Consumentenbond.nl
Vraag

Kan een bestelling zomaar worden geannuleerd?

• 24 september 2020
  • 6 reacties
  • 213 Bekeken

Maand geleden Een mooie inbouw koel vriescombinatie besteld bij BCC. Was een mooie deal voor 638 euro zou deze nog worden ingebouwd worden. Ik moest wel drie weken wachten, Het hele bedraag had ik vooruit betaald. Dacht BCC dat is wel vertrouwd.

Ga vorige week bellen om een afspraak te maken. Wanneer deze geleverd zou kunnen worden en afspraak te maken. Om hem in te laten bouwen. (dat was de deal)

Word er mij verteld, nee meneer AEG levert deze niet meer! 

Moest 10 werkdagen op mijn geld wachten. Ook niet meneer dat vinden wij jammer! We gaan U helpen om een soort gelijk koel vriescombinatie voor U organiseren. met inbouw.

Heb in het verleden veel producten gekocht bij BCC, moet wel zeggen was offline.

Kunnen bedrijf gewoon onder een deal uitkomen?

6 reacties

Reputatie 3
Badge +2

BCC is aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg, en dient zich dus aan de Algemene Voorwaarden te houden: http://images.bcc.nl/website/pdf/Algemene_Voorwaarden_Thuiswinkel.pdf Zie aldaar punt 13.3 en 13.4: 

3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld,
zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen
uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging
ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd,
ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De
consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op
eventuele schadevergoeding.

4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald
heeft onverwijld terugbetalen.

Zoals je ziet heb je ‘eventueel’ recht op schadevergoeding. Maar of dat in dit geval zo is, betwijfel ik. Ik denk dat schadevergoeding alleen wordt toegekend als er daadwerkelijk aantoonbare schade ontstaat. natuurlijk is er hier in zekere zin al sprake van schade in de zin van tijd, ergernis etc. maar ik vermoed dat dat onvoldoende grond zal zijn in dit geval.

De bestelling is niet „zomaar“ geannuleerd, maar omdat AEG het object niet meer leverde.

Tien werkdagen op geld wachten vind ik niet veel.

Accepteer het gewoon.

Reputatie 3
Badge +2

AEG zal toch wel een soortgelijke koelkast hebben? Als u daar belang bij hebt zou ik aandringen op een soortgelijke koelkast inbouwen. Maten zijn standaard inbouwmaten, dus er moet altijd met een beetje goede wil en overleg een goede oplossing te vinden zijn. Veel succes!

Reputatie 7
Badge +7

Als er overmacht in het spel is, dan kan een bedrijf dat aanvoeren en onder de deal uitkomen. Het niet meer leveren door de fabrikant, AEG in dit geval, is wel zo'n overmacht. Maar het had vriendelijker opgelost kunnen worden. Zoals @Luiks  al stelt. AEG zal toch wel alternatieven hebben. Die hadden ze toch tenminste kunnen aanbieden. En anders alternatieven bij andere merken….. en als service uiteraard onder dezelfde voorwaarden als de koop destijds is afgesloten. Kortom blijft met BCC in gesprek. Mogelijk kunt het advies van @sandokanfirst  nog gebruiken. Zelf heb ik ooit een topic gemaakt : Is er ook leveringsplicht, dat was een jaar geleden. Zie eventueel bij “ is er ook leveringsplicht”, het is in geringe mate vergelijkbaar, maar in gesprek blijven met de webshop kan nog tot tevredenheid leiden.

...in gesprek blijven met de webshop kan nog tot tevredenheid leiden.

Als je de gang van zaken aanvaardt zoals die gaat, ben je ook tevreden.

Reputatie 7
Badge +7

Het is ook een prima advies van geachte collega @Léonz . En het is natuurlijk al een tijdje geleden dat één en ander heeft plaatsgevonden. En u heeft uw geld ook al terug gehad. Dat het niet helemaal naar uw zin is geweest, begrijp ik, maar helaas zo zit het tegenwoordig in elkaar. Zo is kennelijk de maatschappij, een sorry en excuses kennen ze niet meer, maar dus ook zowat nergens meer. Dus daarop nog wachten en hopen, lijkt me zinloos. U heeft uw geld terug en kan nu elders opnieuw beginnen. Echter elders kan u een meer tegenvallende deal sluiten en aldus was mijn ingeving wellicht is bij een vriendelijker vertegenwoordiger van BCC nog wel de gelijke voordelige deal te maken met een voor u ander geschikt toestel. Maar die keuze is aan u en wellicht bent u al elders geslaagd. Groet Leo.

Reageer