachten kunnen zo maar opkomen….. daar ga ik niet op wachten, ik stap maar vast in de auto en rijden. Dat is uiteraard strafbaar, maar als er iets gebeurd, u bent niet verzekerd. Ook al degenen die wachten op verlenging, geen verzekering, wat vreselijke gevolgen kan hebben. Dank aan het CBR en de overheid. Groet Leo.

Hemmo

Vandaag te horen gekregen dat na 2 maanden wachten er waarschijnlijk 11 weken bijkomen. Dit naar aanleiding van invullen gezondheidsverklaring en bijna verlopen rijbewijs. Ongelooflijk dat dit kan. Wie kan dit nog uitleggen?
Reputatie 7
Badge +5
Niemand kan dit nog uitleggen ben ik bang.

En de groei van het aantal ouderen dat deelneemt aan het verkeer was ook moeilijk of niet te voorzien?
Ik ben bang dat de directie het begrip oorzaak en gevolg niet in haar beleid heeft meegenomen.
Reputatie 7
Badge +6
Het ergste vind ik nog dat de overheid weigert om mensen die schuldloos zonder rijbewijs komen te zitten tegemoet te komen. Een tijdelijke verlenging totdat het CBR de boel voor elkaar heeft , zou mijns inziens normaal moeten zijn. Nee zegt men , pech gehad en als we toch blijven rijden zijn de gevolgen voor ons . En die kunnen ernstig zijn. Zeer ernstig zelfs . Ongelofelijk ! De overheid dient de burgers te dienen en niet te pesten !

Deel deze informatie alstublieft, want het is een ander onaanvaardbaar gedrag van de CBR!

https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Opinie-CBR-discrimineert-op-taalbeheersing-25538817.html

Deel deze informatie alstublieft, want het is een ander onaanvaardbaar gedrag van de CBR!

Dat is de mening van één advocaat, die vindt dat opvoedcursussen voor mensen die met alcohol aan het verkeer deelnemen ook in de taal van de deelnemer beschikbaar zouden moeten zijn. Je moet überhaupt niet met alcohol autorijden, en eerlijk gezegd vind ik het een hele stevige eis dat zo'n cursus dus in iedere taal beschikbaar zou moeten zijn.

Ik ben ten einde raad, ben net voor de 2e keer aangehouden voor rijden zonder geldig rijbewijs. Ik moet medisch gekeurd worden en alcohol curcus doen. Ik heb keurig betaald en hun zeggen van niet en mijn geld werd terug gestort. Tegelijk werd mijn rijbewijs ongeldig verklaard. Hun zeggen brieven te hebben gestuurd maar heb die nooit gehad, en in hun systeem staat ook dat ik er indd niet voor heb getekend maar wist van niks. Toen ik aangaf dat ik nooit iets had ontvangen was het me eigen verantwoordelijkheid. Heb gelijk na de ongeldig en stornering het op nieuw aangevraagd en kreeg de factuur niet weer gebeld was een foutje. Kreeg ik te horen. Dan nog me medische keuring, ik kreeg brief dat ik moest verlengen en moest me oude rb en pasfoto mee nemen en kreeg daar te horen dat ik niet was gekeurd en me rijbewijs met 2maanden zou verlopen ik wou gelijk afspraak maken maar wachttijd was 7maanden. Ik ben ten einde raad dit duurt nu al 1.5jaar en sinds maart is hij ongeldig. Ik voldoe elke keer aan hun eisen en gaat daar mis en ik krijg de schuld. Heb voor me werk me auto nodig en rij dus noodgedwongen zonder, kom net van het bureau en de agent snapte ne volledig en geloofde dit ook. Ik weet niet meer wat ik bu nog moet doen, hun maken veel fouten en ik ben de dupe. Kan iemand met idee alsheblieft contact opnemen

*

*[gegevens verwijderd i.v.m. privacygevoelige informatie]

Natuurlijk heb je gelijk over drinken en autorijden. Het probleem is echter om iemand zwaarder te straffen dan het geval zou zijn als de persoon nederlands sprak. Zelfs de rechtbanken kunnen dat niet. Ik zou denken dat het een vervanging kan zijn als je mensen vraagt om thuis boeken of artikelen te lezen en een test te doen over de opgedane kennis. Het zou voor hen dezelfde tijd kosten dan een arts te laten onderzoeken.

Hier is nog een mening die niet van een advocaat afkomstig is ... https://www.nporadio1.nl/homepage/1259-80-procent-drankrijders-krijgt-rijbewijs-niet-terug-na-psychiatrisch-onderzoek

Reputatie 7
Badge +7

Straffen zullen gelijk moeten zijn, echter iemand die geen Nederlands spreekt wel hier de overtredingen, zelfs misdaden, begaat, zal een extra straf moeten krijgen, voor eigen geld een cursus Nederlands en examen in het politiebureau. Ooit wel eens een overtreding in het buitenland begaan ????, er zal niemand moeite doen in uw taal één en ander uit te leggen…. daar zorgt u zelf maar voor, en dus voor eigen kosten. Wat hier in ons land geldt is verzachtende heelmeesters maken stinkende wonden.

Het probleem is echter om iemand zwaarder te straffen dan het geval zou zijn als de persoon nederlands sprak.

Ik snap wat je zegt maar ik til niet zo aan het argument. Dat mensen voor dezelfde vergrijpen dezelfde straf horen te krijgen is een principe maar daarnaast wordt er bij rechtspraak ook gekeken naar de persoon, daar gast het principe, en waar niet is verliest sowieso de keizer zijn recht. Nogmaals het is nogal wat om te stellen dat Nederland een cursus in iedere taal aan moet bieden maar als die advocaat daar zo'n problemen mee heeft kan hij namens een cliënt toch een zaak aanhangig maken, in Brussel neem ik aan, en dan laten we het systeem zijn werk doen.

Reputatie 7
Badge +6

Om weer even naar het topic te gaan:  CBR hoopt de achterstand sinds eind 2018 eind dit jaar weg te werken . Mijn vrouw heeft ruim een jaar geleden verlenging aangevraagd en zit al sinds februari met een verlopen rijbewijs waarmee ze alleen nog in Nederland mag rijden door de noodgreep van de minister . Treurig . We betalen smakken belasting . Mogen we daar dan een aanvaardbare dienstverlening ( waar we ook weer voor moeten betalen ) voor terug verlangen ??? 

Iedereen die een verband ziet tussen dienstverlening door de overheid en meer of minder belasting betalen zegt impliciet dat mensen die meer belasting betalen dus eigenlijk recht hebben op een betere service.

Reputatie 7
Badge +6

Iedereen die een verband ziet tussen dienstverlening door de overheid en meer of minder belasting betalen zegt impliciet dat mensen die meer belasting betalen dus eigenlijk recht hebben op een betere service.

Dat maak jij er dan van @A. Deen . Alle  Nederlanders hebben er recht op dat ze niet in moeilijkheden komen door wanprestatie van instanties waar ze van afhankelijk zijn . Bedrijven die zich zo gedragen gaan failliet ( bij voldoende gezonde concurrentie ) . Werknemers die zich zo gedragen vliegen met een grote boog op straat . Komt nog bij dat  het CBR  geld vraagt voor de ‘ dienstverlening ‘  . Het komt niet uit de belastingopbrengsten , zoals UWV en Belastingdienst die ook de boel al vele jaren niet op orde hebben.

Dat maak jij er dan van @A. Deen . Alle  Nederlanders hebben er recht op dat ze niet in moeilijkheden komen door wanprestatie van instanties waar ze van afhankelijk zijn . 

Precies, het is niet afhankelijk van belastingen, het is jaren van rechts beleid van de VVD die allerlei overheidsfuncties uitgehold heeft en het ergste is dat de ontevreden burger daar in reactie op nog rechtsere partijen gaat stemmen.

Reputatie 7
Of het mogelijk is weet ik niet, is alles zelf afgeven en ter plekke betalen een optie?
Reputatie 2
Badge +1
CBR, UWV, SVB, ABP en er zijn ongetwijfeld meer afkortingen waar de ambtelijke onkunde hoogtij viert. De een (UWV) weliswaar een graadje erger dan de ander (ABP), maar hoogst storend voor de samenleving allemaal.
Badge +8

:point_right:  De Consumentenbond gaat automobilisten helpen bij het krijgen van een schadevergoeding van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.

Reageer